RECENZE: Bába z ledu aneb stáří není nemoc

RECENZE – Držitel tří Českých lvů Bohdan Sláma se po pěti letech vrací na plátna českých kin s příběhem o významu instituce rodiny, erotice kvetoucí v každém věku a životním stylu zvaném otužilectví.

Vdova Hana (Zuzana Krónerová) už žije jen pro své dva syny a jejich rodiny. Iluzi rodinné idylky udržují pravidelné sobotní obědy, které stárnoucí Hanu nemilosrdně poutají k dávné minulosti. Vše změní až příchod Broni (Pavel Nový) – svérázného otužilce, který toto muzeum voskových figurín obrátí vzhůru nohama a s výpomocí svého oddílu a slepice Adély připomene Haně, co je to život.

Největší devizou Báby z ledu je, že má co říct. Režisér Sláma, který má – jako již tradičně – na svědomí také scénář, se ve filmu dotýká hned několika silných témat. Do popředí nejvíce vystupuje tradiční a poněkud smutná role babičky-matky, která musí být neustále k vůli svých potomků a jejich rodin a fakticky pozbývá právo na vlastní život.

Snímek ale s obdivuhodnou lehkostí mapuje všechny možné vztahy napříč třemi generacemi disfunkční, byť v podstatě obyčejné, rodiny. Na frak tak dostávají nejen nevděční synové, ale i selhávající instituce rodičovství a kolaps komunikace vůbec.

Za výpomoci výmluvného ticha a obrazové nedoslovnosti navíc Bába z ledu toto žonglování s nemalým množstvím míčků dokáže prodat velmi přirozeně. Divák při sledování nemá pocit, že mu jsou její poselství omlácena o hlavu (byť některé dialogy při bližším pohledu zbytečně vyslovují, co už jsme si dávno domysleli), ani že mu jejich smysl uniká. Překvapivé množství dějových linií pak zůstane neukončeno. Je dost pravděpodobné, že to nemalému počtu lidí bude vadit, ale pokud se nad snímkem alespoň maličko zamyslíte, zjistíte, že jejich vyústění je nasnadě.

Bohdan Sláma zdatně a efektivně využívá kombinace humoru a vážných situací. Díky tomu, že si jeho postavy skrze komické situace nejdříve zamilujeme, s nimi později o to víc emocionálně souzníme. Zvláštním případem skloubení těchto dvou zdánlivě protichůdných vypravěčských principů může být nezapomenutelná (a značně odvážná) milostná scéna mezi Broňou a Hanou. Zde nechci zabíhat do detailů, ale něco takového se jen tak nevidí a být toto zobrazení seniorské erotiky znázorněné buď zcela vážně, nebo naopak pouze jako komická vložka, jeho dopad by nebyl takový.

Ústřední herecké duo Krónerová-Nový zvládá svoji úlohu na jedničku. Hlavně představitel otužilce, který odmítá uznat své meze, vkládá do své role celé své umění i osobní kouzlo. Naději do budoucna vzbuzuje také debutant Daniel Vízek v roli malého Ivánka. Co se týče Tatiany Vilhelmové, Václava Neužila ml. a Marka Daniela, ti se do chladných vod postav s ledovými srdci vrhli po hlavě. Jejich charaktery ve výsledku vyznívají lehce karikaturně (což v kontextu zbytku filmu působí trochu nepatřičně), ale kdo by se na ně zlobil, když si vyvedené synáčky a snobskou bio snachu evidentně užili.

Filmaři se rozhodli vtisknout svému dílu také specifický vizuál. Budete-li mít možnost a chuť, zajděte na Bábu do kina s kvalitní promítací technologií, protože jen tak vynikne extrémně širokoúhlý formát Cinemascope, jehož slávu nedávno oživil cenami posvěcený americký muzikál La La Land.

Bába z ledu ovšem není dokonalá. Zatímco nevyslovené zvládá s přehledem (byť to s ním někdy přehání – viz Broňův návrat domů), mluvené slovo se jí občas úplně nedaří. Podobně zmíněná karikaturnost vedlejších postav sice baví, ale současně ubírá na věrohodnosti příběhu. K tomu všemu se snímek, ani přes vcelku pohledné záběry na říční krajinu v zimě a vráskami poeticky rozryté tváře hlavních postav, nedokáže vymanit z okovů čecháčkovského looku, který v některých situacích nejen nenadchne, ale naopak připomene, že za zbytkem světa ještě o nějakou tu míli zaostáváme.

Pokud máte rádi českou kinematografii a chcete podpořit kvalitní tuzemské umělce, je Bába z ledu přesně pro vás. Bohdan Sláma ale zároveň zavře ústa množství kritiků, kteří tvrdí, že se u nás točí už jen pro plebs (jak by to vtipně oglosovala jedna z postav snímku).

Celkové hodnocení: 80 %.

Bába z ledu (2017)

Hrají: Zuzana Kronerová, Pavel Nový, Daniel Vízek, Václav Neužil, Marek Daniel, Tatiana Vilhelmová, Petra Špalková, Alena Mihulová, Marie Ludvíková, Luboš Veselý a další