Po desetiletí měli nejlevnější pohonné hmoty na světě a vozidla s vysokou spotřebou byla znamením dobrého postavení. Jen málo Venezuelanů se obtěžovalo nasednout na kolo. Ale s tím, jak se chronický nedostatek pohonných hmot stal posledním v řadě projevů šestileté a bolestivé hospodářské krize, mnoho jich oprašuje staré bicykly a do ulic na dvou kolech vyjíždí z čiré nezbytnosti, píše agentura Reuters.
Kdysi poklidné cykloservisy bzučí novým životem. Jde o vzácný rozmach malého odvětví za jinak ochromujícího dopadu omezení pohybu kvůli koronaviru ve Venezuele.
Veterinář Pedro Villegas seřídil své dvě desítky let staré kolo a nyní na něm rád absolvuje svou každodenní půlhodinovou cestu do ordinace v Caracasu, částečně i po dálnici, píše Reuters. "Začal jsem ho používat po troškách, protože je mi přes 50 a musel jsem si zlepšit kapacitu plic," řekl Villegas.
Čtyřiasedmdesátiletý Pepe Segura, majitel cyklodílny v bohaté oblasti východního Caracasu, nyní přichází do práce každé ráno už v šest, aby začal pracovat na rostoucím seznamu objednávek. "Mám teď čtyřikrát více práce," tvrdí.
Zatímco v jiných zemích lidé od letoška ve zvýšené míře jezdí na kole kvůli pohybu a ekologickým či zdravotním důvodům, ve Venezuele je hlavním faktorem palivová krize. Přestože má Venezuela největší rezervy surové ropy na světě, její rafinerie jsou téměř ochromeny kvůli dvěma letům nedostatečných investic. Americké sankce, jejichž účelem bylo přinutit prezidenta Nicoláse Madura k odchodu z úřadu, přitom zastavily dovoz pohonných látek.
Od března tráví motoristé až tři dny ve frontách před čerpacími stanicemi kontrolovanými armádou, i když nedávné dodávky z Íránu možná přinesou určitou úlevu.
Po desetiletí byly silně dotované pohonné látky téměř zdarma. Tento týden však vláda vytvořila nový systém, v němž řidiči mohou nakoupit 120 litrů dotovaného benzinu za 0,02 dolaru (zhruba 0,5 koruny za litr). Pak už musí platit v přepočtu zhruba 12 korun za litr. Za tu cenu ovšem měsíční minimální mzda stačí jen na šest litrů benzinu, což je zhruba deset procent nádrže běžného sedanu.
"Když autem ujedu pět kilometrů, spotřebuji litr benzinu. Musím s ním šetřit," upozornil 54letý účetní Jorge Ramírez. Nyní na krátké vzdálenosti jezdí na starém bicyklu, který našel doma.
Mnoho Venezuelanů říká, že pandemie nemoci covid-19, jíž je tu hlášeno zhruba 1500 případů, jim působí menší stres než nedostatek pohonných hmot.
"Musel jsem přijít s něčím, co by mi umožnilo nadále pečovat o pacienty, tak jsem si koupil ojetý bicykl," řekl dětský lékař Alejandro Crespo, který do své ordinace v Maracay, městě západně od Caracasu, má na kole půl hodiny do kopce. A nyní už nemusí trávit den nebo i déle ve speciální frontě u jediné čerpací stanice v Maracay, kde si mohou lékaři a sestry koupit 20 litrů benzinu najednou.
Mechanici tvrdí, že většinou prodávají záplaty a nové pneumatiky, které zprovozní stará píchlá jízdní kola. Základní seřízení stojí sedm až 20 dolarů, což je méně než plná nádrž podle nového cenového systému.
Použitá kola se v obchodech a na internetu prodávají za 150 až 300 dolarů, ale jsou nedostatkovým zbožím. Většina obchodů zastavila dovoz nových jízdních kol kvůli nedostatečné poptávce v době hospodářské krize.
Častější rozvážky domů za karantény jsou dalším faktorem, který je za větším množstvím jízdních kol v ulicích, jejichž králem byl dosud zásadně automobil a kde jízdní pruhy pro cyklisty prakticky neexistují.
Mechanik Juan Alvarez, který tento rok začal opravovat jízdní kola přímo v domech zákazníků, říká, že většina bicyklů, s nimiž se setkává, byla léta mimo provoz. "Mně se situace v důsledku nedostatku benzínu výrazně zlepšila," přemítá Alvarez a vyráží do práce na svém jízdním kole.
Související
Rusko mění svět. Po Evropě "se natahuje" po území na dalším kontinentu
Státy se dohodly na alianci proti odlesňování amazonského pralesa
Aktuálně se děje
před 16 minutami
Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje
před 56 minutami
Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR
před 2 hodinami
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
před 2 hodinami
WSJ: Putin pravděpodobně nenařídil vraždu Alexeje Navalného
před 3 hodinami
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
před 4 hodinami
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
před 5 hodinami
Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech
před 5 hodinami
Hamás zvažuje izraelský protinávrh na příměří v Pásmu Gazy a propuštění rukojmí
před 6 hodinami
Ukrajinské drony údajně zasáhly dvě ruské ropné rafinerie
před 7 hodinami
Rusko údajně sestřelilo desítky dronů z Ukrajiny
před 8 hodinami
Biden se postaví Trumpovi? Chce se s ním setkat tváří v tvář
před 8 hodinami
OSN spočítala, jak dlouho potrvá renovace Pásma Gazy
před 9 hodinami
Rusové provedli další útoky na energetickou infrastrukturu Ukrajiny
před 10 hodinami
Bez Číny by invaze na Ukrajinu byla pro Rusko náročná, zní z USA
před 11 hodinami
Předpověď počasí: Bude tepleji a beze srážek, míní meteorologové
před 18 hodinami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno včera
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
Podle šéfa české diplomacie Jana Lipavského je ruský imperialismus největší hrozbou pro bezpečnost a je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina bránila proti ruské agresi. Uvedl to po jednání s maďarským ministrem zahraničí Péterem Szijjártem v Budapešti. Szijjártó potvrdil postoj Maďarska, které není ochotno dodávat zbraně Ukrajině.
Zdroj: Karolína Svobodová