Řídil Newyorskou filharmonii, nyní pod jeho vedením vystoupí Filharmonie Brno

Brno - Jubilující Filharmonie Brno vystoupí v rámci večera s názvem Když měsíc ještě nevyšel… s mladým perspektivním dirigentem Casem Scaglionem, který v sezoně 2014/2015 působil jako asistent a druhý dirigent Newyorské filharmonie. V Janáčkově divadle zazní pod jeho vedením Lutosławského Koncert pro orchestr, prodchnutý vlivy polského folkloru, Messiaenovy Zapomenuté oběti a Berliozova pozoruhodná symfonie Harold v Itálii se sólovou violou, jíž se ujme Kristina Fialová, laureátka řady národních i mezinárodních soutěží hrající na italskou violu „Carlo Antonio Testore – Contrada 1745“.

Symfonický cyklus s mladými perspektivními dirigenty nabízí v Janáčkově divadle orchestrální monumenty stěžejních symfoniků 19. a 20. století – Berlioze, Mahlera, Strausse a Šostakoviče – ve spojení s moderními koncerty světové skladatelské elity (Lutosławski, Schnittke, Gubajdulina, Widmann). Po kombinaci Mahler – Gubajdulina přichází tento týden Berlioz – Lutosławski.

„Jsem ráda, že náš koncertní program nabízí nové koncertní zážitky, nikoli jen léty ověřenou klasiku, a že nabízíme mladé nadějné tváře, a to nejen v rolích hostujících interpretů, ale i přímo v našem orchestru. Do této sezony s námi totiž vstoupili také noví členové orchestru a s potěšením vítám, že s námi chtějí hrát i muzikanti ze zahraničí. Mladými posilami našeho týmu se stali houslisté Alžbeta Stračinová (SVK), violisté Eva Kotrbová (CZE) a Sándor Antal (ROM/HUN) a dvěma bicistickými posilami jsou Maximilian Jopp (DEU) a Tomoe Sonoda (JPN). Právě včera nastoupil do skupiny prvních houslí Hiroaki Goto (JPN), jehož první koncert s námi bude právě Když měsíc ještě nevyšel..." říká Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno.

„Název večera je parafrází posledního verše nejznámější básně dekadentního poety Karla Hlaváčka o viole: Na violu svou zděděnou jen tehdy, tehdy hraji, / když měsíc teprv vyjít má a tma je ještě v kraji; báseň inspirovaná představou violového hlasu, jakoby teskně zastřeného, do sebe obráceného a temnějšího než je zvuk ostatních smyčcových nástrojů, přesně postihuje ovzduší fin de siècle, unaveného, přesyceného, pasivního a přitom toužícího po extravagantních činech a tajemných zážitcích. Budiž řečeno, že tyto nálady předjímali už dlouho předtím romantičtí básníci; čítankovým příkladem je Byronova Childe Haroldova pouť, jejíž hrdina, romantický rozervanec, hledá na cestách po Itálii úlevu od svých depresivních stavů.

Právě po Byronově Haroldovi sáhl Hector Berlioz, když byl postaven před úkol najít námět pro velkou skladbu s violovým sólem. Velkého Paganiniho, který vlastnil nádhernou Stradivariho violu, ale neměl repertoár, na němž by ji mohl předvést, totiž napadlo požádat o efektní violový koncert právě Berlioze. Ten přislíbil, ale zřejmě si nedovedl představit rozsáhlou skladbu, v níž by teskný hlas violy po celou dobu dominoval vždy velkolepému a nebývale hlasitému berliozovskému orchestru (Berlioz navíc vůbec nepsal nástrojové koncerty). Barvité orchestrální obrazy z Itálie měl Byronův melancholický cestovatel v určitých úsecích komentovat hlasem sólové violy.

Koncepci rozepsané skladby Paganini ovšem odmítl: nechtělo se mu postávat dlouhé chvíle nečinně před hrajícím orchestrem a počítat pauzy; Berlioz však Harolda v Itálii rychle dokončil a začal provádět s vynikajícím violistou Urhanem. Po čtyřech letech byl Paganini přítomen jedné z triumfálních repríz; byl tehdy už vážně churav a nemohl skoro mluvit, ale okamžitě věděl, co má dělat, aby neztratil tvář a zůstal středem pozornosti: poklekl na jevišti před Berliozem a políbil mu ruku – a následující den mu poukázal částku dvaceti tisíc franků, která Berliozovi umožnila tři léta nerušené tvůrčí práce." Uvedl Jiří Beneš, emeritní dramaturg Filharmonie Brno.

