RECENZE: Nablýskaný muzikál Největší showman opěvuje legendárního vykořisťovatele a kaptalistu

RECENZE – P. T. Barnum se svým muzeem lidských kuriozit je postava kontroverzní a nepochybně fascinující. Pokud jste ale hollywoodská a broadwayská superstar Hugh Jackman, můžete si s jeho příběhem dělat cokoli. Třeba ho proměnit v barevnou estrádu opěvující jinakost a svobodu. A co víc – s trochou nadšení se vám to může téměř povést.

Phineas Taylor Barnum (Hugh Jackman) pochází z nejnuznějších poměrů. To mu naštěstí nezabrání vzít si svoji dětskou lásku Charity (Michelle Williamsová), která kvůli němu opustí svoji velmi zámožnou rodinu. Pod vlivem olbřímích ambic „založí“ Barnum muzeum/cirkus/divadlo/operu a naplní je lidmi, kterými svět opovrhuje: trpaslíky, vousatými ženami, přerostlými čahouny, rasovými míšenci, albíny nebo třeba siamskými dvojčaty. Záměr je jasný – ukázat vnějšímu světu i „lidským kuriozitám“, že si místo na slunci zaslouží každý. A namastit si na tom kapsu, aby bylo na baletní střevíčky pro dceru i honosnou vilu na truc všem snobům světa, samozřejmě.

Klasická dramatická křivka úspěchu, připomínající horskou dráhu i všechny filmy o americkém snu natočené od dob prehistorických, dává jasně a hlasitě najevo, že ambicemi se Největší showman spíše než La La Landu snaží přiblížit oněm klasickým prostinkým muzikálům, které zkrátka chtějí jen pobavit hudbou a tancem a s dějem si hlavu moc nelámou. Ne, že by se jednalo o nějaký šok, snímek se jako nenáročný zlepšovák nálady prezentoval už od trailerů.

Upozaděnému scénáři naštěstí přispěchají na pomoc rozverná cinkrlátka a sympatičtí herci. Jackman jako vždy srší charismatem a zvládá svého namyšleného sympaťáka prodat, jak to jen jde. A i když to nejednou dře, samozvaného stvořitele showbyznysu je většinou těžké nevzít na milost. Osobním kouzlem ho ale tentokrát o hlavu převyšuje Zac Efron, ze kterého se nějakým zázrakem začíná klubat komediální génius. Podobně sympatický je také zbytek hereckého ansámblu, a kdyby bohyni současných amerických teenagerů, Zendaye, vousatému objevu Keale Settleové a letos už potřetí solidní Rebecce Fergusonové v rozletu nebránilo, že si jejich nezajímavě napsaných postav film téměř nevšímá, zářily by i ony.

Muzikál ale dělají hlavně hudební čísla. A dobrý muzikál od špatného se mimo jiné pozná podle toho, zda se s přechodem ke zpěvu a tanci (ne)zastaví také děj. Dobře vystavěné muzikály – a je mi potěšením prohlásit, že Největší showman se v tomto ohledu mezi takové řadí – totiž do svých nejvýraznějších pasáží vkládají ty vůbec nejzásadnější momenty celého příběhu, chvíle, které hlavní hrdiny definují a zachycují je v okamžicích změny. Právě songy jako The Greatest Show, A Million Dreams, The Other Side nebo This Is Me neslouží jen jako laciná cukrová vata. Naopak by s jejich vystřižením děj přestal dávat smysl.

Všechny písničky jsou navíc velmi dobře zhudebněné i odzpívané a jejich choreografie hýří nápady a energií. A že se nejedná o nijak snadná taneční čísla. Tvůrci šli (na rozdíl od jejich nedávné konkurence v podobě Krásky a zvířete a La La Landu) cestou zavedených zpívajících herců, od nichž tím pádem požadují víc než jen monotónní líbivé zpívánky. Ani zde ale Jackman a spol. neslaví stoprocentní triumf. Písním schází chytlavost a i pro jejich lehkou překomplikovanost není moc pravděpodobné, že si je budou diváci po cestě z kina pobrukovat. Natož aby se jim navěky zavrtaly do podvědomí. Celkový dojem oslabuje také obsahová jednoduchost minimálně poloviny z nich.

Rozvernou, zábavnou a extrémně nakažlivou jízdu, která i cynického kritika zastihne nepřipraveného, bohužel přibližně v polovině zastihne radikální změna kurzu. Hned po emocemi natřískaném vrcholu filmu, který představuje hudební číslo This Is Me, se z oslavy svobody, pestrosti a odvahy riskovat (která sice není úplně upřímná, ale je natolik nápaditá a působí dostatečně bezbranně na to, aby vás přesvědčila o opaku) stane tuctová, unavená, nudná a hlavně jak pětník falešná moralitka o významu rodiny (biologické i náhradní) a podstatě štěstí.

S překlopením výhybky směr Peklo navíc znatelně ubyde dobré muziky. Zamilovaný duet bývalých hvězdiček Disney Channelu, Zacka Efrona a Zendayi, se řadí mezi průměrné popové slaďáky, kterými jsou zahlcená všechna rádia světa, a křečovitá From Now On je ztělesněním všeho, co je na Největším showmanovi špatně. V ostatních případech už se jen lacině recykluje (pardon, rekontextualizuje).

Největší showman spadá přesně do té hluboké propasti hudebních filmů, které jsou dost barevné, rozverné a umělé na to, aby jimi opovrhnul každý skutečný odpůrce všeho muzikálového, ale které zároveň nemají šanci nadchnout ani většinu zkušených muzikálových fanoušků s vyššími nároky. Divákům pohybujícím se někde uprostřed bych se ale nebál tento snímek doporučit. Neočekávejte zázrak a nebudete zklamaní. Jen pro jistotu zapomeňte svůj morální kompas doma.

 

Celkové hodnocení:  60 %

The Greatest Showman (2017)

Hrají: Hugh Jackman, Michelle Williams, Zac Efron, Zendaya, Rebecca Ferguson, Keala Settle a další

Režie: Michael Gracey

Scénář: Jenny Bicks, Bill Condon

Kamera: Seamus McGarvey

Hudba: John Debney, Benj Pasek, Justin Paul

USA / 105 minut / muzikál, romantický

Související

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.

Více souvisejících

recenze film Největší showman Hugh Jackman showbyznys cirkus Zac Efron Michelle Williams Zendaya muzikál

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

včera

Adrian Newey

Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?

Dlouho se o tom spekulovalo, a nyní je to oficiální. Adrian Newey, technický ředitel Red Bull Racing, ukončí svou práci u rakouské stáje po skončení této sezóny. Potvrzení této zprávy přišlo od samotného týmu v jeho oficiálním prohlášení. Po 19 letech skončí Neweyho dlouholetá éra v týmu.

včera

Zahraniční vojáci se stali válečnými zajatci (POW) poté, co byli zajati Ukrajinou jako bojovníci v rámci ruských ozbrojených sil, účastní se tiskové konference organizované ukrajinskými představiteli v Kyjevě 15. března 2024.

Žoldáci z Nepálu ve velkém dezertují z ruské armády na Ukrajině

Podle informací serveru RBK-Ukrajina, který se odvolává na tiskovou zprávu Hlavního ředitelství zpravodajství, žoldáci z Nepálu, kteří přišli bojovat proti Ukrajině v řadách ruské armády, masově dezertují. Ruští velitelé zároveň hledají chatrné omluvy pro své vedení, vysvětlující tuto situaci.

včera

Andrej Babiš (ANO)

Boj proti Green Dealu i migraci. Hnutí ANO zahájilo předvolební kampaň

Při zahájení hlavní fáze kampaně ANO ve Zlíně uvedl předseda Andrej Babiš, že hlavními prioritami hnutí ve volbách do Evropského parlamentu jsou boj proti nelegální migraci, obrana suverenity a odpor proti Zelené dohodě, nazvané Green Deal. Hlavním heslem kampaně před červnovými volbami je "Česko pro tebe všecko".

včera

1. máj

Svátek práce se slaví již 135 let. Jak se za tuto dobu proměňovala jeho podoba?

Na první květnový den připadá Svátek práce, který není jenom státním svátkem, ale i tím mezinárodním. Jeho historie sahá až do roku 1889, kdy byl jiný, než se prezentoval v dobách komunistického režimu. Povinné prvomájové průvody doprovázené budovatelskými slogany, oslavami pracovních úspěchů a stranickými představiteli na tribunách měly s původní myšlenkou svátku pramálo společného. 

včera

Počasí: Česko zasáhl silný vítr. Meteorologové vydali výstrahu

Meteorologové vydali výstrahu před silným větrem. Ten bude podle ČHMÚ.cz řádit na části území až do zítřejšího večera.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy