RECENZE - Díky režisérovi Jiřímu Mádlovi přichází do kin znovu velmi laskavý humor, milé pohlazení, které nic neztrácí na dramatičnosti a nosném příběhu. Ve snímku Na střeše vše teprve začíná a někdy i končí. Zaslouží si ale pozornost českých diváků?
Náhoda tomu chtěla, že velmi nerudný, bývalý středoškolský profesor se na střeše svého domu setkává s mladým vietnamským chlapcem, který právě zvažuje se zabít skokem dolů.
„Slez z toho rantlu, nebo skočím taky!“ Je možná poněkud nestandardní postup působení na psychiku sebevraha, ale stačí k tomu, aby za pár okamžiků Song seděl v malém bytě stárnoucího, osamělého profesora Rypara a pojídal sandwich.
Tak začíná střetávání dvou světů, možná vzájemně neuchopitelných, ale přesto na pár chvil spolu sousedících. Profesor Rypar tak pomalu nalézá v Songovi to, co kdysi ztratil. Už dávno se neumí radovat, těšit se na další den. Až na malý okamžik „těšení se“ na setkání absolventů gymnázia, kde působil. Ale i zde dojde k velkému rozčarování a zklamání. Tato scéna (podobně jako ta z jeho synem) pomáhá diváku tak nějak pochopit jeho zapšklost.
Protože najednou se jakoby rozsvítí: učí Songa češtinu, šachy, spolu vaří, dokonce připravuje pro Songa první rande…
Před očima se začíná odvíjet příběh vzájemného sbližování, laskavého humoru, upřímnosti, objevování netušeného, co ten pro druhého znamená. Navíc má celý snímek spád. Nenudí, nepodbízí se. Diváka pohladí, ač zpracovává možná již použitý námět soužití dvou nesourodých lidí, a nabízí laskavou formou se zcela ponořit do příběhu a zcela propadnout fandovství těch dvou, které svým postojem „otravuje“ realitní makléř v podání Vojty Dyka či nerudného správce domu, naprosto bezkonkurenčně ztvárněného Andrejem Jastrabanem.
Režisér a zde také scénárista Jiří Mádl se tak podruhé pokusil o nový filmařský počin. Po svém úspěšném debutu Pojedeme k moři by možná někdo očekával bezhlavé "hrnutí" se do dalšího projektu. Ale Jiří Mádl s pokorou sobě vlastní počkal, po napsání scénáře dokonce osm let, než padla první klapka. Dokonce měl nejdříve vybraného hlavního protagonistu vietnamského chlapce a teprve potom sháněl finanční prostředky. Nezlomilo jej ani to, že původní představitel profesora Rypara Jan Tříska tragicky zemřel. Zkrátka tento mladý režisér ví, co chce. Umí skvěle pracovat s herci, využívá neobyčejné lokace a na jeho druhém filmu je to opravdu vidět.
Jak už bylo řečeno s výběrem hereckých představitelů i přes zmiňovanou smutnou událost měl šťastnou ruku.
Alois Švehlík se své role až nesnášenlivého středoškolského učitele zhostil velmi dobře. Bez velkých gest, přesto naprosto výmluvných dokáže přesvědčit diváka o své opravdovosti. Jeho maximální herecký výkon je nepřehlédnutelný.
Ale i již zmiňovaný Adrian Jastraban, ač v malé roli správce, dokáže na malém poli působnosti až nemožné. Prostě baví.
Podobně přesvědčivý je i Vojta Dyk, který má být jakýmsi protipólem Songa a předvádí tak mladého muže vyprodukovaného dnešním světem. V roli vietnamského chlapce Songa debutoval Duy Anh Tran, který byl pro svou roli vybrán jako první, jak už zmiňujeme výše. Pečlivost výběru se vyplatila. Role mu sedí. Umí i dokonale napodobit svou „neznalost“ českého jazyka. Je vynalézavý a velmi dobrým spoluhráčem zkušeného hereckého barda Aloise Švehlíka. Působí přirozeně. Je ve své roli uvěřitelný a věrohodný. Díky jeho výkonu má divák možnost poznat i jakési fragmenty vietnamské kultury. I když ji profesor Rypar glosuje jako: "Je to bordel v týhle zemi. Falšujete tenisky a neplatíte daně.“
Kamera Martina Žiarana také jistě stojí za zmínku. Záběry na Prahu ze střechy činžovního domu jsou krásné, neotřelé.
