Vesmírná evropská agentura GSA, která dosud sídlí v pražských Holešovicích, se přestěhuje do jiné budovy v metropoli. Stát ovšem pro ni ze svých zdrojů nové sídlo nenašel, proto bude nové prostory pro agenturu hledat na realitním trhu od soukromých vlastníků.
Vyplývá to z materiálu ministerstva dopravy, s nímž se v pondělí seznámí vláda. Agenturu čeká v příštích letech rozšíření, při němž se až ztrojnásobí počet zaměstnanců a rozšíří infrastruktura. Současné místo v budově v Janovského ulici proto bude nedostačující.
Agentura pro evropský globální navigační družicový systém (GSA), která v Praze jako jediná evropská agentura sídlí od roku 2012, by se během následujících let měla rozšířit a transformovat na Agenturu EU pro kosmický program. Dosud je GSA pověřena řízením navigačního systému Galileo. Po transformaci by nově měla sdružit řízení provozu všech kosmických programů EU, což bude zahrnovat i rozšíření dosavadních kapacit. Počet zaměstnanců by se ze současných 200 měl zvýšit až na 600, agentura bude také potřebovat místo pro svou infrastrukturu.
Stát dosud hledal nové prostory ve volných budovách, které vlastní, žádnou vyhovující však nenašel. Mezi zvažovanými místy byly i prostory v budově ministerstva dopravy, ani to však nebyla proveditelná varianta. Stát proto nyní hledal na realitním trhu v Praze. Svou analýzu představí zástupcům evropské agentury a následně vybere alespoň tři vhodná místa. Jednu z nich by stát následně pronajal od soukromého vlastníka.
Agentura si přeje, aby zůstala v blízkosti centra metropole s dobrým dopravním napojením. Novou budovu by stát chtěl najít a připravit do roku 2024. Nyní by k tomu měl s agenturou uzavřít memorandum, které hledání nového sídla řeší.
Agentura zároveň bude kvůli stěhování potřebovat místo pro své datové centrum, to by zřejmě měla poskytnout Státní pokladna Centrum sdílených služeb.
Agentura GSA sídlí v Praze od roku 2012 a je jedinou evropskou agenturou v Česku. Podle zástupců agentury do loňska odvedla do českého rozpočtu přes tři miliardy korun. Po rozšíření by se finanční odvod měl zvýšit.
Související
Vesmírná agentura GSA bude v Praze potřebovat nové prostory
Navigační systém Galileo se zmátořil. Výpadek trval týden, hledá se hlavní příčina
GSA (Evropská agentura pro globální navigační systémy)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Tusk: Bezpečnost Evropy závisí na Polsku. Západ nás neochrání
před 1 hodinou
Netanjahu: Jdeme si pro vítězství. Izrael podnikne invazi do Rafahu bez ohledu na příměří
před 2 hodinami
Pálení čarodějnic komplikuje suché počasí. Začal platit zákaz rozdělávání ohně
před 3 hodinami
Do důchodu později. Vláda schválila odchod do penze po 65. roku života
před 3 hodinami
Muž s mečem zaútočil na lidi v Londýně
před 5 hodinami
Výrazně se sníží důchody, nebo porostou daně. Jurečka popsal, co bez reformy hrozí Česku
před 6 hodinami
S fake news se setkalo 45 procent Čechů. Kterým lžím lidé věří nejvíce?
před 6 hodinami
Jednotky izraelské armády porušují lidská práva, tvrdí USA. Zvažují sankce
před 7 hodinami
Statisíce lidí přijdou o práci, milion míst změní digitalizace, varuje Jurečka
před 8 hodinami
Při lyžování v rakouských horách zahynul Čech
před 9 hodinami
Výhled počasí na květen: Meteorologové řekli, zdali čekají další extrémy
včera
Česko podle Pekarové Adamové promarnilo správnou chvíli na přijetí eura
včera
Týdenní výhled filmů: Návrat sloního muže, brutálního Medvídka Pú a portrét frontmana Olympicu
Aktualizováno včera
Zelenskyj popsal Stoltenbergovi, jak Ukrajině uškodilo zpoždění dodávek pomoci
včera
Ukrajina míří do NATO a Moskva musí pochopit, že nemůže vyhrát, zdůraznil Stoltenberg v Kyjevě
včera
Západním bankám se u Putina daří. Přispěly mu na válku více než 800 milionů eur
včera
Rusové zasáhli Oděsu raketami. Čtyři mrtví, 20 zraněných
včera
Steinmeier na návštěvě Prahy jednal s Pavlem a uctil památku obětí střelby na FF UK
včera
Dnes je Mezinárodní den tance. Kdy a jak začali lidé tančit?
včera
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
Ačkoli film Boy Kills World se v nabídce českých kin objevil relativně nenápadně, nabízí zběsilou, ujetou a sebeuvědomělou akční jízdu, kde je dějovým tahounem samotné násilí. Postmoderní hříčka sází na nápaditou stylistiku a moralizování zahazuje daleko od zmasakrovaných antagonistů.
Zdroj: Martin Pleštil