Po klasikovi 19. století zazní v druhé půli večera skladba klasika polské hudby 20. století Witolda Lutosławského, prodchnutá vlivy polského folkloru. Toho v roce 1950 vyzval šéf tehdy nově zřízené Varšavské filharmonie ke kompozici skladby, která by orchestr náležitě reprezentovala, to jest měla zřetelně polský charakter a dala jednotlivým hráčům a skupinám příležitost k efektní produkci. S polským charakterem neměl obtíže, prožíval totiž právě své vlastní folklorní údobí inspirované Bartókovým vztahem k lidovému hudebnímu materiálu, pracujícím s jeho prvky veskrze moderním způsobem a přitom mu ponechávajícím jeho nezaměnitelný charakter; požadavek efektní instrumentace zvládl snadno. Chtěl se však vyhnout klasickému sonátovému schématu několikavěté symfonické skladby a zvolil proto složitý, do důsledků vyvedený tvar odvolávající se k přísnému myšlení baroknímu.

Související

Více souvisejících

Filharmonie Brno Case Scaglione

Aktuálně se děje

před 34 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Hasiči, ilustrační fotografie.

Požár v Tlumačově zaměstnal hasiče. Dva se zranili

Hasiči v sobotu zasahovali u požáru na autovrakovišti v Tlumačově na Zlínsku. Dva z nich se při zásahu, během kterého byl vyhlášen třetí stupeň poplachu, zranili. Zasahovalo celkem třináct hasičských jednotek, příčina je předmětem vyšetřování. 

Aktualizováno před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Ústav pro studium totalitních režimů.

Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti

Od nástupu Ladislava Kudrny do funkce ředitele Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) uplynuly dva roky. Letmé ohlédnutí za jeho dosavadním působením v čele uvedené instituce neskýtá příliš povzbudivý pohled. Pro politickou reprezentaci, která o směřování ústavu naneštěstí fakticky rozhoduje, by mělo jít o příležitost zamyslet se nad tím, zda je ve veřejném zájmu nadále podporovat management, který se krom banálních proklamací na adresu nedávné historie může pochlubit především sérií prohraných soudních sporů s ředitelovými kritiky a současnými i bývalými zaměstnanci.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Hokej, ilustrační fotografie.

Z posil z NHL už reprezentaci opustil Zadina, následoval ho i Kodýtek. Týmu bude pomáhat kouč Gross

Týden před startem světového šampionátu v Praze a Ostravě se český národní tým ukazuje fanouškům v Brně, kde se konají České hokejové hry. Jedná se o závěrečnou přípravu na hokejový vrchol této sezóny v domácím prostředí, a proto není divu, že je o tuto akci mezi hokejisty ohromný zájem a na závěrečnou přípravu tak přijelo ze zámoří až deset hokejistů. Národní tým už ale stihli po úvodním zápase v Brně s Finy (1:4) opustit Filip Zadina ze San Jose a Petr Kodýtek z Ilvesu Tampere. Posilu si pak do realizačního týmu přivedl i ze Sparty, a to trenéra Pražanů Pavla Grosse, jenž bude pomáhat se skautingem. 

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Anthony Blinken a Yoav Gallant

USA nadále odrazují Izrael od postupu do Rafáhu. Z OSN zní hlasy o hladomoru

Washington nadále odrazuje Izrael od útoku na Rafáh na jihu Pásma Gazy. Podle amerického ministra zahraničí Antonyho Blinkena by způsobil nepřijatelné škody, uvedly světové agentury. Izrael podle USA zatím nepředstavil plán ochrany obyvatel, přičemž je známo, že ve městě se tísní až půldruhého milionu lidí, včetně uprchlíků z jiných částí Pásma Gazy. 

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Ruská škola kritizovala válku na Ukrajině. Konec byl nevyhnutelný

Ruské úřady zatočily se soukromou školou Novokolledž v Novosibirsku, která se jako jedna z mála veřejně vyslovila proti válce na Ukrajině. Dočkala se za to prověrek, pokut a neudělení akreditace. Zakladatel zařízení Sergej Černyšov pak byl označen za tzv. zahraničního agenta, informovala ruská mutace BBC. Škola přestane existovat na konci školního roku. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy