Monte Carlo - Piloti si v tomto ročníku Grand Prix Monaka užili své - od startu za safety carem až po slunečnou oblohu. Závod se nakonec stal interním soubojem mezi Red Bullem a Mercedesem, jmenovitě Ricciardem a Hamiltonem.
Nízké mraky nad kopci, déšť, i když slábnoucí, 17°C a pouze o dva stupně teplejší dráha, vítr o rychlosti 5,8 km/h a 90% vlhkost vzduchu - to byly výchozí podmínky pro závod. S ohledem na velké mokro se startovalo za safety carem, za nímž vydrželi piloti celých sedm kol, i když v závěru jeho působení už někteří jedinci žádali, aby mohli závodit.
Ricciardo se dokázal dostat do čela a celkem v pohodě ujížděl. Hamilton se chvíli trápil za svým týmovým kolegou, který v 16. kole dostal od týmu pokyn, aby pustil Lewise před sebe - stalo se tak ve stoupání k zatáčce Massenet. Zdálo se však, že odstup od Ricciarda, který se pohyboval kolem 12 vteřin, bude nepřekonatelný. Déšť však ustával a nakonec pršet přestalo - Mercedes zvolil velice odvážnou strategii a nechal Hamiltona na mokrých pneumatikách vyčkávat co nejdéle a sázel na skutečnost, že Brit bude moci přezout přímo na slicks, zatímco Ricciardo zamířil pro pneumatiky do přechodných podmínek ve 23. kole. Podstatná část startovního pole zamířila do boxů už o dvě kola dříve, i když zpočátku zeleně označené pneu přílišnou výhodu nepřinášely.
Na konci 30. kola si jako první ze startovního pole nazul slicky Ericsson, ale pro závod bylo důležitější, že o kolo později to učinil i Hamilton a pak jenom mohl čekat, jak zareaguje Ricciardo. Red Bull povolal Australana do boxů vzápětí, ale mechanici nebyli trestuhodně připraveni. Hamilton se tak před Daniela prosmýkl a nastal boj trvající více než polovinu závodu. Při něm se ukázalo, že fakticky není rozdílu mezi ultraměkkou a superměkkou směsí. Mercedes a Red Bull se zdáli být jako na gumičce, vzdálenost oscilovala od několika desetin až po 2,5 vteřiny. Pro Ricciarda nezapracovalo ani vedení závodu, když v 37. kole po jeho útoku Hamilton "střihl" šikanu na nábřeží. Komisaři v čele s expilotem Emmanuelem Pirrem ale rozhodli, že obhájce titulu nezískal žádnou výhodu.
Ricciardo se pak ještě několikrát dostal na dostřel, ale několik virtuálních safety carů, složitější prokousávání se před opozdilce a nakonec i chybička v zatáčce Massenet (65. kolo) způsobily, že Daniel v závěru rezignoval a dojel na své pozici. Výsledky už nezamíchal ani deštík, který se v posledních kolech opět začal snášet na trať.
Dvojice
Jestliže v čele se jediné napětí odehrávalo v oblasti otázky, zda se Ricciardo prodere před Hamiltona, v hloubi startovního pole létaly úlomky a plály emoce. Něco měly na svědomí i technické obtíže a vlastně s výjimkou Force Indie a McLarenu nebyl tým, který by prošel monackými soutěskami bez ztráty květinky.
Už v režimu safety caru si stěžoval na potíže Daniil Kvjat - dvakrát zajel do boxů k výměně volantu, protože se mu rychlosti režim přepínal do konstantního módu a nebyl schopen udržovat rychlost nutnou pro jízdu v závětří SC. Všechno vyvrcholilo v 21. kole, kdy se Kvjat pokusil projet vnitřkem přes Magnussena, k čemuž ale La Rascasse nebyla nejvhodnějším místem. Oba vozy skončily mírně očesané a pro ruského pilota utrápený závod skončil. Sainz jr. si vedl podstatně lépe, ale i on prožil svou chvilku napětí, když ve 46. kole v šikaně na nábřeží přišel o levou koncovku předního spoileru. Naštěstí, jak ukázal další průběh závodu, bez vlivu na jízdní vlastnosti.
