Eurotunel už 23 let spojuje Británii s Evropou: Do jaké hloubky se dopravní prostředky dostanou?

Ambiciózní projekt tunelového spojení mezi kontinentální částí Evropy a Velkou Británií zahájil podpis dohody z roku 1987. Otevření tunelu přes kanál La Manche se účastnila sama královna Alžběta II. v roce 1994. Jak je stavba dlouhá a až do jaké hloubky musí dopravní prostředky zajet?

V sobotu uplynulo třicet let od podpisu smlouvy, která navždy změnila dopravu v Evropě. Jedni z největších politiků dvacátého století rozhodli o výstavbě podmořské spojnice Velké Británie a Francie. Francouzský prezident Francois Mitterand a britská premiérka Margaret Thatcherová se dne 29. července 1987 podepsali pod dohodu, která formálně spustila práce na tunelu přes kanál La Manche, pro který se postupně vžilo označení Eurotunel.

Dopravní tepna vede z anglického Folkestone do francouzského přístavního města Calais a je dlouhá přes 50 kilometrů. Z toho vede pod mořem většina, konkrétně 38 kilometrů. Tunel provozuje společnost Eurotunnel od roku 1994, kdy byla stavba uvedena do provozu. Slavnostního otevření se účastnila britská královna Alžběta II. a Francois Mitterand. Práce na ní byly zahájeny v roce 1988, stavba tak vznikla v poměrně krátkém období šesti let. Finanční hodnota projektu se odhaduje na 5 a půl miliardy amerických dolarů. Ročně si průjezdem tisíců dopravních prostředků tunel vydělá kolem 50 a 60 milionů dolarů.

Tunel není určen jen pro osobní dopravu, významná je tato spojnice pro nákladní dopravu. Na trase cestují nákladní vlaky SNCF a EWS, z francouzské strany vede vysokorychlostní trať LGV Nord. Vysokorychlostní trať byla před sedmi lety dokončena i na britské straně, nese jméno High Speed 1 (v překladu „vysoká rychlost 1“). Vlaky trasou projíždějí rychlostí až 300 kilometrů za hodinu, vyjma podmořské části a měst. Ve městech Folkestone a Calais byly vybudovány obrovské terminály, na nichž jsou do nákladních vagonů nakládány automobily.

Průměrná hloubka tunelu činí 45 metrů pode dnem. Eurotunel je třetím nejdelším železničním tunelem na světě, nejdelší je ve Švýcarsku. Všechny dopravní prostředky mohou přímo v tunelu v podmořské části vyvinout maximální rychlo 160 kilometrů za hodinu

Běžný Evropan má dvě možnosti, jak se do Británie dostat. Buď může nasednout v Eurotunelu na vlak, nebo se nechat převézt autem. Eurotunel je tvořen dvěma dopravními tunely o průměru 7,6 m a jedním servisním, který má průměr o něco menší. V průběhu let 1994–2014 bylo prostřednictvím vlaků přepraveno přes 330 miliónů lidí a 65 miliónů vozidel. Zhruba o polovinu levnější je přeprava automobilu trajektem.

Spolu s příchodem migrační krize musel Eurotunel čelit mnoha pokusům o nelegální přechod z Francie do Británie. Podle společnosti Eurotunnel jen mezi lednem a červencem 2015 zkusilo tunel překonat 37 tisíc migrantů. Převážně mělo jít o lidi z Etiopie, Eritreje nebo Afghánistánu. Migranti mnohdy riskovali své životy při pokusu dostat se do Británie. Už v roce 2002 takto zemřely desítky migrantů.

Související

Ilustrační foto

Provoz mezi Británií a EU v nových podmínkách je ve svátek hladký

Hned poté, co Británie v noci na dnešek úderem půlnoci SEČ definitivně ukončila svazek s Evropskou unií, začali řidiči kamionů před vjezdem do vlakové soupravy v Eurotunnelu předkládat na francouzské straně celní dokumenty. Do Británie kamiony dorazily včas a do francouzského Calais vypluly z anglického Doveru první trajekty.
Eurotunnel

Hranice mezi Francií a Británií se otevřela, podmínkou je test na koronavirus

Železniční, letecká a lodní doprava mezi Británii a Francií je od dnešního rána obnovená. Do Francie tak z Británie opět mohou přijet mimo jiné francouzští občané i lidé z dalších zemí EU, Britové žijící trvale ve Francii a řidiči nákladní dopravy. Podmínkou je však negativní test na koronavirus. Testování řidičů na britské straně nicméně vázne. U přístavu Dover se skupina řidičů frustrovaných z dlouhého čekání střetla s policií. Informoval o tom web BBC.