O hudbu k filmu se postaral „jmenovec“ titulního hrdiny René Rypar. A jde opravdu o výraznou složku celého filmu. Úžasně dotváří atmosféru, podtrhuje jímavý příběh. Je svěží, příjemná.
Celkový dojem tedy velmi milý, laskavý. Nutí k zamyšlení nad tím, že pokud potkáme někoho naprosto odlišného - z jiného prostředí, z jiné kultury přesto si můžeme si vzájemně pomoci. Náš život tak nějak obohatit o postoje toho druhého, vzájemně se pochopit a najít smysl našeho počínání. A ten přece v životě stále hledáme, ne?
Na střeše (Česko, 2019, 97 minut)
Režie: Jiří MádlScénář: Jiří MádlKamera: Martin ŽiaranHudba: René RyparHrají: Alois Švehlík, Duy Anh Tran, Mária Bartalos, Vojtěch Dyk, Adrian Jastraban, David Švehlík, Radek Zima, Miroslav Táborský, Martin Sitta
Hodnocení: 80%
Související
Nový film Jiřího Mádla již brzy vstoupí do kin, tvůrci mezitím představili trailer
Jiří Mádl začne točit film Na střeše odložený kvůli úmrtí Třísky
Aktuálně se děje
včera
Netanjahu nehodlá akceptovat požadavky Hamásu, který chce konec války
včera
Evropa se musí připravit na ruské sabotáže, varují tajné služby
Aktualizováno včera
Ukrajinci poklekávají jedině k modlitbě, vzkázal Zelenskyj do Ruska
včera
Na Nymbursku vjelo auto na chodník a srazilo několik chodců
včera
Zemřel herec Bernard Hill, král Théoden z Pána prstenů
včera
EU se chystá sankcionovat Voice of Europe, prozradila Jourová
včera
Policie obvinila řidiče kamionu kvůli tragické sobotní nehodě na D1
včera
Mladík se přiznal k napadení europoslance Eckeho. Policie hledá další podezřelé
včera
Odbory budou ještě během května protestovat proti vládním krokům
Aktualizováno včera
Náhle zemřela herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let
včera
Události Petra Nutila: Slovenská vláda lůzy a TOPácká střelba do vlastní nohy
včera
Revoluce v elektromobilitě: 10 minut stačilo švédské automobilce k nabití svého prototypu
včera
Lipavský potvrdil, že Česko odvolalo velvyslance z Ruska
včera
Google u soudu. V něm jde o miliardy dolarů a to, jak používáme internet
včera
Požár ve Frýdku-Místku: Hasiči zachránili 17 lidí z hořícího domu
včera
Izrael představil Američanům plán evakuace Rafáhu. Definitivně hotový ještě není
včera
Počasí: V Česku dnes hrozí bouřky. Problém může nastat na horách
včera
Ukrajině hrozí porážka kvůli váhající Evropě, tvrdí analýza z Německa
včera
Putin a další 6leté funkční období. Disponuje mimořádnou mocí v Rusku
včera
Madonna do starého železa nepatří. Brazilskou show sledoval více než milion lidí
Madonna zůstává i v 65 letech tahákem pro hudební nadšence po celém světě. Na sobotní bezplatnou show na slavné pláži Copacabana přišlo podle odhadu úřadů v Riu de Janeiro přes půldruhého milionu lidí, uvedla agentura Reuters. Koncert v Brazílii proběhl na závěr turné Celebration, které začalo loni na podzim.
Zdroj: Lucie Podzimková