Moskva - Záznamy černých skříněk z letadla Jak-42, které havarovalo u Jaroslavle, nepotvrzují teorii, že neštěstí způsobila parkovací brzda, již pilot zapomněl před startovacím manévrem uvolnit. S odvoláním na zdroj z vyšetřování leteckého neštěstí o tom informuje ve středu agentura Interfax.
"Žádný ze záznamů parametrů startovacího manévru neobsahuje potvrzení této teorie. Tvrzení o tom, že zapomněli uvolnit brzdu kol podvozku, což způsobilo havárii letounu, není ničím podloženo," uvedl podle Interfaxu zmíněný zdroj. "Pokud by taková situace nastala, tedy piloti by brzdu neuvolnili, letadlo by se nejspíš odtrhlo od podvozku a nemohlo by startovat," vysvětlil. Jeho verzi potvrzuje i ruští zkušební piloti Sergej Knyšov a Magomed Tolbojev. Podle Knyšova se pokus startovat s letadlem, které má zabržděná kola podvozku, velmi podobá snaze jet s autem, které má zataženou ruční brzdu. "Něčemu takovému se dá jen stěží uvěřit," komentoval hypotézu o "zabržděném" letadle Knyšov. "Navíc, pokud pilot vidí, že se mu (při startovacím manévru) nedaří zvýšit rychlost stroje, musí letadlo jednoduše zastavit," uvedl. Podle zkušebního pilota Tolbojeva by pokus o start Jaku-42 se zabržděnými koly musel zanechat jednoznačné stopy na ranveji. "Zkuste si to představit. Zabržděná kola, tři motory pracují na maximální výkon, letadlo váží zhruba 40 tun. Pokud byla kola podvozku zabržděná, musí to být vidět na stopách na ranveji," řekl Tolbojev. Oba se pak podle Interfaxu shodli, že pokus o takový manévr by nejspíš skončil odtržením podvozku. Poté, co rozbor dat černé skříňky s údaji z palubních přístrojů neodhalil žádnou závadu, a analýza paliva ukázala, že kerosen byl v pořádku, se vyšetřovatelé zkoumající příčiny neštěstí zaměřují na postup posádky. Zjistili přitom, že kapitán Andrej Solomencov a druhý pilot Igor Ževelov mělui s Jakem-42 málo zkušeností. Solomencov měl na Jaku-42 nalétáno kolem 1400 hodin. Obvykle mají kapitáni nalétáno 8 tisíc až 10 tisíc hodin. Druhý pilot Igor Ževelov se teprve nedávno přeškolil z Jaku-40 na Jak-42. Na Jaku-42 nenalétal víc než 400 hodin.
Záznamník hlasů z kokpitu podle nejmenovaného vyšetřovatele ukázal, že unavený Solomencov předal řízení letounu při startu nezkušenému Ževelovi a nekontroloval ho. Ževelov se snažil letoun mermomocí zvednout - dokonce za ranvejí. Jak-42 zanechal stopy ve trávě do vzdálenosti 400 metrů za startovací dráhou letiště Tunošna. Vyšetřovatelé pátrající po příčinách tragédie až dosud vyslechli zhruba pět desítek svědků, kteří poslední let Jaku-42 viděli, nebo byli bezprostředně po neštěstí v místě, kam se stroj zřítil.
Letoun, který vezl hokejisty Lokomotivu Jaroslavl k utkání do Minsku, se zřítil ve středu krátce po startu. Letadlo se od země odlepilo až za ranvejí, nenabralo potřebnou rychlost, ani výšku, ve vzduchu narazilo do stožáru a zřítilo se. Letoun se na břehu Volhy rozlomil na několik kusů. Při havárii zahynulo 44 lidí ze 45 na palubě, mezi nimi čeští reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Agentura Interfax ve středu oznámila, že se podařilo identifikovat poslední dvě těla obětí katastrofy. Ruské úřady nyní vydávají pozůstalým osobní věci zesnulých.
Související
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
Rusko , hokej , Letecké nehody
Aktuálně se děje
před 41 minutami
V Berlíně se sešli evropští lídři se Zelenským. Dorazil i Trumpův vyjednávací tým
před 1 hodinou
Schillerová vrátí EET. Macinka s Lipavským jednal o Češích vězněných v zahraničí
Aktualizováno před 2 hodinami
Nepotřebujeme sto dnů hájení, budeme vládou všech občanů, prohlásil Babiš
před 2 hodinami
Mluvčí Babišovy vlády bude bývalá televizní rosnička
před 3 hodinami
Ministři přebírají své resorty. Schillerová chce na ministerstvu financí audit
Aktualizováno před 3 hodinami
Na Ministerstvu životního prostředí zasahuje policie. Na budovu vylezli aktivisté
před 4 hodinami
Obětí teroristického útoku v Austrálii je i přítelkyně Čaputové
Aktualizováno před 4 hodinami
OBRAZEM: Česko má novou vládu ANO, Motoristů a SPD
před 4 hodinami
Fiala předal Babišovi klíč od korunovačních klenotů, místo dopisu dostal osmdesátistránkový dokument
před 6 hodinami
Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog
před 7 hodinami
Režiséra Reinera a jeho manželku zavraždili. Podezřelým má být syn
před 7 hodinami
Otec a syn při útoku zabili 15 lidí. Austrálie zavede přísnější zákony o zbraních
před 8 hodinami
Inverzní charakter počasí přinesou i další dny, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. a Camilla ukázali na fotku z Říma. Vánoční pohlednice vznikla i letos
včera
Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem
včera
Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak
včera
Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici
včera
Piráty čeká celostátní fórum. Hřib by měl být potvrzen jako předseda
včera
Ztracenému chlapci šlo nejspíš o život. Policie předpokládá, že byl unesen
včera
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
Ukrajinský prezident Volodymyr otevřel otázku válečných voleb a zároveň názorně ukázal Západu, proč jsou prakticky neproveditelné. Bezpečnostní garance, které podmiňují jejich konání, mohou reálně poskytnout jen ti, kdo Ukrajinu ostřelují – nikoli spojenci, kteří by se tím ocitli v přímém konfliktu s Ruskem. Vše tak odhaluje podstatu dilematu. Kyjev čelí kritice za neuspořádání hlasování, ale jakmile by k němu přistoupil, riskoval by chaos, civilní oběti i další destabilizaci země.
Zdroj: Jakub Jurek