RECENZE: Colette je rutinní historické drama. Ani sám režisér neví, co chtěl filmem říct

RECENZE – Údělem životopisných filmů je kromě pravdivého vystižení dané doby také zajímavé zachycení života konkrétních jedinců. V případě spisovatelky Sidonie-Gabrille Colette píšící erotické romány v první polovině 20. století by to mělo být snadnou záležitostí, ve filmu tomu tak není. Režisér Wash Westmoreland si totiž není vůbec jistý, co chce svým snímkem divákovi sdělit.

Ocitáme se po boku mladinké Colette (Keira Knightley) žijící s rodiči na malé vesnici někde v Burgundsku. Častým návštěvníkem jejich domu je charismatický pařížský literát Willy (Dominic West), do nějž se o 15 let mladší dívka zamiluje. Poté, co se vezmou, se Colette přemístí z klidného venkovského prostředí do Paříže, kde je Willy majitelem nakladatelství. Prostřednictvím týmu spisovatelů tam vzniká literatura vycházející pod jeho jménem. Jelikož Colette v průběhu svého mladí aktivně píše, dostane po nějaké době nabídku napsat román. V inspirativním prostředí probudí ve svém nitru kreativitu a talent. Její prvotina Willyho neosloví, podle něj je kniha příliš sentimentální a ženská, neobsahuje žádnou zápletku. Vše se změní v momentě, kdy vydá první díl ze série o Claudine, ta se zcela okamžitě dočká fenomenálního úspěchu a z manželského páru se stávají celebrity. Má to však háček, Colette touží po uznání, ale vydávat smí pouze jako Willy. Do toho čelí manželovým nevěrám a sama si začíná uvědomovat, že ji čím dál tím víc přitahují ženy.

Spoustu prvků v tomto příběhu jsme měli možnost vidět už jinde. Žena umělkyně se snaží prosadit v mužském světě, ale veškeré nároky na její dílo připadnou manželovi. To však není jediné sdělení Colette. Jakmile se zdokonalí ve psaní její sexuální touha dostane nový náboj. Zpočátku zažívá menší aféru s americkou dědičkou Georgie (Eleanor Tomlinson), následně naváže vztah s Missy (Denise Gough). Missy způsobuje řadu skandálů, neboť se obléká jako muž a zároveň se i tak identifikuje.

Podtitul filmu zní Příběh vášně, což může evokovat, že se dění na plátně bude točit okolo Colettiny vášně a touhy, nejen ve smyslu sexuálním, ale také i životním. Tady snímek nefunguje. Žádný ze vztahů na platné nedává smysl a sama vášeň se ocitá v nepřístupné dálce. Sice je zábavné sledovat žárlivého Westa, jak podniká kroky proti konání své manželky, ale výsledný pocit z jeho počínání je nijaký. Keira Knightley dodává hlavní hrdince hloubku a šarm, dokonale vystihuje přerod z naivní vesnické dívky na městskou ženu obklopenou kulturou.

Režisér a spoluscenárista Wash Westmoreland se po veleúspěšném dramatu Pořád jsem to já opět vrátil k žánru, který mu jde nejlépe. Proto výslednému filmovému zpracování není co vytknout. Postrádá však režijní jistotu, neboť netuší, co chce prostřednictvím snímku sdělit. Má jít o feministický příběh utlačované ženy? nebo snad o moderní pohled na gender a sexualitu? Kdo ví. Paradoxně Colette sluší více vtipné momenty od těch strnulých, rádoby vážných.

Život Sidonie-Gabrielle Colette byl plný zvratů, skandálů a přešlapů. Byl to příběh ženy, jejíž existence byla definována plamenem. Ve filmu není ani plamen ani jiskra. Jde především o rutinní filmařinu, jejímž záměrem je divákovi vnucovat obdiv hlavní hrdiny. Obdiv by mohl být na místě, kdyby se režisér nepokoušel honit více králíků najednou, takhle akorát zbytečně mate očekávání diváka.

Celkové hodnocení: 60 %

Colette (2018)

Režie: Wash WestmorelandScénář: Richard Glatzer, Wash Westmoreland, Rebecca LenkiewiczKamera: Giles NuttgensHudba: Thomas AdèsHrají: Keira Knightley, Dominic West, Eleanor Tomlinson, Fiona Shaw, Aiysha Hart, Al Weaver, Denise Gough, Robert Pugh, Caroline Boulton, Ray Panthaki

Velká Británie / USA / 111 minut / Drama / Životopisný / Historický

film Colette: Příběh vášně Wash Westmoreland Keira Knightley Dominic West recenze