RECENZE – Nedávno světem umění zatřásla situace, kdy se dílo záhadného umělce Banskyho skartovalo poté, co bylo zakoupeno za více než milion liber. Skartovaný obraz záhy navýšil svoji cenu až o 50 %. O tom, jak je dnešní umění vrtkavé a měňavé píše známý ekonom Don Thompson, který na něj nahlíží z hlediska jeho hrabivého trhu.
Není to poprvé, co se Thompson věnuje problematice současného trhu s uměním. Ve svých předchozích knihách Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů a Supermodelka a krabice Brillo vycházel z předpokladu, že na trhu dochází k interakci prodejců s kupci, jejímž výsledkem je stanovení racionální ceny. Události z roku 2014 jeho předpoklad relativně snadno smetly ze stolu, a tak vznikla kniha Oranžový Balonkový pejsek.
Nejznámějším newyorským aukčním domům jako Christie’s nebo Sotheby’s se tehdy podařilo během čtyř dnů vydělat 1,66 miliardy dolarů, což představovalo zhruba šest milionů na jednu aukční minutu. Odborníci tak žili v přesvědčení, že se v příštích 12 či 24 měsících podaří během jednoho aukčního večera vynést až na částku jedné miliardy.
Tento úspěch vysvětlují jednak koncepty behaviorální ekonomie, marketing, tak i iracionalita lidského rozhodování. Jestliže o dané dílo soupeří více dražitelů, zvítězí většinou ten, kdo nejvíce nadsadí jeho hodnotu. Dražitel si následně uvědomí, že nabídl větší částku, než bylo třeba a obrátí se na zástupce aukční síně anulovat obchod.
Současní lovci umění se vydávají na honbu za kultovním dílem, které je pro ně kořistí té nejvyšší ceny. Bohužel těchto děl není mnoho, proto v každé aukční sezóně dochází k výrazné cenové propasti mezi nimi a zbytkem umělecké produkce, jejichž hodnota je stanovena odborníky a uměleckými poradci.
Zároveň samo označení „kultovní dílo“ bylo dříve spjato s umělci jako Picasso, Monet nebo Vermeer, dnes se běžně váže k sítotiskům Warhola, graffiti Jean-Michela Basquiata nebo verbálním obrazům Christophera Woola. Ojedinělé postavení má v tomto případě současný nejúspěšnější americký umělec Jeff Koons, který vytvoří pouze koncept, jenž následně zhotoví jeho asistenti.
Thompson se jako ekonom zcela přirozeně vyhýbá uměnovědné omáčce, drží se faktů, statistik nebo příběhů ze zákulisí, čímž si udržuje divákovu pozornost. Záměrně se nevymezuje pouze na problematiku současného trhu umění a její iracionality, ale naopak otevírá spektrum rozmanitých témat.
Čtenář se tak dočte o regulaci trhu s uměním, co podmiňuje úspěch daného díla, jak internetový prodej umění mění aukční prodej nebo proč je více galerií v New Yorku než v Londýně. Thompsonův rukopis je po celou dobu srozumitelný bez přebytečné odbornosti, vyžadující nějaké předchozí znalosti.
Nicméně co činí čtení problematické je velký výskyt jmen kupců, uměleckých poradců či obchodníků. Některá jména lezou do hlavy snadněji, jiná po letmém přečtení upadnou v zapomnění. Autor se mohl vydat zlatou střední cestou, kdy by jmenoval pouze ty osoby, které jsou pro knihu stěžejní. Takhle je až příliš komplexní, což nemusí být nutně dobře.
Pro orientaci mezi uměleckými díly je na konci knihy obrázková příloha. Jakmile padne název daného díla, čtenář se přesune dozadu, kde to má černé na bílém. Další užitečnou záležitostí v textu jsou poznámky překladatelky, jež doplňují některé informace a kauzy.
Kniha Oranžový Balonkový pejsek nápaditě reflektuje situaci současného umění a předkládá vlastní odpovědi na věčné otázky typu: Co je to umění? nebo Proč někdo vystavil v galerii nějaký kus plastu?. Mohou z ní čerpat nejen zájemci o behaviorální ekonomii, ale i čtenáři, jimž stav dnešního umění nedá spát.
Oranžový Balonkový pejsek / The Orange Balloon Dog (2017)
Autor: Don Thompson
Překlad: Martina Neradová
Počet stran: 248 stran
Vydáno: 1. vydání 2018, Kniha Zlín
Oranžový Balonkový pejsek , Don Thompson , Kniha Zlín (nakladatelství) , Andy Warhol , Banksy , recenze
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 5 minutami
Maradonova smrt a nová fakta. Zvrat ve vyšetřování záhadného úmrtí legendy
před 24 minutami
Rusko vydalo zatykač na Volodymyra Zelenského
před 57 minutami
U Masarykova nádraží nejezdí tramvaje. Úpravy vedení linek budou platit až do léta
před 58 minutami
Ukrajina odpálila na Krym rakety ATACMS. Americká munice už pomáhá
před 1 hodinou
Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti
před 2 hodinami
U Paříže se střílelo kvůli drogám. Jeden člověk je po smrti
před 2 hodinami
Pekarová Adamová ocenila Tulejovu reakci. Fiala čeká na další návrh TOP 09
před 3 hodinami
Ukrajina hlásí šest zraněných po nočních útocích. Sama útočila na Krymu
před 4 hodinami
Z posil z NHL už reprezentaci opustil Zadina, následoval ho i Kodýtek. Týmu bude pomáhat kouč Gross
před 4 hodinami
Hrůzný nález ostatků v Plzni. V řece plavala lidská hlava
před 5 hodinami
Tragická nehoda na D1. Havaroval tahač s tankem, zemřela jedna osoba
před 5 hodinami
USA nadále odrazují Izrael od postupu do Rafáhu. Z OSN zní hlasy o hladomoru
před 6 hodinami
Tři roky ve vězení hrozí muži, který způsobil zásah policie na gymnáziu v Litvínově
před 6 hodinami
Everest zřejmě přestane být tak dosažitelný, vyplývá z rozhodnutí soudu
před 7 hodinami
Ruská škola kritizovala válku na Ukrajině. Konec byl nevyhnutelný
před 8 hodinami
Teplé počasí vydrží i příští týden, mírně se ale ochladí
včera
Izrael po rozhodnutí Turecka hledá nové dodavatele. Zvažuje i Česko
včera
Rusko opět vyhrožuje: Odpovíme zničujícím odvetným úderem, pokud Ukrajina zaútočí na Kerčský most
včera
Hamás dostal od Izraele ultimátum: Máte týden, jinak jdeme do Rafahu
včera
Čekání na schválení vojenské pomoci americkým Kongresem mohlo způsobit vážné škody
Schválení vojenské pomoci Ukrajině ve výši 61 miliard dolarů americkým Kongresem po pětiměsíčním čekání možná způsobilo škody, které se budou na frontě cítit ještě několik měsíců.
Zdroj: Libor Novák