V obchodech předních amerických firem, včetně Macy's, Walmart a Best Buy, se o letošním černém pátku objevuje výrazně méně zákazníků a lidé si navíc chrání obličej rouškou. Nadšené výlety do obchodních center letos omezily obavy z nemoci covid-19 a dřívější výhodné nabídky na internetu, píše agentura Reuters. Černým pátkem, který připadá na dnešní den, v USA tradičně začíná předvánoční nákupní sezona.
Obchodníci kvůli tradičnímu rušnému nákupnímu dni, který přichází den po Dni díkůvzdání, provedli výrazné úpravy. Walmart přesně stanovil zákazníkům směr, kudy mají při nákupech procházet, a pokladny jsou obklopené plastovými zábranami. V obchodech Best Buy organizují nákupy zaměstnanci v oranžových vestách, kteří se snaží, aby zákazníci netrávili příliš mnoho času v uličkách. Jiní nabízejí změření teploty.
Partner společnosti Deloitte & Touche LP Bill Park odhaduje, že návštěvnost obchodního centra King of Prussia na okraji Filadelfie klesla ve srovnání s loňským rokem o 20 až 30 procent. Kupujících je podle agentury Reuters méně i v jiných místech, delší fronty se tvoří pouze před obchody prodávajícími oblíbené herní konzole, protože fanoušci mají zájem o novou PlayStation 5 firmy Sony.
Letos kvůli pandemii většina obchodníků, od Target po Walmart, spustila zimní internetové prodejní akce již v říjnu, aby co nejdříve získali peníze plánované na předvánoční útraty. Celkem Národní maloobchodní federace (NRF) očekává, že předvánoční maloobchodní tržby v USA letos stoupnou o 3,6 až 2,5 procenta na 755,3 až 766,7 miliardy USD (16,6 až 16,8 bilionu Kč). Průměrný růst tržeb za posledních pět let je přitom 2,5 procenta.
Podle průzkumu Adobe Analytics více než polovina kupujících v USA plánuje letos na černý pátek utrácet na internetu. Zhruba 55 procent zákazníků však považuje nákupy o víkendu po černém pátku za méně výjimečnou akci kvůli výhodným nabídkám, které se objevují již před tímto dnem. Adobe odhaduje, že tržby ze Dne díkůvzdání budou činit necelých šest miliard USD a na černý pátek překonají deset miliard USD.
Černý pátek patří k největším nákupním dnům v roce. Výdaje na tento den pozorně sledují analytici a ekonomové jako vodítko dalšího vývoje maloobchodních tržeb i ekonomiky obecně. Za černý pátek je označován den po Dni díkůvzdání. Tradičně býval nejrušnějším a také jedním z nejchaotičtějších nákupních dní celého roku, protože obchody se snaží tento den přilákat kupující nabídkou velkých slev.
Název černý pátek zřejmě vznikl v 60. letech a údajně vystihuje dopravní problémy, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli náporu nakupujících. Teprve později se objevilo vysvětlení, že právě po Dni díkůvzdání začínají mít obchody zisk, jsou tedy v "černých číslech".
Po černém pátku následuje tzv. kybernetické pondělí. V tento den nabízejí vysoké slevy internetoví prodejci.
Související

Češi při slevových akcí Black Friday utratili v internetových obchodech přes sedm miliard

„Black Friday týden“ vrcholí, Češi si netvoří dostatečné rezervy. Podceňují šok, který je čeká z zkraje roku 2023
černý pátek (Black Friday) , Obchody
Aktuálně se děje
před 32 minutami

Případ brutální vraždy v Jaroměři se poprvé dostal k soudu. Padlo rozhodnutí o vazbě
před 1 hodinou

Kam za zimním počasím? Na hory. Meteorologové nabídli předpověď
před 1 hodinou

Mark Carney se oficiálně stal premiérem Kanady
Aktualizováno před 2 hodinami

Zabraňte masakru, jaký svět neviděl od druhé světové. Ušetřete životy ukrajinských vojáků, vyzval Trump Putina
před 2 hodinami

Co bude s Ruskem, až skončí válka na Ukrajině? Šéf NATO nastínil další kroky
před 3 hodinami

Portugalsko ruší kvůli Trumpovi nákup stíhaček F-35
před 4 hodinami

Midttun: USA mají tři možnosti, jak reagovat na ruské odmítnutí příměří na Ukrajině
před 4 hodinami

Evropská unie prodloužila sankce proti Rusku. Našla s Maďarskem kompromis
před 5 hodinami

Historický zvrat, který může ovlivnit celou Evropu. Německo se chystá k masivnímu navýšení výdajů
před 5 hodinami

Dohoda, která může vše zhoršit? Před deseti lety už k jednomu podpisu došlo, situaci to jen přitížilo
před 6 hodinami

Putin vodí Trumpa za nos. Získává tak čas pro pokračování invaze
před 6 hodinami

Musk začíná couvat? Vaše obchodní válka nám škodí, vzkázala Tesla Trumpovi
před 7 hodinami

Kreml dohodu odmítnul, podle USA je ale na spadnutí, tvrdí po jednání Witkoffa, které možná neproběhlo
před 8 hodinami

Číňanům může pomoct, Kanaďané prokázali hrdost. Ekonomové Navrátil a Dedek o Trumpově agresivní politice
před 8 hodinami

Útok na Moskvu: Hlavním městem Ruska otřásly po náletech dronů exploze
před 9 hodinami

Rubio: Kyjev bude muset pro mír obětovat území. V žádném případě, reaguje Ukrajina
před 9 hodinami

Trump plánuje anexi Grónska. Myslím, že k tomu dojde, prohlásil
před 10 hodinami

Z Ruska zní další tvrdá kritika příměří. Putin se bojí říct Trumpovi pravdu, že mír nechce, míní Zelenskyj
před 11 hodinami

Předpověď počasí na víkend: V Česku může opět nasněžit
včera
EU se staví do role silného protihráče. Česko analyzuje dopady Trumpových cel, hledá podporu pro firmy
Spojené státy zavedly 25% cla na dovoz oceli a hliníku, na což Evropská unie reagovala silnými protiopatřeními. Mluvčí resortu průmyslu a obchodu Miluše Trefancová pro EuroZprávy.cz uvedla, že ministerstvo aktuálně analyzuje dopady na české výrobce a hledá možnosti podpory zasažených firem. Ekonom Libor Žídek pak upozornil na ohrožení evropského ocelářství a možný růst inflace v důsledku odvetných opatření EU. Zároveň varuje před rizikem eskalace obchodní války mezi USA a EU.
Zdroj: Jakub Jurek