RECENZE: Existuje blbější prostředí pro pohádku než korida? Animák Ferdinand si to nemyslí.

RECENZE – Poslední animovaný film tohoto roku, Ferdinand, má na svědomí tvůrce prvních tří Dob ledových či série Rio. Jeho hrdinou je mírumilovný býk, který namísto zápasení v aréně miluje vůni květin. Kvůli tomu se musí potýkat s opovržlivým nepochopením svého okolí.

Tak nějak jsme to věděli už po červnových Autech 3, ale v prosinci to můžeme říci s naprostou jistotou. Takhle špatný rok kreslené filmy pro děti už dlouho nezažily. O to víc je letošní selhání Disneyho, Dream Works, Illumination a zbytku světa znát, že kontrastuje s rokem 2016, který byl pro žánr naopak extrémně úspěšným a zajímavým (vzpomeňme na Zootropolis, Kuba a kouzelný meč, Odvážnou Vaianu, anime Kimi no na Wa. nebo Červenou želvu). Film inspirovaný oceňovanou dětskou knihou z roku 1936 pak v mizerném trendu pokračuje.

Ferdinand patří mezi ty filmy, které jsou určené pro nejmenší. Je barevný, pořád se v něm něco děje (klidné momenty aby člověk pohledal), zvířátka se v něm ksichtí, kroutí, tancují, poskakují po dvou, řídí auto, vystřelují do vzduchu a vůbec dělají všechny možné skopičiny. Ne že bychom v něm nenašli několik momentů cílených na dospělé, většinou se ale jedná o vtipy, nikoli o charakterové nebo příběhové momenty. A i těch hlášek, co u nich většina děcek jen nechápavě zakoulí bulvami, zatímco jejich tatínkové a maminky konečně trochu procvičí ztuhlé bránice, najdeme ve filmu jako šafránu.

Je tedy nesmírně složité k němu přistupovat očima dospělého kritika. Protože, řekněme si to na rovinu, děti tato lehce natahovaná 108minutová kaše bavila od první scény k titulkům. Jako jednorázové zabití dvou hodin, kdy prcka a svoji lepší polovičku posadíte do kinosálu, narvete cukrem a sami si v (relativním) poklidu vyřešíte poslední předvánoční nákupy, je nejspíš ideální. Dilema, kdo se hrdinně vrhne do davu zuřivých nákupčích a kdo si protrpí Ferdinanda, je ale smrticí.

Počin trojice režisérů v čele s Carlosem Saldanhou sice není vyloženě bez vtipu a nemálo gagů pobaví všechny věkové kategorie, sem tam vydařený humor je ale tím jediným, co může nabídnout. Hlavního hrdinu totiž na jeho cestě doprovází sebranka otravných klišé a karikatur bez špetky nápadu nebo autorského šmrncu. Ambiciózní neurvalý Valiente, prototyp zuřivého býka zabijáka, který pod drsnou slupkou skrývá strach z neúspěchu a mindráky po generace předávané z otce na syna, se ještě dá bez problémů spolknout, výprodejoví ježci (tučňáci) z Madagascaru, neurotická koza (Oslík) ze Shreka, robo býk (obr Vlad) z Na vlásku a další odfláknuté vykrádačky všeho, co jsme v animaci posledních let viděli tisíckrát (a pokaždé líp) už lezou na nervy o poznání víc. Jen těžko tápu v paměti, kdy jsme naposledy mohli vidět film s tolika zbytečnými otravnými sidekicky.

Ferdinandovi nepomáhá ani neohrabané poselství. Buď sám sebou, pacifismus vítězí, láska a přátelství vše překonají, … Děti přeci nejsou tak hloupé, aby tyto hodnoty nepřevzaly přirozeně –z dobrého příběhu. Nepotřebují, aby jim do nich film ponořil celou hlavu a donutil je spolykat tyto prázdné fráze i s morálně pochybným zákalem na dně.

Tím nejsmutnějším na celé věci je totiž fakt, že tvůrci zasadili svoji jednoduchou taškařici do současného prostředí býčích zápasů. Případně že pohádku o tak komplexním a dětsky nepřívětivém tématu jako je týrání zvířat zabalili do pastelových barev, převázali popkulturní mašlí a vypustili do ulic. „Jsi buď rváč, nebo maso,“ říká v jednu chvíli Valiente a aniž by znal celou pravdu, myslí tím, že pokud neskončíš na jatkách, umučí tě k smrti pro pobavení plebsu. Důležitá myšlenka zadupaná do země následující scénou s taneční bitvou mezi býky pěstovanými na porážku a zdegenerovanými německými koni s rodokmenem. Výsledné poselství filmu se sice snaží říct, že je korida špatná, kdo si toho ale má mezi ježky řídícími náklaďák a kozou zvracející plechovky od sardinek všimnout?

Ferdinand cílí na nejmenší a je proto těžké k němu přistupovat jako k umění. A caparty hýřivé eskapády přerostlého býka a jeho kumpánů rozhodně rozhýkají. Snímek bohužel nejenže nedosahuje emocionální nebo myšlenkové hloubky nastavené v posledních letech Pixarem, Dream Works, Disneyim a dalšími, jeho pomatené a těžce polopatické moralizovaní, stejně jako extrémní počet otravných vedlejších postaviček, ho ale odsuzují k smrti zapomněním. A rodiče namlsané stále se zvyšující kvalitou produkce pro děti utýrá k dobrovolnému zadušení se popcornem.

Celkové hodnocení:  50 % (pro děti ve věku AŽ 5 – 9 let 70 %)

Ferdinand (2017)

Originální znění: John Cena, David Tennant, Anthony Anderson, Gabriel Iglesias, Kate McKinnona další