Nový snímek tuzemského autorského režiséra a vedoucího katedry režie pražské FAMU Bohdana Slámy se drží v tematicky stejných mantinelech, které si s jeho tvorbou spojujeme. Sucho reflektuje život na vesnici, mezigenerační rozpory a komplikované vztahy široké palety postav. Dočkáme se však vyschlé černobílé rodinné fresky, která vyniká jen v dílčích momentech.
Bohdan Sláma se po dobové analýze pohraniční vesnice na pozadí válečných dějin Krajina ve stínu a pomyslné coming-of-old-age Bába z ledu navrací k soudobým sociálním dramatům venkovského střihu. Jeho novinka má leccos společného i s trilogií Tomáše Vorla (Cesta z města, Cesta do lesa, Cesta domů). Stejně jako její protagonista Honza, i svéhlavý Josef se dříve živil v IT prostředí. Nyní však s rodinou žije na venkově, odstřižen od digitálního světa, pevně provázaný s přírodou.
Opozicí mu je podnikatel Viktor, vedoucí tamní zemědělskou společnost, která svým chemickým posypem ohrožuje Josefovo obydlí a naturální životnost zeminy. Jejich nejstarší děti narozdíl od otců hledají společnou řeč a společně se angažují v aktivistické oblasti. Zatímco Josefova Žofka je impulzivní a radikální, Viktorův Mirek se snaží vystoupit ze silně autoritářského a kapitalistického rodinného zázemí. První bojuje s výbušností, druhý s pasivitou. Oba však svádí největší boj se svými rodiči. Rámujícím motivem celého titulu je pak jasné sdělení, že ani útěk do přírody automaticky neznamená klid a absenci problémů.
Mezigenerační střet, hledání porozumění a neschopnost dialogu jsou opěrnými body dramatu. Mužské postavy jsou paličaté a zabedněné, zarputile si stojící za svým způsobem života, u něhož věří, že je ten správný. Mladá generace udušená vlivy svých otců se chce vymanit. Vykreslení generačního rozkolu však v tomto podání působí vyčpěle a do několikrát probíraného schématu nepřináší nic, co by vybízelo k dialogu. Zůstává u tezovitých skutečností, v mezích schematické šablony. Postavy jsou dvourozměrné a trpí stejným problémem, jako předchozí Krajina ve stínu. Poznáváme spíše spíše figury, než lidi se širší škálou emocí a vlastností. To sice podtrhuje jejich neschopnost dialogu, když však přijde řada na emocionálně vyhrocené scény, konflikt či smíření působí uměle a vynuceně.
Hledání rovnováhy mezi přírodou a moderním světem je v závěru až příliš doslovné, idealistické a do budovaného mikrosvěta vesnice, která jakoby fungovala ve vlastním časoprostorovém vakuu, organicky nezapadá. Sucho a blížící se klimatická krize, jež snímek lemuje, zůstane nerozvinutá a zapadne. Mezi řádky pak lze číst zřejmě nejsilnější rovinu filmu, když reflektuje to, co můžeme na světě jakožto jednotlivec zanechat pro budoucí generace. Bude to prosperující firma vykořisťující obyvatele i přírodu? Nebo snad uzavřený přístup k životu vzpírající se pokroku? A kdo může tento odkaz vůbec hodnotit?
Sláma tradičně vyniká především dílčími částmi. K publiku se nejvíce dostává, když při změně perspektiv přiléhá k prostořekosti a bezbrannosti dětského světa. Scény, kdy Josefovy nejmenší děti vnímají problémy dospělého světa a dopadá na ně jejich tíha, jsou těmi nejvíce podmanivými, právě pro svou přímočarost a lidskost, která dospělým postavám tolik chybí. To by byl zajímavý koncept, s ohledem na zbytek snímku i Slámovu novější filmografii, jde však bohužel o jednorázový záblesk. Sucho je zkrátka příliš uzavřené samo do sebe. Pravděpodobně stejně, jako jeho autor.
Nicméně stejně jako předchozí Slámovy filmy vyniká precizní inscenací v delších záběrech. Sláma s jeho dvorním kameramanem Divišem Markem opět potvrzuje stylistickou suverénnost. Střihová skladba umocňuje provázaní postav s prostředím a střídá detailní záběry s širokými panoramatickými celky. Fluidně pracuje s pohybem kamery, která se na úrovní jednotlivých segmentů neustále k postavám přibližuje a jde od uctivé vzdálenosti k nitru konfliktu. Elektronický hudební doprovod pak funguje v kontrastu vůči vesnické drobnokresbě, v mnoha momentech však simplifikovaný dunivý podkres spíš ruší a funkčnost emocionálně vyhrocených scén snižuje.
Sucho staví na kontrastech, ať už stylistických v podobě svícení, či vyobrazení dvou odlišných přístupů k životu a morálce, z nichž ani jeden není správný. Město proti vesnici, idealismus proti pragmatismu, bezcitnost proti empatii. Snímek hledá kompromis a snaží se postavám najít smířlivý vnitřní klid. V pozadí zní i explicitně aktivistický tón, pro Slámu signifikantní. Poslední přírůstek tak ukázkově zapadá do jeho filmografie a podtrhává rozeznatelný autorský rukopis, se všemi pozitivy i negativy. To, co před dvaceti lety působilo svěže a neokoukaně, dnes ale působí jako vysychající odvar autorovy vrcholné tvorby.
Hodnocení: 55 %
Sucho
Hrají: Martin Pechlát, Marek Daniel, Bolek Polívka, Magdalena Borová, Tomáš Sean Pšenička, Dorota Šlajerová, Gabriela Míčová, Judit Bárdos, Marie Ludvíková
Režie: Bohdan Sláma
Scénář: Bohdan Sláma
Česko, 2024, 91 min
Související
RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu
RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti
recenze , Sucho (film) , filmy , Bohdan Sláma (režisér)
Aktuálně se děje
před 22 minutami
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
před 1 hodinou
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
před 1 hodinou
ANO lže, jako když Rudé právo tiskne. Tentokrát o důchodech
před 2 hodinami
Hamás zvažuje izraelský protinávrh na příměří v Pásmu Gazy a propuštění rukojmí
před 3 hodinami
Ukrajinské drony údajně zasáhly dvě ruské ropné rafinerie
před 4 hodinami
Rusko údajně sestřelilo desítky dronů z Ukrajiny
před 4 hodinami
Biden se postaví Trumpovi? Chce se s ním setkat tváří v tvář
před 5 hodinami
OSN spočítala, jak dlouho potrvá renovace Pásma Gazy
před 6 hodinami
Rusové provedli další útoky na energetickou infrastrukturu Ukrajiny
před 7 hodinami
Bez Číny by invaze na Ukrajinu byla pro Rusko náročná, zní z USA
před 8 hodinami
Předpověď počasí: Bude tepleji a beze srážek, míní meteorologové
před 15 hodinami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno včera
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
včera
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
včera
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
včera
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
včera
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
Kariéra bývalého hokejového reprezentanta Jakuba Voráčka, během níž nastoupil k více než tisícovce zápasů v kanadsko-americké NHL, se nezadržitelně blíží ke svému konci. Samotný čtyřiatřicetiletý hokejista totiž v úterním rozhovoru pro CNN Prima News uvedl, že končí svou bohatou kariéru. Záhy ale svá slova mírnil, když pro server sport.cz řekl, že ještě není definitivně rozhodnut o svém konci, ale to, že se už mezi mantinely neobjeví, je podle něj na 99 procent jisté.
Zdroj: David Holub