Do pražských ulic dnes poprvé vyjede historická tramvaj Tatra K2, jejíž sériová výroba skončila před 40 lety. Dopoledne vyrazí z Dlabačova na historickou linku 42.
Informoval o tom Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Vůz s evidenčním číslem 7000 bude možné vídat také na lince 23 a historické lince 41. Lze si ho také pronajmout pro soukromé a komerční účely.
Tramvaj byla vyrobena v roce 1977 v závodě ČKD Tatra Praha a dodána do Bratislavy jako poslední tramvaj K2. Bratislavský dopravní podnik ji od začátku využíval pouze jako vůz pro výcvik řidičů. V roce 2009 byla vyřazena a odstavena v bratislavské vozovně Krasňany, aniž by byla kdy zařazena do provozu s cestujícími. Díky tomu neprošla zásadními konstrukčními úpravami a zůstala zachována s velkým množstvím původních prvků.
"Naším hlavním úkolem je provozovat veřejnou dopravu v Praze, pečovat a rozvíjet k tomu dopravní infrastrukturu. Máme ale také morální povinnost pečovat o technické dědictví a zachovávat jej pro další generace," uvedl předseda generální ředitel DPP Petr Witowski. "Proto, když se nám naskytla příležitost za symbolickou částku zakoupit chybějící vůz K2 do našeho vozového parku historických tramvají, nezaváhali jsme," dodal.
Podle náměstka primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy a předsedy dozorčí rady DPP Adama Scheinherra (Praha Sobě) se na designu tramvaje podíleli dva slavní čeští návrháři. Jedním byl František Kardaus, autor návrhu ikonického čela tramvaje, druhým pak Miroslav Navrátil, který navrhl sklolaminátové sedačky.
"S DPP chceme být průkopníky modernizace MHD a zajistit cestujícím komfort a pohodlí v podobě moderních vozů, ale současně máme za cíl popularizovat pražskou dopravu třeba i prostřednictvím historických vozů," sdělil Scheinherr.
Tramvaje K2 v Praze jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965 a 1966 v režimu bez cestujících. Do pražského členitého terénu se tyto článkové tramvaje nehodily. DPP proto zůstal u nákupu tramvají T3 s lepšími adhezními i dynamickými vlastnostmi.
Související
Metro C ráno nejezdilo na části trasy. Důvodem byla technická závada
Další výluka na lince metra C. V úseku přes centrum Prahy se nejezdí
Dopravní podník Praha , Tramvaje
Aktuálně se děje
před 46 minutami
Zelenskyj odsoudil ruské útoky na plynárenskou infrastrukturu země. Moskva hlásí další sestřelené drony
před 2 hodinami
Francie chce zabránit válce. Má návrh na vyřešení situace mezi Izraelem a Hizballáhem
před 2 hodinami
Evropa by se podle Macrona měla začít bránit jadernými zbraněmi
před 3 hodinami
Indonésii zasáhlo silné zemětřesení, bylo cítit i v Jakartě
před 4 hodinami
20 let od kauzy Abú Ghrajb. Mučení vězňů pomáhalo rekrutovat dobrovolníky do teroristických skupin, říká odborník
před 4 hodinami
Počasí v Česku dnes znovu ovlivní saharský písek. Může být chladněji, než se čekalo
před 6 hodinami
Letní počasí je zpět. Teploty příští týden vyrostou k 27 stupňům
včera
Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský
včera
Vědce znepokojuje další nemoc. Ptačí chřipka se šíří u krav, přenesla se i na člověka
včera
Finský poslanec střílel opilý před nočním klubem. Policie ho zadržela
včera
VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě
včera
Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje
včera
Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR
včera
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
včera
WSJ: Putin pravděpodobně nenařídil vraždu Alexeje Navalného
včera
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
včera
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
včera
Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech
včera
Hamás zvažuje izraelský protinávrh na příměří v Pásmu Gazy a propuštění rukojmí
včera
Ukrajinské drony údajně zasáhly dvě ruské ropné rafinerie
Ukrajinské drony zasáhly dvě ruské ropné rafinerie a vojenské letiště v rámci rozsáhlého útoku, který Kyjev podnikl v noci na sobotu, uvedl podle AFP zdroj z prostředí tamního resortu obrany.
Zdroj: Libor Novák