Jolyon Palmer bude další, kdo rád na letošní GP Monaka zapomene. Při restartu na začátku 8. kola ujela zadní kola jeho renaultu na "zebře" přechodu a Brit narazil na levou stranu svodidel, podél nichž doklouzal až do Ste. Dévote. Na dvě kola tak spustil virtuální SC a svou úvodní zkušenost s Monte Carlem mohl časně uzavřit. Magnussen, který mimochodem s Buttonem, Nasrem a právě Kvjatem nazuli po restartu zeleně označené pneu (ovšem bez očekávané výhody) nakonec po kolizi s Kvjatem ukončil své působení v závodě další ranou v Mirabeau, kde nedobrzdil svůj renault a zabořil se špicí do ochranné bariéry.Jak nemá vypadat týmová režie předvedl Sauber. V 50. kole dostal Nasr příkaz, aby před sebe pustil Ericssona, po nějakém dohadování dojely oba modré vozy do La Rascasse, kde Švéd podobně jako před zhruba dvaceti koly zaútočil na týmového kolegu. Hodně optimistický manévr skončil nárazem do Brazilcova boku, následovala pirueta, po níž Ericsson přejel přes Nasrovu příď. Během dvou kol mohli u Sauberu dumat, jak příště lépe a důrazněji vydat týmové příkazy.
Hrdinové a poražení
Zraky se upíraly na Maxe Verstappena, který v trénincích a kvalifikací otloukal svůj nově nabytý vůz. Zdálo se, že mu tyto hořké poznatky jdou k duhu, protože se mu podařilo prokousat až na deváté místo, jenže mladický elán mu vystavil stopku v zatáčce Massenet, kde drobně ohobloval svodidla v posledním tréninku. Tentokrát byl náraz podstatně tvrdší a také to znamenalo konec závodu.
Nico Rosberg nebyl viditelně ve své kůži, těžko říci, zda kvůli nařízenému přepustění pozice nebo prostě proto, že v Monaku se o pozice bojuje podstatně hůř. Každopádně se propadl na šesté místo a marně se pokoušel dostat přes výborně jednoucího Alonsa. I když v jednu chvíli poskočil kupředu, bylo to za cenu špatného průjezdu šikany na nábřeží, takže na následné rovince Fernanda způsobně pustil vpřed. Aby si vypil svůj kalíšek nelibého moku do dna, pokořil ho na cílové rovince v posledním kole Hülkenberg.
Chyboval Kimi Räikkönen, dalo by se říci, že fatálně. V zatáčce u hotelu Fermont nedohadl nájezd a narazil do vnějších svodidel. Na kumulaci kolem něj doplatili pak i další piloti: Massa byl překvapen jeho zpomalením a postrčil ho do cesty Grosjeanovi. Finovi se zasekl ulomený spoiler pod přední kola, nicméně Iceman s ním doputoval skrz tunel až do šikany na nábřeží, kde pro jistotu vůz odstavil. Vettel si přes přibližování nedokázal poradit s Pérezem, který podtrhl výborný výkon Force Indie - také čtyřnásobný mistr světa se nevyvaroval drobných chyb, které ho dost možná stály stupně vítězů. Pérez navíc využil skvěle naplánovaného pit-stopu, který ho vynesl až před Vettela.
McLareny dokázaly, že jim Monako svědčí - o Alonsovi už řeč byla, jeho výkon je rozhodně příslibem pro další závody. Button daleko více vsázel na agresivnější strategii, ale i on se dočkal bodů. Zato Williams se propadl ještě o další kousek a poprvé v letošní sezóně se ocitl mimo body Bottas, takže Massa je posledním Mohykánem s body z každého závodu. Ačkoliv Günther Steiner propagoval nalezenou rychlost, specifikum Monaka Haasu prostě nesedělo a Grosjean se mohl přesvědčit, jak těžké je ve zdejších podmínkách předjíždět. Nepřišel si na Wehreina, který ovšem musel svou pozici francouzskému pilotovi přepustit, protože dostal 10 vteřin penalizace za prohřešek při jízdě v režimu virtuálního safety caru.
Zcela na závěr jedna perlička, která dokládá výjimečnost monackého závodu. Traťoví komisaři dokázali zvládat všechna úskalí a odstraňovaní trosek na výbornou. Lze to říci i o situaci z 68. kola, kdy na trati problikl další režim VSC. Důvod? Na cílovou rovinku se snesla igelitová plachta. Stačilo však jen pár vteřin a problém byl - aniž by došlo k narušení plynulostí závodu - úspěšně vyřešen.Výsledky GP Monaka
Související
Lewis Hamilton poprvé za volantem Ferrari před zraky věrných Tifosi
Dramatická F1 v belgickém Spa. Měnil se vítěz, nakonec je jím Hamilton
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 25 minutami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 1 hodinou
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 1 hodinou
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 2 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 3 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 4 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
Soutěž Eurovision Song Contest čelí v Ženevě klíčovému "přelomovému" zasedání, které rozhodne o její budoucnosti. Organizátoři a zúčastněné země budou ve čtvrtek diskutovat o tom, zda by Izraeli měla být povolena další účast v soutěži. Důvodem jsou protesty proti způsobu, jakým izraelská vláda vede válku v Gaze, a obvinění z nekalých praktik při hlasování.
Zdroj: Libor Novák