RECENZE: Druhý Deadpool švindluje, kde se dá. A vy mu to nejspíš odpustíte

RECENZE – Ryan Reynolds se vrací jako nesmrtelný super(anti)hrdina v pokračování, které je ještě sprostější, zběsilejší a akčnější než překvapivý hit roku 2016. Tentokrát si dokonce pozval své neméně slavné komiksové parťáky v čele s drsným kyborgem z budoucnosti.

Wade Wilson (Ryan Reynolds) má konečně vše, po čem kdy toužil. Jeho rakovina je definitivně pryč, se svojí krásnou přítelkyní Vanessou (Morena Baccarinová) se chystají založit rodinu a zlotřilý Ajax (pardon, Francis), kvůli kterému vypadá jeho obličej jako Freddie Krueger, čichá ke kytičkám zespodu. Protože se ale z jeho originu vyklubal druhý nejvýdělečnější mládeži nepřístupný film všech dob, jeho idylka nutně musí skončit.

A vzhledem k tomu, že se vrátil téměř celý tvůrčí tým (změny doznala jen pozice režiséra, kdy Tima Millera nahradil David Leitch, muž zodpovědný za prvního Johna Wicka), to Deadpool zkouší skrze ověřenou strategii dát do toho vše – srdce, přímočarou akci, sympatické postavy a vztahy mezi nimi, sebeuvědomělé popkulturní odkazy, boření čtvrté zdi a ano, také nevybíravý supersprostý humor, jehož křečovitější verzi obvykle zaslechnete odpoledne před základní školou. A daří se mu to…

… napůl.

Vypadá to totiž tak, že nám užvaněný žoldák v červené kombinéze poněkud zlenivěl a svůj pověstný šmrnc si vystřílel už v geniální reklamní kampani. Samotný film se pak snaží dodat přesně to, co slíbil, ale jeho snaha se nedá označit jinak než jako mazaný podvod na divákovi. Svoji srdceryvnou zápletku o naději a cestování v čase například vykradl z nesčetných sci-fi příběhů v čele s Looperem a ani se nesnažil ji jakkoli zdokonalit nebo obměnit.

A pokud jde o skutečně zábavné a sympatické postavy – ať už mluvíme o staré gardě z jedničky či dokonale ztvárněném drsňákovi Cableovi (Josh Brolin), ironickém dítku štěstěny zvaném Domino (Zazie Beetzová) nebo obtloustlém ohnivákovi Russellovi (Julian Dennison), který celou tu polízanici zapříčinil a s nímž naváže Deadpool téměř otcovský svazek – ty jako by existovaly ve vakuu. Jejich vzájemné vztahy – a o vztazích je každý dobrý film, i kdyby to měla být ta nejpřímočařejší naháněčka, jak dokazuje tři roky starý Šílený Max nebo právě jednička Deadpoola – totiž nepůsobí dvakrát skutečně. O přátelství (Deadpool-Colossus) a otcovství (Deadpool-Russell), dvou základních motorech zápletky, se tu totiž převážně mluví, mluví a mluví. Ale vidět to na plátně není.

Wade také trpí hned několika vnitřními démony, které se tvůrci snaží divákovi prodat, aby ho citově uvázali k hlavní postavě, ale tyto pokusy se jim nedaří a z jinak našlapaného adrenalinového celku vyčnívají jako zdaleka nejnudnější a nejzdlouhavější pasáže.

V případě humoru zklame jiný typ lenosti – opakování starých vtipů z prvního dílu, které vyvolávají dojem, že tu Leitch a spol. významně vsadili na diváckou nostalgii vůči filmu, kterému je v řeči rodičovské jen 27 měsíců. Také některé dějové zvraty jsou lehce utahané a působí, jako by je sem někdo zařadil jen proto, aby potěšil srdce komiksových fanoušků, i když ve výsledku nedávají vůbec žádný smysl.

Jenže co naplat, Ryan Reynolds je jako Deadpool dokonalý a nejde ho nemilovat. Jeho ztvárnění nejnesympatičtějšího sympaťáka komiksového světa táhne tenhle film dopředu, stejně jako výkony Brolina, Beetzové a Dennisona. Akce je také slušná a dostatečně spektakulární na to, aby udržela zadky v sedačkách, a vzhledem k tomu, kolik vtipů na diváka Deadpool 2 vychrlí, je dost pravděpodobné, že vám utkví spíš ty povedené než ty odfláknuté. Snímek je tak sice výrazným zklamáním, ale k propadáku má zatraceně daleko.

Deadpool 2 (2018)

Hrají: Ryan Reynolds, Josh Brolin, Morena Baccarin, Brianna Hildebrand, Zazie Beetz, Bill Skarsgård, T.J. Miller, Terry Crews, Karan Soni, Julian Dennison, Eddie Marsan a další

Režie: David Leitch