Konzumace rostlinné stravy bohaté na zeleninu, celozrnné výrobky, ořechy a luštěniny může u mužů snížit riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku o více než pětinu. Informoval o tom list The Guardian s odkazem na rozsáhlou studii amerických a jihokorejských vědců, kterým se ale nepodařilo potvrdit podobnou souvislost u žen.
Studie se zúčastnilo 79.952 mužů z USA. Vyplynulo z ní, že ti, kteří jedli největší množství zdravých rostlinných potravin, měli o 22 procent nižší riziko rakoviny střev než ti, kteří jedli nejméně rostlinné stravy.
U žen, kterých bylo do výzkumu zahrnuto 93.475, vědci takovou souvislost nezjistili. Tým naznačil, že souvislost je jasnější u mužů, kteří mají celkově vyšší riziko kolorektálního karcinomu. Jejich zjištění byla publikována v časopise BMC Medicine.
Vědci se účastníků výzkumu ptali, jak často jedí určité potraviny a nápoje ze seznamu více než 180 položek. Zjišťovali také velikost jejich porcí. Respondenti mohli zaškrtnout, že jednotlivé potraviny konzumují "nikdy nebo téměř nikdy" až po "dvakrát nebo vícekrát denně". U nápojů se odpovědi pohybovaly od "nikdy nebo téměř nikdy" až po "čtyřikrát nebo vícekrát denně".
Skupiny potravin byly rozděleny na zdravé rostlinné potraviny (celozrnné výrobky, ovoce, zelenina, rostlinné oleje, ořechy, luštěniny jako čočka a cizrna, čaj a káva), méně zdravé rostlinné potraviny (rafinované obiloviny, ovocné šťávy, brambory, přidané cukry) a živočišné potraviny (živočišné tuky, mléčné výrobky, vejce, ryby nebo mořské plody, maso).
"Předpokládáme, že antioxidanty obsažené v potravinách, jako je ovoce, zelenina a celozrnné výrobky, by mohly přispívat ke snížení rizika vzniku rakoviny tlustého střeva a konečníku tím, že potlačují chronický zánět, který může vést ke vzniku rakoviny," uvedl jeden z autorů studie.
Mužům bylo na začátku studie v průměru 60 let, zatímco ženám 59 let. Většina lidí, u nichž byla diagnostikována rakovina střev, je starší 60 let.
Během studie onemocnělo rakovinou tlustého střeva 4976 osob (2,9 procenta účastníků) a kromě stravy byly zohledněny i další faktory, které mohly výsledky ovlivnit, například to, zda lidé trpěli nadváhou.
Vědci upozornili, že vzhledem k pozorovacímu charakteru studie zatím nelze vyvozovat závěry o příčinné souvislosti mezi příjmem rostlinných potravin a rizikem vzniku rakoviny tlustého střeva.
10. června 2026 20:20
Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách
Související
Albert stáhl z nabídky jeden konkrétní druh zeleniny. Zákazníkům vrátí peníze
Otrava cuketou. Zlínští lékaři řešili případ, jaký ještě nepamatují
Aktuálně se děje
před 30 minutami
Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou
před 1 hodinou
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
před 2 hodinami
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 2 hodinami
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 3 hodinami
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 4 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 4 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 5 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 6 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 7 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
včera
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
včera
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
Kriminalisté aktuálně prověřují incident, k němuž došlo o víkendu v Ústeckém kraji a jehož terčem se stala ministryně pro místní rozvoj Zuzana Mrázová. Podle ranního oznámení policie čelila členka vlády slovnímu i fyzickému útoku ze strany čtyřiačtyřicetileté ženy.
Zdroj: Libor Novák