RECENZE: Přiblblá hororová oddechovka Všechno nejhorší aneb žiješ jenom stokrát

RECENZE – Když vás zamorduje postava v masce mimina, máte prostě smůlu. Pokud se ale po obdržení smrticí rány probudíte do předchozího dne, jen aby si vás na jeho konci tajemný zabiják podal znovu (a znovu a znovu), to už zavání prokletím. Nebo šancí svého vraha odhalit a v mezičase se stát lepším člověkem.

Na hromnice o den více, Na hraně zítřka a minimálně jedna epizoda snad každého sci-fi a fantasy seriálu v historii. Koncept nekonečné smyčky odehrávající se během jednoho dne není v popkultuře nic nového. Dá se říct, že vše, co tento nápad kdy nabídnul, už někdo jiný odhalil a vytěžil ho – jak by řekl básník – úplně domrtě. Existuje ale jeden žánr, který si s myšlenkou nesmrtelnosti chrousta zatím kupodivu nezaflirtoval – a to horor.

Tento těžko uvěřitelný rest je ale smazán s příchodem snímku Všechno nejhorší (v originále Happy Death Day) a milovníci zábavných brakových filmů musí jásat. Konečně jsme se letos (na skoro na konci roku!) dočkali filmu, který je sice pitomoučký jako kráva v lanovém centru, ale který to o sobě ví a dokáže s tím sympaticky pracovat. Jeho sebeuvědomělost naštěstí nekončí jen přímým odkazem na Ramisovu hromnicovou klasiku, ale promítá se i do odlehčeného pojetí Treeiny (Jessica Rotheová) cesty za novým zítřkem.

Přestože filmu nejlépe odpovídá škatulka horor, ve skutečnosti se jedná o pestrý mix žánrů. Silný důraz je kladen hlavně na komediální stránku. Všechno nejhorší ale také využívá tradičních motivů amerických filmů z univerzitního a středoškolského prostředí a ve výsledku se jedná také o více méně tradiční romcom. Co se týče hororové stránky, na tu moc velký důraz kladen není – kromě toho mála scén s ucházející atmosférou zde najdeme jen pár laciných lekaček, které v první řadě spoléhají na doprovodný hlasitý zvuk. Násilí a stříkající tělní tekutiny pak téměř nespatříme.

Naopak humor se snímkem vine jako červená nit. Vtipů film sice neobsahuje nějaké extrémní množství, ale tím, jak zesměšňuje všechno možné, nejvíc pak univerzitní stereotypy, si z něj zapamatujete spíše jeho rozvernější notu.

Kde tvůrci v čele s režisérem Landonem selhávají, je pak jakákoli inovace těchto žánrů a postupů. Vše jsme totiž už někde viděli, a je jedno, jestli mluvíme o linii bububu, hahaha nebo smrt-restart-smrt-restart. Hra s klišé, byť zábavná, totiž probíhá zcela v rámci jejich pravidel a omezení.

On scénář celkově patří k těm slabším – záhada identity vraha, která je zpočátku docela slušně nastíněná (divák už v prvních minutách dostane šanci sám za sebe identifikovat všechny podezřelé), se zvrhne v průměrně očekávatelné odhalení, které ale vlastně vůbec nesedí. Fascinujícím paradoxem přitom je, že kdyby tvůrci změnili dvě tři naprosto primitivní drobnosti z „vysvětlovací scény“, smysl by to najednou dávalo.

Hloupé jsou také všechny postavy, které někdy nelogicky dělají to, co po nic filmaři chtějí. Pokusu o věrohodnou psychologizaci se pak tvůrci pro jistotu vzdali úplně a všechny charakterové změny (případně) zvraty se dějí skokově a bez jakékoli vnitřní logiky.

Jenže co naplat, o tom Všechno nejhorší zkrátka a dobře není a žádný z výše zmíněných problémů (snad kromě toho nesmyslného závěru) z celku vyloženě netrčí. Kdykoli si totiž film není jistý v kramflecích, odláká naši pozornost vtipem nebo svižnou montáží.

Happy Death Day se může chlubit hned několika pěknými (nebo jinak esteticky zajímavými) tvářičkami, pokud se ale zajímáte o cokoli jako herectví, hledejte jinde. Snímek nabízí pestrý mix afektovaného přehrávání (zamýšleného), nepoužitelné strnulosti (spíš nezamýšlené) a několika „normálních“ výkonů, které nenadchnou, ale ani neurazí. Představitelka hlavní hrdinky Tree naštěstí spadá do kategorie č. 1 a svým nonšalantním šarmem a ano, také hezkou tvářičkou, které odpustíte i to, jakou (ne)sympatickou mrchu hraje, táhne celý film kupředu.

Všechno nejhorší je zkrátka solidní pitomoučkou oddechovkou, při jejímž sledování si divák protáhne hlavně bránici. I když ovšem nějakým omylem zapojí také svoji šedou kůru, bude muset uznat, že je to celé blbé takovým milým neurážlivým způsobem a že si po dvou dnech od zhlédnutí kupodivu pamatuji spíš její klady. Bohužel si nějak nedokážu představit, že bych někdy vyloženě zatoužil se k filmu vrátit. Na to mi tato hororová jednohubka s blonďatým Billem Murraym v hlavní roli nenabídla dost nápadů, které by se nedaly najít v jiných, mnohem povedenějších filmech.

Happy Death Day (2017)

Hrají: Jessica Rothe, Israel Broussard, Ruby Modine, Rachel Matthews, Charles Aitken, Laura Clifton a další

Režie: Christopher Landon