Ferrari zaznamenalo třetí vítězství v Le Mans za sebou, pokaždé s odlišným týmem jezdců. Letos se o úspěch významně zasloužil Robert Kubica. Tento triumf jasně ukazuje, že návrat italské značky do vytrvalostních závodů znamená začátek nové kapitoly její převahy na trati.
Ferrari potvrdilo svou návratovou formu ve vytrvalostních závodech stylově – vítězstvím v 92. ročníku 24 hodin Le Mans. Ovšem tentokrát se o triumf nezasloužila tradiční tovární posádka, ale tzv. satelitní vůz s číslem 83, za jehož volantem se střídali Phil Hanson, Yifei Ye a především Robert Kubica. Ten si tak konečně připsal dlouho očekávaný triumf ve slavném závodě, poté co v minulosti přišel o vítězství v LMP2 doslova na posledních metrech.
Kubicovo vítězství přichází po letech plných výzev a nezdarů a proto není divu, že bývalý jezdec F1 na pódiu neskrýval emoce. „Mám za sebou těžkou cestu, ale stálo to za to. Tohle vítězství má pro mě obrovskou váhu,“ pronesl po závodě, informuje Motorsport.com.
Ferrari mělo šanci obsadit kompletní pódium – něco, co se naposledy povedlo továrnímu týmu Audi v roce 2012. V cestě ale stála posádka #6 Porsche (Campbell–Estre–Vanthoor), která na konci závodu dokázala překonat obě tovární Ferrari (#50 a #51) a dojela si pro druhé místo.
Závod byl neuvěřitelně vyrovnaný – čtyři hlavní favorité se drželi v rozmezí pouhých 30 sekund. Porsche #6 se navíc muselo probíjet startovním polem ze 21. pozice kvůli diskvalifikaci z kvalifikace, přesto dokázalo Ferrari pořádně potrápit. Porsche ale také sbíralo penalizace – ostatně jako většina favoritů – zatímco #83 se v druhé polovině závodu drželo z problémů stranou.
Klíčovým momentem závodu byl výjezd jediného safety caru krátce po 3. hodině ranní, který smazal náskok vedoucích aut a umožnil #83 dostat se zpět do hry. V závěrečné fázi už Ferrari předvedlo takticky čistý výkon, zatímco konkurence ztrácela drahocenné sekundy chybami, penalizacemi nebo technickými problémy.
Dramata ale nebyla ušetřena ani vítězná posádka. Ve chvíli, kdy se Robert Kubica cítil rychlejší než týmový kolega Giovinazzi, dostal od týmu pokyn nezávodit – což vyvolalo napětí uvnitř stáje. Nakonec k výměně pozic došlo, ale už bylo pozdě: #51 chyboval a #83 převzalo vedení.
Naopak Cadillac, který dominoval kvalifikaci, se v závodě rychle propadl – potvrdily se obavy ze slabší závodní rychlosti. Ani Alpiny nebo Peugeoty se výrazněji neprosadily, a i když Peugeot krátce vedl díky odlišné strategii, nakonec skončil mimo top 10. BMW prožilo závod hrůzy plný technických potíží a penalizací, a Aston Martin se sice vyvaroval chyb, ale neměl tempo na víc než 13. místo.
LMP2: Vítězství pro Inter Europol a zklamání domácích
V kategorii LMP2 triumfoval tým Inter Europol Competition s posádkou Dillmann–Smiechowski–Yelloly. Vyhrál i přes pozdní drive-through penalizaci, a porazil domácí favority z týmu TDS Panis Racing, kteří v závěru ztratili tempo.
Dane Cameron, Louis Deletraz a P.J. Hyett si připsali třetí místo a vítězství v Pro/Am kategorii. Pro Deletraze to byla sladká odměna po několika těsných prohrách v minulých letech.
LMGT3: Manthey a Porsche vítězí, smůla pro Rossiho
V nové třídě LMGT3 zvítězil tým Manthey PureRxcing s vozem Porsche a posádkou Hardwick–Lietz–Pera. Klíčovým momentem bylo odstoupení posádky #46 BMW WRT, kde závodil i Valentino Rossi. Jejich vůz skončil po nehodě v Porsche zatáčkách.
Do cíle se nakonec dostalo pět různých značek v top 5 – Ferrari, Corvette, Aston Martin i Lexus doplnily Porsche. McLareny United Autosports však byly mezi značkami, které závod nedokončily kvůli technickým problémům.
Aktualizováno 18. července 2025 0:25
OBRAZEM: Start MotoGP ve velkém stylu. Jezdci ovládli zaplněné centrum Brna
Související

OBRAZEM: Velká cena Rakouska F1 zachycena objektivem našeho fotoreportéra

Lewis Hamilton poprvé za volantem Ferrari před zraky věrných Tifosi
Ferrari , závod 24 hodin Le Mans , Ferrari 499P Hypercar , Robert Kubica
Aktuálně se děje
před 16 minutami

Trump přichází o příznivce. Jeho podpora v USA rapidně klesá
před 1 hodinou

Aspenské bezpečnostní fórum: Trump vytváří nový světový řád, elity to přijímají s obavami i rezignací
před 2 hodinami

Metropole vyschlá na prach? Poprvé v moderní historii se hlavní město ocitne bez vody
před 3 hodinami

Palestinci sedí na masivním nalezišti. Expert popsal, jak by z něj mohli profitovat, kdyby jim to svět dovolil
před 5 hodinami

Počasí dnes ve znamení tropů. Zítra se budou teploty lišit až o 14 stupňů
včera

FT: Zelenskyj čelí obviněním z autoritářských praktik
včera

Krize v EU: Zdravotnické neziskovky přicházejí o finance, roste strach o demokratické fungování Unie
včera

V zátoce Ha Long se potopila turistická loď, mezi desítkami mrtvých jsou děti
včera

Auto projelo v LA davem lidí. Zraněných je nejméně 30 lidí
včera

Netanjahu uvažuje o předčasných volbách. Přesvědčí Izraelce, že vyhrává válku?
včera

Co bude, až vyprší Trumpovo ultimátum Rusku? Podle ekonoma mají USA jen omezené možnosti
včera

Změny ve fotbalové Spartě. Jejím novým kapitánem je Haraslín, Wiesner odchází do USA
včera

Ostravský obránce Frydrych si musí trest za ostrý faul na Klimenta odpykat až do konce
včera

Odejde z Leverkusenu i Schick? O českého kanonýra projevil zájem AC Milán
včera

Lyon se vrátil do francouzské ligy i do pohárů. V Anglii se proti rozhodnutí UEFA bouří
včera

Bývalému fotbalistovi a šéfu UEFA Platinimu odcizili zloději až dvacet trofejí
včera

Dva roky do války. Rusko a Čína rozpoutají konflikty v Evropě a Tichomoří, varuje šéf sil NATO
včera

Proč jsou cizinci levnou pracovní silou? Studie odpověděla na ožehavou otázku
včera

Trump uvalil masivní clo na čínský grafit. Elektromobily v USA mohou výrazně zdražit
včera
Dopravní kolaps v Brně kvůli MotoGP: Lidé čekali desítky minut na MHD, dorazil i prezident Pavel
Brno dnes čelí vážným dopravním komplikacím kvůli příjezdu tisíců fanoušků motocyklového sportu na Grand Prix silničních motocyklů. Nápor aut a motorek mířících k Masarykovu okruhu způsobil zácpy, v nichž uvízly i desítky autobusů městské hromadné dopravy.
Zdroj: Libor Novák