RECENZE: Kdopak to mluví a sní o rohové kanceláři? Přeci Mimi šéf!

RECENZE – Navlékneme prckovi kvádro – děti se potrhají smíchy! Myšlenka geniální svou prostotou se v nejnovějším počinu tvůrců Madagaskaru a Austina Powerse snaží zaujmout nejmenší i jejich rodiče. Výsledný koktejl prdíků a Beatles dává vzpomenout na předloňské Mimoně.

Sedmiletý Tim (v českém znění Matěj Převrátil) je vcelku obyčejný kluk s přebujelou fantazií a rodiči, kteří mu věnují všechnu svoji lásku. To se změní, když do rodiny přibyde nový přírůstek. Jenže na tomhle mimču (legendárního Aleca Baldwina supluje Zdeněk Maryška) něco nesedí – umí mluvit (i když to před rodiči úspěšně tají), nosí oblek, kufřík a namísto omluvy po vás hodí paklík bankovek. Bla bla bla agent v utajení bla bla bla mise bla bla bla štěňata bla bla bla bráškové spolupracují a přes počáteční nenávist si k sobě najdou cestu. Silně moralizující příběh rodiče nepřekvapí a děti si přes smršť laciných, ale bolestivě barevných a hlučných gagů ani nevšimnou, že jim ho film vytetuje na čelo fosforeskujícím písmem.

Barevná a vesměs líbivá animace nese všechny obvyklé rysy studia DreamWorks. Obrovská kukadla na ještě větších hlavách, nepříliš anatomická stavba těla obecně, stejně jako syté barvy v pozadí a minimální důraz na imitaci textury dokáží těkavý dětský mozek upoutat natolik, aby získaly jeho pozornost a zájem. Zběsilé scénky, pleskání mimina po zadku, rodičů přes prsty a ksichtění některých postaviček pak má slušnou šanci udržet je přilepené v sedačce.

Vtípky jsou v Mimi šéfovi rozdělené do dvou skupin – ty první jsou univerzální a i když směřují na nejmenší, fungují i na dospělé. Tedy některé z nich. Tak ve dvou třetinách případů se dočkáme jen infantilních skopičin, které ve starším publiku vyvolají spíš útrpný úšklebek – a ani prckové se jim bůhvíjak neřehní. Co dočinění to může mít s přehnaným opakováním téhož vtípku, ale také s leností, s níž k filmu tvůrci přistoupili. Některé gagy jsou podivně načasované, třeba utopené v akci, a bez špetky inovace – jako by vyšly z pásové výrobní linky, a ne z hlavy režiséra, který má na svědomí snímky jako Megamysl či trilogii Madagaskar, která sice má své slabší chvilky (a není jich málo), ale nabízí také množství originálních nápadů.

Druhá a naštěstí ne tak početná skupina vtipů směřuje na dospělého diváka a sestává z bez ladu a skladu rozesetých popkulturních odkazů. Jedna dvě hlášky se sice povedly, budík v podobě kouzelníka může někomu při první (ale jen stěží při druhé a třetí) citaci Pána prstenů navodit na tváři lehký úsměv, většinou ale prostě nejsou ani vtipné, ani chytré. Rodiče je neocenili, dětem nic neřekly. Ve výsledku tyto ubohé pokusy o vtip jen podtrhují scénáristické zoufalství.

Jistě není bez zajímavosti, že se hudebního doprovodu ujal sám velký Hans Zimmer. Jeho výpravná hudba nepochybně pomáhá navodit dojem, že sledujeme něco velkolepého. I když občas (jak je u jeho filmů dobrým zvykem) začne burácet až příliš nahlas.

České znění těžko nějak hodnotit, naši zkušení dabéři odvedli velmi solidní práci – bohužel žádný z nich není Alex Baldwin, Steve Buscemi, Lisa Kudrow ani Tobey Maguire. Těžko jim ale něco takového vytýkat, že? Za pozornost spíš stojí překlad. Některé nápadité hlášky jako „sorry jako“ diváci rádi a po právu docení (i když už za půl roku jim nikdo nebude rozumět). Trochu zvláštní je rozhodnutí nepřeložit několikrát se vracející písničku Blackbird od Beatles, jejíž text s děním ve filmu silně koresponduje. Přitom Gandalfovu ikonickou hlášku „Fly you fools“ pod českým překladem „Odleťte, hlupáci“ odhalí asi jen málokdo. To jsou ale spíš detaily.

Kdybychom měli Mimi šéfa zhodnotit jedním slovem, bylo by to neškodný. Nemálo vtípků v něm funguje napříč věkovým spektrem, některé další dokáží zaujmout alespoň ty menší děti. I jeho téma – ať už je jakkoli neohrabaně podané – ve výsledku stojí za to sdělit. Rodinná návštěva kina v tomto případě ale rozhodně představuje vyhozené peníze.

Celkové hodnocení: 50 %.

The Boss Baby (2017)

Hrají: Alec Baldwin, Steve Buscemi, Jimmy Kimmel, Lisa Kudrow, Tobey Maguire, Conrad Vernon, Edie Mirman, James Ryan a další