Se jménem Angličanky Bridget Driscollové je spojeno smutné prvenství. Stala se totiž prvním chodcem, který zahynul pod koly motorového vozidla. Automobil, který 17. srpna 1896 před londýnským Křišťálovým palácem nebohou ženu srazil, se na ni podle svědků vyřítil "hroznou rychlostí čtyř mil (asi 6,5 kilometrů) za hodinu". Čtyřiačtyřicetiletá matka dvou dětí zemřela na zranění hlavy.
Bridget Driscollová šla osudný den se svou šestnáctiletou dcerou a jejím přítelem na katolickou slavnost do Křišťálového paláce. Právě když přecházela ulici, vyjela zpoza rohu tři auta, která byla zrovna na předváděcích jízdách. Automobil, který Driscollovou zabil, řídil tehdy dvacetiletý Arthur Edsall. Ve voze seděly ještě dvě ženy. Edsall později vypověděl, že na Driscollovou marně troubil a volal. Při soudním vyšetřování byl případ prohlášen za "smrt způsobenou nedopatřením."
V Británii, která je nyní v čele žebříčku zemí s nejmenším počtem úmrtí na silnicích na počet obyvatel, přitom dělali pro bezpečnost na silnicích mnoho. Již v roce 1865 země vyhlásila slavný praporkový zákon, který nejenže snižoval rychlost vozů na čtyři a dvě míle za hodinu (6,4 a 3,2 km/h), ale stanovil, že před vozidlem ve vzdálenosti nejméně 20 yardů (asi 18 metrů) musí kráčet muž s červeným praporkem a varovat tak před jízdou automobilu, aby okolí vědělo, že se blíží nebezpečí. Platnost zákona byla zrušena tři měsíce po úmrtí Driscollové.
Při vyšetřování smrti Bridget Driscollové koroner prohlásil, že doufá, že něco takového se již nikdy nestane. Jeho zbožné přání se však nesplnilo. Dopravní experti odhadují, že od vynálezu automobilu zemřelo na světových silnicích více než třicet milionů lidí.
Po celém světě umírá na silnicích denně kolem 3500 lidí. Za celý loňský rok to bylo 1,25 milionu obětí dopravních nehod (v ČR to bylo 660 mrtvých). Nejvíce, 33 procent, připadá na posádky automobilů, následují motorkáři (23 procent), chodci (22 procent) a čtyři procenta připadá na cyklisty. Devadesát procent úmrtí má na svědomí doprava v rozvojových zemích. Dopravní nehody jsou ve světě devátou nejčastější příčinou úmrtí.
Vůbec první obětí automobilismu se v roce 1869 stala Irka Mary Wardová, kterou přejel parní vůz, z něhož vypadla. Druhou obětí mezi chodci byl burzovní makléř Henry Bliss z New Yorku, kterého srazilo auto v roce 1899 ve chvíli, když se rozběhl přes vozovku.
První smrtelná automobilová nehoda, při které zahynul řidič, se stala v roce 1898 v Anglii. Její obětí byl dvaačtyřicetiletý obchodník Henry Lindfield, který se osudný den vydal se svým osmnáctiletým synem z Londýna do Brightonu, kde se narodil a kde také žil.
V kopci na území Velkého Londýna ztratil kvůli selhání brzd i řízení při v té době nepovolené rychlosti 30 kilometrů v hodině nadvládu nad svým automobilem a nezvladatelnou jízdu ukončil až náraz do stromu. Lindfield zůstala noha mezi motorem a stromem a v nemocnici mu pak musela být amputována. Následkem pooperačního šoku následující den zemřel.
Související
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
Ideologie, nebo velmocenská identita? Nad zdroji zahraniční politiky Moskvy
historie , Dopravní nehody , Nehody aut
Aktuálně se děje
před 53 minutami
Ani napodruhé na nabídku nekývl. Bilič nebude trénovat českou fotbalovou reprezentaci
před 1 hodinou
Tragická událost v Kadani. Dítěti už nepomohli ani záchranáři
před 2 hodinami
Němci či Finové jdou příkladem. Evropa se připravuje na konflikt vysoké intenzity, může přijít kdykoliv
před 3 hodinami
Zemřel herec Josef Kubíček, hrál v seriálech i kabaretu
před 3 hodinami
Drama od prvních chvil. Policie už tuší, jak se odehrál únos chlapce na Zlínsku
před 4 hodinami
Předvánoční předpověď počasí. Meteorologové prozradili, zda ještě bude sněžit
před 5 hodinami
Platy v IT v roce 2025: Jak si stojí programátoři, datoví analytici a specialisté na AI
před 5 hodinami
Zemětřesení ve VZP: Vojtěch bleskově obměňuje správní radu, končí Kalousek i Skopeček
před 6 hodinami
Babišova vláda začala úřadovat. Odmítla emisní povolenky ETS 2 i migrační pakt
před 7 hodinami
BBC jde do boje. Trumpovu žalobu o čtvrt bilionu za sestřih projevu rázně odmítá
před 8 hodinami
Zelenskyj: Mírový plán bude hotov v řádu dnů, pak jej dostane Rusko. To o kompromisu mlčí
před 9 hodinami
Politico: Unijní summit v ohrožení. Belgie odmítá půjčku Ukrajině z ruských peněz, Česko ji podpořilo
před 9 hodinami
Rusko odmítá vánoční příměří na Ukrajině
před 10 hodinami
Rusko musí přijmout fakt, že svět má pravidla, prohlásil Zelenskyj. Poslanci mu tleskali ve stoje
před 11 hodinami
Policie vznesla obvinění v případu únosu chlapce. Potvrdilo se, že mu šlo o život
před 11 hodinami
Babišova vláda nastupuje. Slibuje levnější energie, nižší daně, stopku migračnímu paktu a emisním povolenekám
před 12 hodinami
Mírová jednání v Berlíně: Co přinesla a co bude nyní následovat?
před 13 hodinami
Útočníky z pláže Bondi poháněla ideologie Islámského státu, absolvovali výcvik na Filipínách
před 14 hodinami
Počasí o víkendu: Bude tepleji než o tom uplynulém
včera
USA: Ukrajina dostane záruky podobné členství v NATO. Rusko s jejím vstupem do EU souhlasí
Američtí představitelé, kteří se účastnili víkendových jednání s evropskými a ukrajinskými lídry v Berlíně, tvrdí, že mírové rozhovory s Ruskem jsou „velmi pozitivní“. Podle nich je vyřešeno již 90 % sporných bodů a Rusko by dokonce bylo ochotno akceptovat vstup Ukrajiny do Evropské unie. Navzdory tomuto optimismu však stále přetrvává zásadní neshoda ohledně budoucího uspořádání ukrajinského území.
Zdroj: Libor Novák