RECENZE: Párty Hárder: Summer Massacre jde až za hranu vkusu a korektnosti

Jemná letní komedie o dospívání mladých mužů a jejich emancipaci od rodičů. Párty Hárder však jednoduché a oblíbené téma zasazuje do příběhu, který je lemován dekadentními kulisami a oplzlými vtípky. Ale nakonec se Marty Pohl alias Řezník drží hodně zpátky a snaží se zaujmout širší publikum.

Dva kamarádi a outsideři Miky (Jiří Bohatý) a Tomáš (Daniel Žáček) se nečekaně spojí se školním frajírkem Pájou (Adam Ernest), aby se dostali na proslulou metu letních mejdanů, Ibizu východu, na legendární Mácháč. Místo, kde se paří celý den za zvuku neutuchající muziky, které nabízí nespočet příležitostí k nevázanému sexu, a které je opředenou legendou o rybích lidech.

Snímek Párty Hárder: Summer Massacre navazující na ulítlou poloamatérskou komedii Párty Hárd sice pracuje s o něco větším rozpočtem než původní dílo, ale i tak se stále řadí mezi nízkorozpočtovou produkci. Marty Pohl, režisér a scénárista snímku, který je známý pod pseudonymem Řezník, opět pracuje s obrovským zápalem a nechybí ani nadšení hereckého ansámblu a štábu, protože jinak by se mu za takové peníze nepodařilo vykřesat produkt, jež svou komičností a dějovými oblouky šlape na paty i zavedené české produkci.

Hned z kraje filmu nás však tvůrce ujišťuje, že nepůjde o žádnou mainstreamovou záležitost a připravuje diváka na humor hrubšího zrna. Výborně fungují dialogy postav i spousta gagů a prostých frků. Zejména pak rozličných projevů fekálního humoru se autor vůbec neštítí a odkrývá tak pohled na lidskou část existence, s níž se příliš často na velkém plátně nesetkáváme.

Nechybí tak vtípky s fekáliemi, nacistickou tématikou či epileptiky, ale jejich vyznění nemá působit dojmem výsměchu či pohrdání. Je to spíše svobodný humor, který klouže za hranou běžné společenské mravnosti. Snad jedinou zásadní skupinou, která je opomíjena jsou ženy, protože snímek je vyprávěn výhradně z mužské perspektivy, jež je silně šovinistická a něžné pohlaví redukuje na pouhý objekt sexuálního chtíče.

Přestože jsou některé scény až fyzicky nepříjemné neb pod tíhou zvrácenosti, fekálií a nevábných puchů se i otrlejším divákům dokáže pohnout žaludek, snímek je jaksi nepřirozeně rozkročen mezi zvířeckostí a normalitou. Pokleslá odpudivost tak často působí jako vějička, která má diváky nalákat, ale z hlediska příběhu vlastně není vůbec důležitá. Marty Pohl totiž ukazuje, že dokáže napsat zajímavý příběh a jeho zasazení do dekadentní oplzlosti působí spíše jako očekávaná póza než nezbytný hnací prvek.

Vizuální stránka kolísá mezi solidně vyladěným vizuálem po rychlokvašený mokument, ale díky neotesanosti a jisté surovosti docela dobře zapadá do celkového vyznění.

Párty Hárder: Summer Massacre se nebojí jít za hrnu společenského vkusu a korektnosti, přičemž dokáže ukázat lidstvo v nepříliš lichotivém světle. Snímek trpí rozpolceností mezi normalitou a totální zvráceností, která působí jako nucený trademark a zdroj fekálních vtípků. Nelze se však ubránit dojmu, že snímek je jen dobře sešněrovanou sekvencí scének, gagů, vtípků a hlášek, jež jsou napleteny na ohraný příběh. Ten, ač vycházející z tradičních šablon, dokáže nabídnout velmi nečekaný zvrat, který je však velmi jasně proponován a pozorný divák jej odhalí s velkým předstihem. Vývoj postav však graduje a směřuje k silné katarzi, která je oproti většina české produkce velmi uspokojující.

Párty Hárder: Summer Massacre (2022)

Hrají: Daniel Žáček, Jiří Bohatý, Adam Ernest, Kostas Zerdaloglu, Radim Neuvirt, Václav Žáček, Vojtěch Vodochodský, Petr Reif, Martin Kocián, Lucie Vojtová, Miroslav Čáslavka, Hugo Holý, Marty Pohl, Michal Schmutzer, Rostislav Neidhardt, Michal Böhm, Marek Milko, Stanislav Lukeš, Damián Richter

Režie: Marty Pohl

Scénář: Marty Pohl

Kamera: Marek Brožek