Vědci odhalili tajemství zápachu. Ví, proč zpocení lidé nevoní

Lidské podpaží je hostitelem různorodé komunity bakterií, které jsou součástí přirozené genetické informace mikrobiálních komunit. Nová studie odhalila enzym, který je odpovědný za tělesný zápach.

Vědci z University of York dříve objevili, že většina mikrobů na kůži nemůže vyrobit pachy známé jako thioly. Podrobnější testy však odhalily, že jedním z hlavních mikrobů odpovědných za tělesný zápach je Staphylococcus hominis. „Zjistili jsme, jak se zápach vytváří a teď chceme zjistit proč,“ uvedl Gavin Thomas hlavní autor studie.

Apokrinní žlázy jsou lokalizovány v podpaží, ušních kanálcích, v okolí pohlavních orgánů a prsních bradavek. Způsobují charakteristický zápach, ale jejich role není zatím zcela jasná. Podle The Guardian výzkum ukázal, že Staphylococcus hominis vyvinul specializovaný enzym k produkci tělesného zápachu.

Vědci přenesli enzym na příbuzného mikroba Staphylococcus aureus, který nehraje žádnou roli při výrobě tělesného zápachu a po přesunutí enzymu zjistili, že mikrob začal tělesný zápach také vytvářet.

Zápach lidského těla je produkován bakteriální přeměnou molekul vylučovaných na povrch kůže apokrinními žlázami, které jsou bez zápachu, a právě objevený enzym molekuly přemění na štiplavý zápach. „Bakterie pojídají molekuly, ale zbytek vyplivnou, a to je jedna z klíčových molekul, která je zodpovědná za zápach,“ vysvětlil Thomas.

Vědci ve své studii uvedli, že tento enzym se v Staphylococcus hominis nacházel dávno před vývojem moderních lidí a mohl hrát důležitou roli v sociální interakci primátů. Studie vznikla ve spolupráci se společností Unilever a přináší nové možnosti při výrobě deodorantů, protože ty se dosud zaměřují pouze na nejaktivnější mikroby, kteří produkují tělesný zápach.

„Tento výzkum je skutečně probuzením. Bylo fascinující zjistit, že klíčový enzym vytváří zápach pouze u několika bakterií v podpaží a vyvinul se tam před desítkami miliónů let,“ uvedl Gordon James, autor studie.