Nejstrašidelnější a nejpodivnější vlak v dějinách? Necropolis Railway

Železniční trať Brookwood Necropolis Railway je nejstrašidelnějším a nejpodivnějším vlakovým spojem v dějinách. Na rozdíl od všech ostatních vlaků totiž neslouží k přepravě živých lidí z místa A do bodu B. Tento spoj převážel s hrůznou pravidelností den co den na své poslední cestě mrtvé.

Po dobu 87 let prakticky každý den vyjel stejný vlak z Londýna a zase se vrátil zpět. Odjížděl ze zastávky nedaleko Waterloo, která byla vybudována speciálně pro tento vlak a jeho pasažéry. Trať dlouhou 37 kilometrů, na níž po vyjetí z Londýna nebyla žádná zastávka, vlak ujel vzdálenost za 40 minut.

Cestou na místo určení mohli cestující sledovat malebnou krajinu Westminsteru, Richmond Parku a Hampton Courtu. To nebyla náhoda, protože trať byla vybrána částečně i pro svou "uklidňující scenérii".

Kolik útěchy může krajina kolem trati cestujícím poskytnout - to nebývá běžný faktor, který se při plánování trasy kolejí zvažuje. Ale tohle nebyla běžná vlaková linka. Mnozí z cestujících ve vlaku byli krajně rozrušení. A ti zbylí - jejich blízcí a milovaní - byli mrtví. A vlak s nimi jel na hřbitov.

Tato železniční linka byla v provozu v letech 1854 až 1941 a převážela londýnské mrtvé na jihozápad na Brookwoodský hřbitov nedaleko Wokingu v Surrey. Hřbitov byl postaven zároveň se železniční tratí a v době své největší slávy v letech 1894 až 1903 vlak převezl více než 2000 těl ročně.

Vlakem také jezdili příbuzní a přátelé zesnulých. Ti nastoupili společně s naloženou rakví do vlaku odjíždějícího v 11:40, zúčastnili se pohřbu, uspořádali pohřební hostinu v jedné ze dvou železničních stanic hřbitova, kde si mohli dopřát například sendviče z domácí šunky nebo zákusky, o pintě piva nemluvě, a pak nastoupit do vlaku jedoucího zpět, který je do Londýna dovezl v půl čtvrté odpoledne.

Toto spojení smutku a truchlení s přesně stanoveným jízdním řádem se může zdát poněkud bizarní. A také v době, kdy se poprvé objevil nápad provozovat vlak, který by vozil výhradně mrtvá těla a pozůstalé na hřbitov, se lidem nezdál být "normální". Kritikům se vlak zdál jako příliš mechanická, ba téměř frivolní věc ve srovnání s vážností smutečního obřadu.

Navzdory výhradám ale vláda dala plánu zelenou. V mnoha ohledech neměla na vybranou. V polovině 19. století byly londýnské hřbitovy chronicky přeplněné. Populace města se neustále rozrůstala; v období od roku 1801 do roku 1851 se více než zdvojnásobila, což situaci jen zhoršilo.

Každý rok Londýn pohřbíval dalších 50.000 mrtvých - ale hřbitovní prostor zůstával stejný - je o málo víc než 120 hektarů. To nutilo hrobníky uchylovat se k dost nechutným praktikám; například vykopávat v noci pohřbená těla a pálit je.

Jenom ti, kdo si mohli dovolit místo posledního odpočinku na nových, exkluzivních hřbitovech, jako byl například Highgate Cemetery, byli vyloučeni z možnosti, že je po pohřbu bude čekat exhumace a zcela neobřadná kremace.

Nakonec parlament nechal hřbitovy ve vnitřním Londýně uzavřít a otevřel sedm velkých hřbitovů na předměstí. Tady byly velké, zelené, ale hlavně volné prostory. Samotný Brookwoodský hřbitov měl rozlohu více než 600 hektarů a vysloužil si přezdívku Londýnská nekropole. V té době to byl největší hřbitov na světě.

Problémem ale bylo, jak se sem dostat. Cestující byli jedna věc. Ti mohli dojet na stanici Brookwood, která byla otevřena asi kilometr od hřbitova v roce 1864, aby sloužila nekropoli i běžné železniční lince. Tato stanice je dodnes v provozu.

