Po více než dvou desetiletích se Ford vrací do Formule 1. Ikonická americká automobilka a společnost Red Bull Powertrains uzavírají dlouhodobé strategické technické partnerství pro vývoj nové generace hybridní pohonné jednotky, která se bude ve Formuli 1 používat od sezóny 2026.
Red Bull Ford Powertrains bude dodávat pohonné jednotky pro týmy Oracle Red Bull Racing a Scuderia AlphaTauri od roku 2026 minimálně do roku 2030.
„Je to začátek nové vzrušující kapitoly v příběhu motoristického sportu a značky Ford, který se započal v době, kdy můj pradědeček vyhrál závod, který pomohl rozjet naši firmu," řekl Bill Ford, výkonný předseda představenstva. "Ford se spolu s mistry světa, týmem Oracle Red Bull Racing, vrací na vrchol sportovního dění a přináší dlouhou tradici inovací, udržitelnosti a elektrifikace značky Ford na jednu z nejviditelnějších světových scén.“
Od roku 2023 budou společnosti Ford a Red Bull Powertrains pracovat na vývoji pohonné jednotky, která bude součástí nových technických předpisů, včetně 350kW elektromotoru a nového spalovacího motoru schopného využívat plně udržitelná paliva. Nová pohonná jednotka bude připravena pro sezónu 2026.
Návrat Fordu do Formule 1 se závodním týmem Red Bull Racing ukazuje, kam jako společnost směřujeme - ke stále více elektrickým, moderním vozidlům s důrazem na software, které přináší zcela nové zážitky," řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel společnosti Ford Motor Company. "F1 bude neuvěřitelně efektivní platformou pro inovace, sdílení nápadů a technologií a zapojení desítek milionů nových zákazníků."
Ford bude poskytovat technické znalosti ve všech oblastech, kde může být přínosem pro přední tým pořadí mistrovství světa. Oblasti, které budou společně zkoumány, se týkají vývoje spalovacího motoru a klíčového vývoje, jako je technologie bateriových článků a elektromotorů, software pro řízení pohonné jednotky a analytika.
„Je fantastické, že díky tomuto partnerství můžeme Ford přivítat zpět ve Formuli 1,“ řekl Christian Horner, šéf a výkonný ředitel týmu Oracle Red Bull Racing. „Jako nezávislý výrobce motorů máme možnost využívat zkušeností výrobce, jako je Ford, což nás staví do dobré pozice vůči konkurenci. Ford je automobilka s bohatou motoristickou historií, která sahá přes celé generace. Od Jima Clarka až po Ayrtona Sennu a Michaela Schumachera, jejich rodokmen mluví sám za sebe. Pro nás jako Red Bull Powertrains je nesmírně vzrušující otevřít další kapitolu této dynastie jako Red Bull Ford. Rok 2026 je ještě daleko, ale pro nás už práce začíná, protože se právě díváme na budoucnost týmu Oracle Red Bull Racing."
Ford investuje 50 miliard dolarů, aby se stal lídrem elektromobilové revoluce po celém světě. Díky úspěchu modelů F-150 Lightning a Mustang Mach-E je v USA dvojkou na trhu s elektromobily a na mnoha trzích po celém světě je lídrem s modelem E-Transit. Ford pracuje na uspokojení zvýšené poptávky zákazníků a v rámci svého plánu Ford+ chce do konce letošního roku celosvětově vyrábět 600 000 elektromobilů ročně a do konce roku 2026 dva miliony elektromobilů ročně.
V roce 2026 bude Ford jediným výrobcem, který bude soutěžit v závodních disciplínách od běžných motoristických sportů až po Formuli 1 zahrnující WEC a IMSA, včetně 24 hodin Le Mans s Fordem Mustang GT3, WRC s M-Sport FordPuma Hybrid Rally1, Baja 1000 s Fordem Ranger Raptor a novým Fordem Bronco a NASCAR, NHRA a Supercars s Mustangem. Ford nadále využívá své závodní aktivity k urychlení inovací, nejnovějších technologií a softwaru pro zákazníky a pro budoucí elektromobily Ford v tom bude pokračovat i prostřednictvím nového partnerství na samém vrcholu motorsportu.
„Vstupujeme do nové vzrušující éry společnosti Ford Performance,“ řekl Farley. "S týmem Red Bull Racing budeme bojovat o vítězství v F1, vrcholové soutěži automobilového sportu. Ford Mustang, nejoblíbenější sportovní kupé na světě, uvidíte závodit od nejnižších tříd přes australské závody Supercars až po NASCAR a Le Mans. Prvenství v off-roadových závodech budeme nadále budovat v mistrovství světa v rallye, King of Hammers, na Baja 1000 a dalších. Po celou dobu budeme nadále světu představovat naše fantastické prototypy, jako jsou SuperVan 4 a Mustang Mach-E 1400.“
Související
Stáj Scuderia Ferrari mění název + FOTO
Kvalifikace na VC Nizozemska F1: Prvních šest pilotů ze šesti týmů. Zběsilou kvalifikaci ovládl Verstappen
Formule 1 , ford motor company
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
TOP 09 má čtyři kandidáty, kteří mohou nahradit Langšádlovou, potvrdil Válek
před 2 hodinami
"Největší katastrofa v historii Palestiny." Invazi do Rafahu mohou zastavit jen USA, varuje Abbás
před 3 hodinami
Zelenskyj odsoudil ruské útoky na plynárenskou infrastrukturu země. Moskva hlásí další sestřelené drony
před 4 hodinami
Francie chce zabránit válce. Má návrh na vyřešení situace mezi Izraelem a Hizballáhem
před 5 hodinami
Evropa by se podle Macrona měla začít bránit jadernými zbraněmi
před 6 hodinami
Indonésii zasáhlo silné zemětřesení, bylo cítit i v Jakartě
před 6 hodinami
20 let od kauzy Abú Ghrajb. Mučení vězňů pomáhalo rekrutovat dobrovolníky do teroristických skupin, říká odborník
před 6 hodinami
Počasí v Česku dnes znovu ovlivní saharský písek. Může být chladněji, než se čekalo
před 8 hodinami
Letní počasí je zpět. Teploty příští týden vyrostou k 27 stupňům
včera
Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský
včera
Vědce znepokojuje další nemoc. Ptačí chřipka se šíří u krav, přenesla se i na člověka
včera
Finský poslanec střílel opilý před nočním klubem. Policie ho zadržela
včera
VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě
včera
Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje
včera
Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR
včera
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
včera
WSJ: Putin pravděpodobně nenařídil vraždu Alexeje Navalného
včera
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
včera
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
včera
Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech
Zástupci hnutí ANO a kabinetu Petra Fialy (ODS) se shodli na nutnosti změn v prvním důchodovém pilíři, opoziční subjekt zároveň nezpochybnil nutnost zvyšování věkové hranice pro odchod do důchodu. To vyplývá z dokumentů zveřejněných prezidentskou kanceláří k březnové schůzce nad tématech důchodové reformy. Stojí za to připomenout, že onoho 28. Března se schůzky na pozvání prezidenta zůčastnili Karel Havlíček, Alena Schillerová a Aleš Juchelka. Celý zápis přidávám na konec tohoto článku. Závěr si z něj udělejte sami.
Zdroj: Petr Nutil