S přicházející zimou jsou spojeny také častější případy nachlazení. Existuje celá spousta zaručených rad, jak se rychle uzdravit nebo nemoci předejít. Jak je to ale ve skutečnosti? Opravdu fungují některé z babských receptů, nebo se jedná jen o mýty a placebo?
Pokud cítíme, že na nás „něco leze“, máme často tendenci držet se různých více či méně zaručených rad. Citrusové plody, česnek a mnohé další suroviny by nám měly pomoci bojovat s nemocí a posílit náš imunitní systém. Podle vědců však tyto rady většinou nemají oporu ve výzkumu.
Charles Bangham z Oddělení infekčních nemocí na Imperial College v Londýně upozorňuje, že jsou důležité především naše dlouhodobé stravovací návyky. Pro BBC řekl: „Pouze když máte nedostatek důležitých živin, jako jsou vitamíny, železo nebo zinek, vám jejich suplementace během nemoci může pomoci. Pokud požíváte zdravě vybalancovanou stravu, pak vám žádné extra dávky v posílení imunitního systému nepomůžou.“
Dlouhodobé užívání některých látek však může skutečně přispívat k naší lepší imunitě. Tak například česnek. Menší studie zkoumala skupinu 146 zdravých lidí, která byla rozdělena na dvě části. Jedna, kontrolní, dostávala po dobu 12 týdnů pouze placebo. Druhá dostávala česnekový doplněk stravy. U kontrolní skupiny pak bylo zaznamenáno 65 případů onemocnění, zatímco u té užívající česnek pouze 24.
Zinek se jeví jako další skutečně prospěšná látka. Harri Hemilä, který se věnuje výzkumu veřejného zdraví na Helsinské univerzitě, provedl studii u 199 nachlazených pacientů. Části z nich podávali vědci zinkové bonbony. Po analýze dat zjistili, že se takto léčená skupina uzdravila třikrát rychleji, než ostatní pacienti. Podstatné bylo, aby si pacienti bonbony ponechali v ústech zhruba 30 minut. „Nevíme přesně jak tento biochemický mechanismus funguje. Studie však prokázaly, že je zinek nejvíce prospěšný, když se pomalu uvolňuje v puse pacienta.“
Naopak často zmiňovaný vitamín C není podle vědců zdaleka tak účinný. BBC zmiňuje výsledky jedné shrnující analýzy, která zkoumala závěry z 29 předchozích studií. Nezjistila přitom, že by suplementace vitamínem C nějak zásadně snižovala riziko nachlazení. U dětí nicméně konstatovala 14% snížení doby onemocnění, u dospělých pak 8% pokles.
Velkou roli pak může sehrát také placebo efekt. Je známé, že placebo skutečně může snižovat pocity bolesti a další obtíže. Studie proto zkoumala i vliv na léčbu nachlazení. U skupiny, která dostávala fiktivní bylinný lék, skutečně probíhalo onemocnění v méně závažné formě a po kratší dobu. Je proto možné, že pokud léčivým účinkům některé ze „zaručených rad“ věříte, skutečně vám pomůže.
Související
Obyčejná rýma zastavila chřipku, tvrdí nový výzkum. Dokáže to i v případě covidu?
Nachlazení je závažnější nemoc, než se zdá. Lékaři jsou na stopě trvalému řešení
nachlazení , česnek , vitamíny , nemoci
Aktuálně se děje
před 56 minutami
Zatmění Slunce vám může poškodit oči i zničit mobil. Jak jej sledovat a fotit bez speciálních brýlí?
před 1 hodinou
Počasí se zde zhoršuje dvakrát rychleji než kdekoliv jinde. Proč se Evropa otepluje nejrychleji na světě?
před 2 hodinami
Zákaz sociálních sítí nefunguje. Většina mladých jej už obešla
před 3 hodinami
Zelenskyj: Ukrajina předala USA konkrétní návrhy na ukončení války
před 3 hodinami
Trump potvrdil, že ze summitu NATO odjel v kontejneru na jídlo. Rubio a Bessent zůstali v ohroženém letadle
před 5 hodinami
Počasí dnes bude na pozorování zatmění Slunce a Perseid ideální
včera
Trump změnil názor. Licenci k výrobě raket systému Patriot Ukrajině neudělí
včera
Exšéf Mossadu: Izraelští špioni opakovaně pronikli do íránského jaderného zařízení ve Fordo
včera
Evropa se chystá na zatmění. Přímý pohled do Slunce vám zničí oči dřív, než to pocítíte, varují lékaři
včera
Trump se v Íránu spletl. Nové vedení jmenované Chámeneím prosazuje agresivní přístup
včera
Počet mrtvých v Kolumbii překročil 200. Pohřešují se tisíce lidí
včera
Libanon jako první arabský stát zrušil trest smrti. Zavádí těžké doživotní nucené práce
včera
Orbánova pravá ruka skončila. Novým maďarským prezidentem bude András Baka
včera
Trumpa kvůli hrozbě atentátu odvezli v kontejneru na jídlo
včera
Česká televize představila náhradu za Moravce. Zveřejnila podzimní program
včera
Zelenskyj: Rusko při nejnovější vlně nočních útoků použilo balistické rakety ze Severní Koreje
včera
Přes 130 mrtvých a 500 zraněných. Kolumbie svádí závod s časem, pod troskami zůstávají další lidé
včera
Evropa shání rakety Patriot kde se dá. Ukrajina jich za týden vystřelí víc, než kolik dostane za měsíc
včera
Svržený syrský prezident Bašár Asad byl odsouzen k trestu smrti
včera
Trumpova sít Truth Social prodělává stamiliony. Nový nástroj slibující přednostní informace čelí kritice
Společnost Trump Media & Technology Group spustila novou komerční službu nazvanou Truth API, která finančním institucím a obchodníkům na Wall Street nabízí přednostní přístup k příspěvkům zveřejňovaným na sociální síti Truth Social. Službu zaměřenou na nejvlivnější účty platformy využívá už více než desítka klientů, přičemž jde převážně o firmy specializované na vysokofrekvenční obchodování. Za možnost získat zásadní informace s milisekundovým předstihem platí odběratelé měsíční poplatky v rozmezí 60 až 100 tisíc dolarů.
Zdroj: Libor Novák