Ale mrtvé představovali úplně jiný problém. Převážet mrtvá těla na takovou vzdálenost v tradičních vozech tažených koňmi bylo pomalé a navíc příliš drahé pro většinu Londýňanů. Přivážet těla vlakem společně s truchlícími se proto zdálo být elegantním řešením.

K tomu přispěly i takové detaily, jako márnice v cílové železniční stanici, popruhy ve vlaku, které zajišťovaly rakve na místě, či parlamentem pevně stanovená výše jízdného, které zůstalo stejné po celou dobu provozu trati.

Přesto se ale pohřební železniční trať ani příměstský hřbitov nikdy neujaly tak, jak bylo v plánu. Lidem se nechtělo nechávat se pohřbít tak daleko od místa, kde žili a pracovali. Navíc volno tehdy bylo jen v neděli; pokud se pohřeb nebo plánovaná návštěva hrobu konala jiný den, potřeboval člověk k cestě na předměstský hřbitov den volno, což si mnozí nemohli dovolit a jiní to měli přímo zakázané.

V roce 1909 se na scéně objevily motorové pohřební vozy, které do 20. let převzaly roli pohřebních vozů tažených koňmi i vlaku. A skutečná smrt pohřební linky přišla v roce 1941. Při jednom z nejhorších dní bombardování Londýna 16. dubna zabily bomby více než 1000 lidí a způsobily víc než 2000 požárů. A jeden z nich zničil i londýnskou železniční stanici sloužící pro potřeby nekropole.

V té době už vlaky do nekropole jezdily jen jednou nebo dvakrát týdně. A tak namísto obnovy se oficiální činitelé raději rozhodli trať úplně zrušit.

Související

Více souvisejících

zajímavosti Velká Británie Vlaky Necropolis Railway

Aktuálně se děje

včera

Steve Witkoff a Donald Trump

USA: Ukrajina dostane záruky podobné členství v NATO. Rusko s jejím vstupem do EU souhlasí

Američtí představitelé, kteří se účastnili víkendových jednání s evropskými a ukrajinskými lídry v Berlíně, tvrdí, že mírové rozhovory s Ruskem jsou „velmi pozitivní“. Podle nich je vyřešeno již 90 % sporných bodů a Rusko by dokonce bylo ochotno akceptovat vstup Ukrajiny do Evropské unie. Navzdory tomuto optimismu však stále přetrvává zásadní neshoda ohledně budoucího uspořádání ukrajinského území.

včera

Blaise Metreweli

Už to není jen Ukrajina. Frontová linie je všude a hrozba z Ruska stále sílí, varovala nová šéfka MI6

Nová ředitelka britské tajné služby MI6, Blaise Metreweli, ve svém prvním veřejném projevu varovala před rostoucí hrozbou ze strany Ruska a zdůraznila, že Spojené království čelí nové „éře nejistoty“, kde se přepisují pravidla konfliktu. Metreweli, která je první ženou v čele britské tajné služby, označila ruský přístup k mezinárodním vztahům za hluboce znepokojivý.

včera

Nová Babišova vláda na první tiskové konferenci. (15.12.2025)

Babiš ukazuje, jak se z Česka nejlepší místo pro život nedělá

Prezident Petr Pavel jmenoval třetí vládu Andreje Babiše, která se od počátku opírá o velká slova a omezený respekt k realitě. Ambice učinit z České republiky „nejlepší místo pro život“ kontrastuje s personálním složením kabinetu, jenž je produktem koaličního handlu. Vedle několika relativně kompetentních jmen stojí posílení partnerů s problematickým profilem, kteří obsadili strategické resorty. Výsledkem je kabinet, jenž vzbuzuje spíše pochybnosti než důvěru – a oprávněně.

včera

Friedrich Merz (CDU)

Naděje na mír je největší od začátku války, prohlásil Merz po jednání se Zelenským

Německý kancléř Friedrich Merz v pondělí po jednáních v Berlíně ocenil novou dynamiku v mírových rozhovorech o Ukrajině. Merz uvedl, že díky "produktivním diskusím" a "velkému diplomatickému impulsu" existuje "šance na skutečný mírový proces pro Ukrajinu", i když jsou rozhovory stále v počáteční fázi. Dodal, že je poprvé od vypuknutí války možné, že by bylo dosaženo příměří.

včera

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Vylepšuje zbraně a útočí i na civilisty. Z Británie přichází naléhavá série varování před Putinem

