RECENZE: Prezident Blaník? Kvalitní satira, to je ale možná vše

Hlavní hrdina internetového seriálu Kancelář Blaník, fiktivní lobbista Tonda Blaník kandiduje na prezidenta. Ve snímku, který navazuje na úspěšný seriál, se setkává s opravdovými prezidentskými kandidáty letošních voleb, duchem Václava Havla nebo Číňany. Konečná podoba filmu vznikla až po ohlášení výsledků voleb, bylo natočeno několik variant konce. Podobné zpracování je velice odvážné a zajímavé, film je také plný typického humoru, jaký diváci znají ze seriálu, filmový trhák se ale přesto nekoná.

Chybějící článek ve filmové nabídce. Aktuální téma. Politická satira. Zesměšňování nejvyšších sfér naší politické scény. Vypadá to jako ideální základ pro výborný film, na který budou diváci chodit už proto, aby se možná dokázali i trochu „nadnést“  nad současnou situaci v české politice. Přesto spousta diváků hodnotí film jako rozporuplný a zmatený. Téma prezidentské kampaně jako děj totiž úplně nestačí, film se nakonec stává jen volným sledem různých scén. Tento postup samozřejmě není na škodu a v seriálu, který běží už od roku 2014, naopak funguje dokonale. Ale ovšem ve  formě filmu pro kino působí zmatečně, až nonsensově.

Film jakoby  navazuje na to, co je smyslem seriálu- poukázat na všechny problémy v naší zemi otevřeně, představit konkrétní lidi a stvořit tak dokonalou politickou satiru. Tvůrci se navíc odvážně vrhli do spousty zajímavých situací, jakým jsou bezpochyby například nepřipravené konfrontace s přímými účastníky prezidentské volby či s klíčovými postavami naši politické scény. Jsou to Andrej Babiš slibující Tondovi podporu nebo Jiří Drahoš i se svou manželkou. Je to mimo jiné důkaz, že seriál Kancelář Blaník je u nás tak zakořeněn, že si v něm ochotně zahrají i představitelé vrcholné politiky.  Ze skutečných situací občas vyjdou natolik absurdní scény, že divák pochybuje o své zdravém rozumu.

Hlavního hrdinu ztvárněného Markem Danielem zde objevujeme v nové pozici. Setkává se svým svědomím v podobě Václava Havla, stává se z něj muž, který je zklamaný vývojem po revoluci a není jisté, zda je spíše hrdinou nebo „záporákem“. Stále je ale zkušený lobbista, který je dokonce schopen najít i Peroutkův článek. Herec Marek Daniel se s postavou Tondy Blaníka už naprosto ztotožnil, až se nabízí otázka, kde končí herec Daniel a začíná Tonda Blaník. Kuriózní je, že v plánu byla i opravdová kandidatura Marka Daniela pod jménem Tonda Blaník. Tuto variantu ale herec nakonec odmítl.

Za zmínku jistě stojí i hudba. O tu se postarala undergroundová skupina Midi Lidi, která je pozoruhodná zvláště svými pro tento žánr nezvyklými českými texty. Skupina již dříve vytvořila hudbu právě k filmům Marka Najbrta Protektor a Polski film a naposledy i k dokumentárnímu filmu Český mír.Dále je autorem soundtracku k seriálům Kancelář Blaník a Žrouti. I ve filmu je jeho nedílnou součástí a dodává zajímavý podtext.

Dokonalá politická satira je ve filmu narušena zmatečným dějem, možná také řeší příliš mnoho problémů, což působí až chaoticky. Spousta vtípků a narážek se tak ztratí. Kanceláři Blaník tak určitě pasuje spíše osvědčená seriálová forma, kde má každý díl okolo deseti minut a stačí.                  Jako film tak bude možná fungovat až na několikáté zhlédnutí. Otázkou je, kolik diváků to opravdu udělá a kdo se nechá ovlivnit už jen prvním dojmem. Byla by to škoda, protože tento film je opravdu kvalitní a stojí za zhlédnutí a pochopení. Co jiného než satira taky zbývá?

Režisér filmu Marek Najbrt v rozhovoru pro lidovky.cz ke svému filmu řekl: "Nejde jen o zábavu. Blaník jsme vymysleli, abychom uvolnili naši frustraci z politiky, abychom se vyjádřili ke společenské situaci u nás."

Hodnocení: 60%

Prezident Blaníkkomedie

Česko, 2018, 95 min

Režie: Marek NajbrtScénář: Tomáš Hodan, Robert Geisler, Jan Bartes, Marek NajbrtKamera: Jan Baset Střítežský, Martin Štěpánek, Havel ParkánHudba: Midi LidiHrají: Marek Daniel, Michal Dalecký, Halka Třešňáková, Jakub Železný, Tomáš Sedláček, Ladislav Špaček, Tomáš Klus, Miloš Zeman, Olga Sommerová, Jan Potměšil, Helena Třeštíková, Jiří Drahoš, Michal Horáček, Andrej Babiš, Anna Čtvrtníčková, Aleš Háma, Mirek Topolánek