Více souvisejících

Eurotunnel Velká Británie Margaret Thatcherová tunel doprava

Aktuálně se děje

včera

Martin Chlumský

Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský

Martin Chlumský byl dnes zvolen do čela České obce sokolské (ČOS). Chlumský již od března dočasně řídil organizaci poté, co v souvislosti s podvodem rezignovala tehdejší starostka Hana Moučková.

včera

včera

včera

Vrtulník Kamov Ka-32 ve vzduchu.

VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě

Ukrajinská vojenská tajná služba HUR se pochlubila likvidací helikoptéry Kamov Ka-32, což mělo  proběhnout na moskevském letišti. Jejím agentům se údajně podařilo proniknout na letiště, kde provedli akci, která byla zachycena na videu. Následně helikoptéra skončila v plamenech.

včera

Náčelník generálního štábu Valerij Zalužnyj (vpravo) a generál Oleksandr Syrskyj (vlevo) během obrany Kyjeva v březnu 2022.

Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje

Velitel ukrajinské armády Oleksandr Syrskyj dnes na Telegramu informoval o zhoršující se situaci na operační i strategické úrovni ukrajinských vojsk na frontě. Tuto skutečnost sdělil také západním spojencům během virtuálního zasedání kontaktní skupiny pro Ukrajinu. Zároveň ruská armáda oznámila dobytí dvou vesnic v Doněcké oblasti a průlom v ukrajinské obraně.

včera

Ilustrační foto

Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR

Organizace spojených národů tento týden oznámila, že spouští nový fond, jehož cílem je posílit ochranu uprchlíků a vysídlených komunit ohrožených změnou klimatu. Podle zprávy agentury AFP Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR) uvedl, že cílem je do konce roku 2025 získat do nového fondu 100 milionů dolarů na podporu uprchlíků, jejich hostitelských komunit a zemí původu, které jsou klimatickými krizemi zasaženy nejvíce.

včera

Dmitrij Peskov na druhém summitu Rusko Afrika 2023.

Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov dnes uvedl, že v současné době nejsou žádné podmínky pro mírová jednání s Kyjevem. Podle něj Kyjev již před dvěma lety zakázal veškeré vyjednávání, dokud bude ruským prezidentem Vladimir Putin, pod jehož velením ruská vojska v únoru 2022 vstoupila na Ukrajinu. Tento zákaz Kyjev zdůvodnil odhalením válečných zločinů, které údajně spáchalo Rusko.

včera

včera

včera

Mark Rutte

Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v pátek prohlásil, že od nového generálního tajemníka Severoatlantické aliance (NATO) očekává, že upřednostní řešení obav Turecka souvisejících s terorismem. Řekl to v Istanbulu během setkání s vedoucím kandidátem na post šéfa NATO, dosluhujícím nizozemským premiérem Markem Ruttem, který je na návštěvě v Turecku v rámci snah o získání podpory pro svou kandidaturu.

včera

Volební štáb hnutí ANO

Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech

Zástupci hnutí ANO a kabinetu Petra Fialy (ODS) se shodli na nutnosti změn v prvním důchodovém pilíři, opoziční subjekt zároveň nezpochybnil nutnost zvyšování věkové hranice pro odchod do důchodu. To vyplývá z dokumentů zveřejněných prezidentskou kanceláří k březnové schůzce nad tématech důchodové reformy. Stojí za to připomenout, že onoho 28. Března se schůzky na pozvání prezidenta zůčastnili Karel Havlíček, Alena Schillerová a Aleš Juchelka. Celý zápis přidávám na konec tohoto článku. Závěr si z něj udělejte sami.  

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot

Španělsko pošle na Ukrajinu rakety Patriot. Na videokonferenci mezinárodní Kontaktní skupiny pro podporu Ukrajiny to dnes oznámila španělská ministryně obrany Margarita Roblesová. Informoval španělsky list El País v reakci na tlak spojenců z EU a NATO.

Zdroj: Julie Jarošová

Další zprávy