Vrcholní britští armádní představitelé v posledních týdnech nešetří ostrými varováními, která zdůrazňují vážnost hrozby ze strany Ruska. Ta se podle nich rozprostírá daleko za hranice Ukrajiny. Série jejich prohlášení přichází v klíčovém okamžiku, kdy se v Berlíně konají rozhovory s cílem prolomit pat v mírových jednáních mezi Kyjevem a Moskvou. Jejich komentáře zároveň rezonují s probíhajícími diskuzemi mezi Ministerstvem obrany a Ministerstvem financí o budoucím investičním plánu pro obranu Spojeného království.

včera

Chris Minns a Ahmed al Ahmed

Muslim zastavil střelce v Sydney. Jeho statečnost ocenil celý svět, poklonu mu složil i Trump

Otec hrdiny z pláže Bondi, Mohameda Fateha al Ahmeda, sdělil stanici BBC News Arabic, že čin jeho syna Ahmeda al Ahmeda, který při útoku v Sydney odzbrojil střelce, pramenil z "čistého lidského svědomí". Ahmed se díky tomuto odvážnému kroku stal v očích veřejnosti hrdinou. Jeho statečnost ocenili mimo jiné i americký prezident Donald Trump a izraelský premiér Benjamin Netanjahu.

včera

včera

Alena Schillerová

Schillerová vrátí EET. Macinka s Lipavským jednal o Češích vězněných v zahraničí

Nová ministryně financí Alena Schillerová, která se vrátila do čela resortu, ostře kritizovala dosavadní stav hospodaření. Hned po uvedení do úřadu, které proběhlo jako první, jelikož je Ministerstvo financí nejblíže Úřadu vlády, prohlásila, že "končí umělé nadhodnocování příjmů". Resorty postupně přijímají i další členové nové vlády Andreje Babiše.

Aktualizováno včera

Nová Babišova vláda na první tiskové konferenci. (15.12.2025)

Nepotřebujeme sto dnů hájení, budeme vládou všech občanů, prohlásil Babiš

Nově jmenovaný kabinet Andreje Babiše se sešel na prvním jednání krátce po ceremonii, kde jej prezident Petr Pavel uvedl do funkce. Premiér Babiš po jednání prohlásil, že se jeho vláda hodlá stát vládou všech občanů a zdůraznil, že nebude vyžadovat obvyklých "sto dnů hájení". Ministři za ANO, SPD a Motoristy sobě dorazili na Úřad vlády autobusem.

včera

Nová Babišova vláda na první tiskové konferenci. (15.12.2025)

Mluvčí Babišovy vlády bude bývalá televizní rosnička

Bezprostředně po ranním jmenování prezidentem Petrem Pavlem na Pražském hradě se ministři nového kabinetu Andreje Babiše odebrali do Strakovy akademie, kde se konalo první, spíše technické, zasedání vlády. Premiér Babiš následně zahájil proces uvádění členů kabinetu do jejich ministerských funkcí, který potrvá až do večerních hodin.

včera

Aktualizováno včera

včera

Aktualizováno včera

Nová Babišova vláda poprvé zasedala. (15.12.2025) Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Česko má novou vládu ANO, Motoristů a SPD

Prezident Petr Pavel v pondělí na Pražském hradě jmenoval vládu premiéra Andreje Babiše. Tato koaliční vláda, která se stane v pořadí třetím kabinetem pod Babišovým vedením, nahradí současnou vládu Petra Fialy, která je v demisi. Babiš byl pověřen sestavením kabinetu již koncem října a předsedou vlády byl jmenován 9. prosince.

včera

včera

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus)

Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog

Politolog David Jágr z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy zhodnotil předpokládanou podobu třetí vlády Andreje Babiše. Podle něj je důležité, že ve vládě zasednou ministři za ANO se zkušeností s exekutivy. „Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok. Vládní zkušenosti jsou zkrátka neocenitelné,“ řekl Jágr. Vliv na vládnutí bude samozřejmě mít i SPD a Motoristé sobě, Babiš je ale podle politologa „natolik dominantní politickou a ekonomickou silou v naší zemi, že se bez jeho svolení nevymění ani žárovka na Úřadu vlády“.

včera

včera

včera

Inverzní charakter počasí přinesou i další dny, vyplývá z předpovědi

Začíná třetí prosincový týden, který přinese podobné počasí jako ten uplynulý. Podle meteorologů má pokračovat teplotní inverze. Nad Česko bude i nadále proudit teplý vzduch. Uvedl to Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) na sociální síti X. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy