Praha - S opravdových příchodem jara se zvyšuje i provoz na silnicích. Častější užívání vozu ovšem s sebou přináší i daleko větší nároky na údržbu. Obzvláště po zimě. Víte například, co znamená zimní či letní označení oleje? A jaký máte mít v autě teď?
Jak vybírat motorový olej a jak se správně starat o motor vozu? Základní péči, tedy především dolévání správného motorového oleje, chladící kapaliny a laickou kontrolu elektroinstalace by měl zvládnout každý motorista. Když víte jak na to, není to nic složitého, říká Tomáš Svoboda z Auto ESA
Motor je základem každého automobilu. Aby dobře fungoval, je třeba se o něj správně starat. Důslednou péčí můžeme ovlivnit nejen jeho životnost. Výběrem vhodných olejů můžeme například ovlivnit výkon celého vozu, kvalitu spalin nebo spotřebu pohonných hmot.
Kontrolu stavu chladící kapaliny nebo motorového oleje bychom měli u každého vozu provádět zhruba jednou za měsíc. Na nízkou hladinu oleje by nás i u starších vozů měla upozornit kontrolka, totéž platí u chladící kapaliny. Vždy je ale lepší jednou za čas vše zkontrolovat vizuálně.
„Zároveň můžeme prověřit pevnost všech spojů a těsnění. Všímáme si především olejových nebo mokrých skvrn. Pokud zaznamenáme nějaký únik oleje nebo kapalin, je dobré s vozem okamžitě zamířit do servisu. Delší s takovým automobilem může mít pro motor fatální následky," upozorňuje Tomáš Svoboda z Auto ESA.
Čas od času je třeba odšroubovat na ventilovém víku na vršku motoru nalévací víčko od oleje a kouknout se na něj zespoda. Neměl by tam být tzv. „bílý šlem". To je znamení, že nám do oleje proniká chladící směs. Naopak se také kouknout na průhlednou nádobku chladící kapaliny, zda původně oranžová barva neobsahuje černou – tedy vniká olej do chladící směsi. Pak je nutné rychle navštívit servis
Olej i chladící kapalinu kontrolujeme i doléváme zásadně když vůz delší dobu stojí, a to ideálně na rovném povrchu. Při zahřátém motoru hrozí, že se popálíme od chladicí kapaliny a měření hladiny oleje bude zkreslené, protože ho značná část ulpí uvnitř motoru.
Olej podle doporučení výrobce
Při doplňování oleje se řídíme doporučením výrobce. Ten nám obvykle nedoporučí přímo konkrétní značku, ale výkonnostní typ. Všímáme si proto označení ACEA nebo API. Tato označení určují, zda je olej pro benzinové nebo dieselové motory, jak často je nutné jej měnit nebo zda jde o olej vhodný pro motory s přímý vstřikováním paliva.
„Při doplňování oleje je vždy nejlepší zvolit stejný typ i značku. Každý výrobce totiž používá trochu jiné kombinace příměsí, takže mícháním se směs oleje v motoru znehodnocuje. V nouzových případech ale přimíchání oleje jiné značky nevadí. Výkonnostní třída oleje ale musí zůstat zachována podle doporučení výrobce," říká Tomáš Svoboda.
Oleje se v zásadě rozdělují do tří skupin – syntetické, polosyntetické a minerální. Plně syntetický ani plně minerální olej se dnes již nepoužívá a vlastně na něj v obchodě ani nenarazíte, nicméně mezi motoristy se toto rozdělení z minulosti používá i nadále.
Jaký olej vybrat?
Jednotlivé skupiny oleje odlišují kombinace písmen a číslic. Ty zároveň určují i viskozitu, tedy jak moc je olej tekutý nebo hustý. První číslo, takzvané zimní, udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách. Čím je nižší, tím lépe a rychleji se nám motor bude startovat v mrazech. Například vůz s olejem SAE 15W-40 bude v zimě startovat 15 sekund, stejný vůz s olejem SAE 0W-40 mnohem rychleji.
Druhé číslo, takzvané letní, nám udává viskozitu oleje při provozních teplotách. Čím je toto číslo vyšší, tím bude olej při provozu hustější. Například oleje SAE 10W-40 a SAE 15W-40 mají za provozu úplně stejnou viskozitu a chovají se stejně. SAE 0W-30 už je méně hustší a jednotlivé části motoru budou při pohybu klouzat s nižším odporem.
Obecně platí, že čím větší je rozdíl mezi zimním a letním číslem, tím je menší spotřeba paliva. Nižší zimní číslo znamená úsporu paliva se studeným motorem, tedy pokud cestujeme na krátké vzdálenosti.
Řada odborníků proto například pro městský provoz doporučuje takzvané lehkoběžné oleje – například SAE 0W-30. Jsou sice dražší, ale úspora paliva cenu vynahradí. Nevýhodou těchto olejů je však trochu hlučnější chod motoru.
Pokud příliš nejezdíte (zhruba do 10 tisíc kilometrů ročně), nebo často jezdíte hodně dlouhé trasy, pak jsou pro vás ideální oleje s označením SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je také dobré zvolit v případě, že máte příliš vysokou spotřebu oleje – pomohou totiž dotěsnit píst ve válci.
Přechod na jiný druh olejů není nijak jednoduchou záležitostí a měl by se mu věnovat odborník. Je dobré proto oslovit některý z lépe vybavených autoservisů.
„Pokud totiž měníme celou olejovou náplň a přecházíme na kvalitnější oleje, může se stát, že z motoru začnou vyplavovat usazeniny. Je proto dobré olej po čase opět celý vypustit. Kvalitní autoservis by měl ale vše provést bez nejmenších problémů," říká závěrem Tomáš Svoboda z Auto ESA.
Související
Praha řeší problém, brzy dojdou registrační značky pro auta
Loupež roku? Krádež bagru vypátral řidič autobusu
auto, moto , Auto ESA , řidiči
Aktuálně se děje
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
včera
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
včera
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
včera
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
včera
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
včera
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
včera
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
včera
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
včera
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
včera
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem.
Zdroj: Jan Hrabě