RECENZE – Jeden ukradený obraz rembrandtova nejtalentovanějšího žáka, jeden sirotek a jeden z nejdiskutovanějších románů posledních pěti let. Stehlík v sobě má spoustu emocí, spoustu témat, ale i minimum řádu.
Když třináctiletému Theovi (Oakes Fegley) zemře při bombovém útoku na newyorské Metropolitní muzeum matka, ujme se ho rodina jejich bohatých známých, typických představitelů vyšší společnosti. Chlapec si padne do oka zejména s paní Barbourovou (Nicole Kidman), ale po osiření se spřátelí také s dalšími lidmi, kteří ovlivní jeho život – restaurátorem starožitností Hobiem (Jeffrey Wright), svou vrstevnicí a životní láskou Pippou (Aimee Laurence), která sama byla v osudnou dobu v muzeu, a ukrajinským přistěhovalcem Borisem (Finn Wolfhard). Nikdo z nich ale nezná Theovo temné tajemství – hoch totiž po výbuchu ukradl vzácný Fabritiův obraz Stehlík. Obraz, který se mu už tehdy líbil a k němuž si vytvořil s traumatem spojenou citovou vazbu.
Množství těchto lidí je důležité hlavně proto, že se film odehrává ve dvou časových rovinách, které od sebe dělí 8 let. V té druhé poznáme Thea (Ansel Elgort) jako na první pohled sebevědomého mladého muže, kterého postupně čeká setkání s většinou svých starých známých a který se uvnitř stále mučí pocitem viny za smrt matky (to kvůli němu byli osudového dne v muzeu) i zcizení uměleckého díla, které svět považuje za zničené.
A důležité je to také proto, že příběh klade velký důraz na to, jakým způsobem každý z osudových lidí pomohl současného Thea stvořit. Slovo osudový je v tomto případě zásadní – myšlenka osudu a věcí větších než je člověk sám se Stehlíkem vine jako rudá nit. Nejprve jen jakoby mimochodem, později jeho myšlenka vychází i z úst jednotlivých postav. Film si tak na jednu stranu „elegantně“ ospravedlňuje různá náhodná setkání, která lehce zavání vykonstruovaností, zároveň ale zajímavě zhmotňuje staré známé rčení o tom, že minulost nás vždy nakonec dožene.
Stehlík operuje i s dalšími zajímavými tématy, zejména s pocitem viny a tím, co může s člověkem provést několikanásobné odloučení od těch, kteří ho milují. Ne vše se mu daří sdělit tak, jak by chtěl, nebo jak by si to látka zasloužila, ale i v slabších momentech se může opřít o kvalitní herce (zaujmou hlavně výborný mladý Fegley, jako vždy zábavný Wolfhard a Kidman, která má sice roli menší, ale už jen její přítomnost dodává filmu na lesku) a výbornou technickou stránku – jako vždy výbornou kameru oscarového Rogera Deakinse doplňuje decentní soundtrack méně známého skladatele Trevora Gureckise.
Režisér Crowley, který už za sebou má např. na Oscara nominovaný Brooklyn, se rozhodl narušit lineární vyprávění předlohy Donny Tartt a přeskakovat mezi oběma obdobími tak, aby diváka více napnul a snad i zdůraznil některé paralely v životě hlavního hrdiny. Výsledek bohužel nefunguje tak, jak by si režisér přál – vzniká lehký chaos a dojem roztříštěnosti, který oslabuje emocionální i myšlenkový dopad snímku. Množství myšlenek a dílčích nápadů, které se Stehlík snaží předestřít, je ve výsledku rozmělněné a nedostane se jim ani divákovi pořádně pod kůži. A nejspíš není divu, protože ačkoliv má film skoro dvě a půl hodiny (které mimochodem utečou jako voda), obsáhnout víc než 700stránkovou předlohu si vždy žádá kompromisy.
Stehlík je dobrý film, který ale působí dojmem, že stačilo málo, a byl by výborný. Možná kdyby se dočkal rozdělení na dvě kratší části, nebo kdyby byl pojatý trochu jinak. Pro ty, kdo chtějí do kina na ambiciózní, ale artově nijak zatížené drama, kterému stříbrné plátno opravdu sluší, ho ale můžeme jen doporučit – dnes už se s podobným typem filmu přeci jen setkáme mnohem méně často než před patnácti dvaceti lety.
Celkové hodnocení: 65 %
The Goldfinch (2019)
Hrají: Ansel Elgort, Oakes Fegley, Nicole Kidman, Sarah Paulson, Finn Wolfhard, Luke Wilson, Willa Fitzgerald, Jeffrey Wright, Aneurin Barnard a další
Režie: John Crowley
Scénář: Peter Straughan
Předloha: Donna Tartt
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Trevor Gureckis
USA / 149 minut / drama
Související
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
recenze , film Stehlík , Nicol Kidmanová , literární adaptace , Ansel Elgort , Umění , Fabritius
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Evropa si v současné době hraje s ohněm, varuje Orbán
před 58 minutami
Velmi důležité, velmi nebezpečné. Kreml zareagoval na návrhy Camerona a Macrona
před 1 hodinou
Rusko plánovalo útok na německém území, chtělo zničit vojenskou pomoc Ukrajině
před 1 hodinou
Tragická nehoda na Třebíčsku: Auto vyjelo mimo silnici, žena zemřela
před 2 hodinami
Putin pracuje na nejkrutější válečné zbrani Ruska, tvrdí experti. Systém promění bojiště v hořící peklo
před 2 hodinami
Putin má paranoidní strach, že Západ omezí moc Ruska. Moskva proto enormně zbrojí
před 2 hodinami
Tuleja ministrem pro vědu a výzkum nebude. Nominace se vzdal
před 2 hodinami
Ruská armáda dobyla na Ukrajině území o rozloze 547 kilometrů čtverečních, oznámil Šojgu
před 3 hodinami
Počet mrtvých výrazně vzroste, varuje WHO. Pro invazi Izraele do Rafahu má nouzový plán
před 4 hodinami
Turecko sdělilo podmínky, za jakých obnoví obchod s Izraelem
před 4 hodinami
Česko vyzývá Rusko, aby přestalo s kybernetickými útoky
před 5 hodinami
NATO míří k tomu, aby překročilo červené čáry na Ukrajině, varuje Maďarsko
před 5 hodinami
HRW: Ruská armáda popravuje ukrajinské vojáky, kteří se vzdávají
před 6 hodinami
Kuleba: Rusko bude možné zapojit do mírových jednání až po mírovém summitu
před 7 hodinami
Napětí v Nigeru: Ruští vojáci vstoupili na základnu, kde sídlí americká armáda
před 7 hodinami
Turecko definitivně zastavilo veškerý obchod s Izraelem
před 8 hodinami
Policie zasahuje na gymnáziu v Litvínově. Škola byla evakuována
před 8 hodinami
„Rusové se učí a upravují taktiku,“ říkají ukrajinští energetici. Firmám dochází peníze, žádají o Patrioty
před 8 hodinami
USA nevidí, že by Čína chtěla spravedlivé ukončení války na Ukrajině
před 8 hodinami
FOTO: Vykolejený vlak skončil na dva kusy mimo trať. Jel přes 100 km/h
Drážní inspekce vyšetřuje čtvrteční nehodu vlaku, který bez strojvedoucího odjel ze stanice a po několika kilometrech jízdy vykolejil. Ze zveřejněných fotografií je zřejmé, že souprava skončila mimo trať a na dva kusy. Škoda činí několik milionů korun.
Zdroj: Jan Hrabě