Ukrajinci stavějí novou Mriju jako náhradu za stroj zničený Rusy

Ukrajinská letecká firma Antonov staví na utajeném místě druhý exemplář největšího nákladního letounu světa An-225 Mrija (ukrajinsky Sen) jako náhradu za stroj, který na počátku invaze zničila ruská vojska na letišti Hostomel u Kyjeva. Nová Mrija je hotova ze 30 procent, uvedl generální ředitel společnosti Jevhen Havrylov podle listu Bild při otevírání výstavy na lipském letišti, kde původní Mrija bývala pravidelným hostem.

"Práce nad novým letadlem pokračují v utajeném objektu. Díly z rozstříleného letadla a nové součástky budou přidány k druhému exempláři An-225, který nikdy nebyl dokončen," uvedl šéf firmy. Náklady na dokončení druhé Mriji odhadl na 500 milionů eur (asi 12,13 miliardy Kč).

Společnost Antonov nicméně údaje z interview opravila a upřesnila, uvedl server RBK-Ukrajina. "V současnosti začaly konstruktérké práce. Podle názoru expertů je nyní k dispozici přibližně 30 procent dílů, které lze použít pro stavbu druhého stroje," uvedla firma. A pokud jde o odhad nákladů na stavbu druhé Mriji, 500 milionů je minimální částka, ale spíše je předčasné hovořit o konkrétní sumě. Další podrobnosti o stavbě mají podle firmy následovat "hned po vítězství Ukrainy ve válce proti Rusku".

Deník Ukrajinska pravda poznamenal, že Rusy zničené letadlo se nedá opravit, ale stroj měl dvojče, které bylo postavené z 60 procent, než byla jeho výroba po rozpadu Sovětského svazu přerušena. Dokončit tento letoun ale není vůbec jednoduché, protože řada součástek je unikátních. Naštěstí část dílů lze vzít z poničeného letadla, kupříkladu tři motory či podvozek.

Ukrajinští představitelé hned po zprávě, že největší provozovaný nákladní letoun světa shořel v hangáru při ruském bombardování letiště slibovali, že An-225 postaví znovu. " Rusko možná zničilo naší Mriju. Ale nikdy nedokáží zničit náš sen o silném, svobodném a demokratickém evropském státu. Zvítězíme!" vyjádřil se například ministr zahraničí Dmytro Kuleba. Státní zbrojní společnost Ukroboronprom v reakci na uvedenou zprávu na facebooku napsala, že An-225 bude obnoven. Podle odhadů by to mělo trvat pět let a stát až tři miliardy dolarů (téměř 66 miliard korun).

Mriju vyvinuli konstruktéři v bývalém Sovětském svazu pro přepravu raketoplánu Buran a stroj poprvé vzlétl v roce 1988. Obří letoun se vzletovou hmotností 640 tun, délkou 84 metrů a rozpětím křídel 88,4 metru byl jediným exemplářem. Letadlo bylo stále v provozu, přičemž naložené uletělo přibližně 4000 kilometrů. Ukrajinská společnost ho pronajímala k přepravě nadměrných nákladů. Několikrát Mrija přiletěla i do Česka, pomáhala například s přepravou techniky české armády do zahraničních misí.

Související

Více souvisejících

válka na Ukrajině Antonov An-225 Mrija Ukrajina

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Sestřelení letu J2-8243 letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines: Co vše zatím víme?

Ázerbájdžán ve čtvrtek vyhlásil den smutku za oběti letecké nehody v Kazachstánu, při níž zahynuly desítky lidí. Zatímco příčiny havárie letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines zůstávají nejasné, začínají se objevovat otázky ohledně možné role ruského protivzdušného systému v této tragédii. Agentura Reuters s odkazem na několik anonymních zdrojů uvedla, že letadlo bylo údajně sestřeleno ruským obranným systémem.

včera

Pantsir-S

Pantsir-S. Co je zač ruský systém, který zřejmě sestřelil ázerbájdžánské dopravní letadlo?

Pantsir-S (v kódu NATO: SA-22 Greyhound) je ruský systém protivzdušné obrany krátkého a středního dosahu, který kombinuje raketové a kanónové zbraně. Je určen k ochraně strategických objektů, vojenských základen nebo jednotek před různými druhy leteckých hrozeb, jako jsou letadla, vrtulníky, řízené střely, bezpilotní prostředky (drony) a dokonce i raketové projektily. 

Aktualizováno včera

Pád letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Ázerbájdžánské dopravní letadlo sestřelila ruská raketa. Kreml se bouří

Ruská vláda varovala před šířením nepodložených „hypotéz“ o příčině pádu letadla společnosti Azerbaijan Airlines, při kterém ve středu v Kazachstánu zahynulo 38 lidí. K incidentu došlo u města Aktau, přičemž přežilo 29 z 67 lidí na palubě. Tragédie vyvolala spekulace, že havárii mohl způsobit zásah ruského systému protivzdušné obrany v čečenské oblasti. Ázerbájdžánské vládní zdroje pro Euronews následně potvrdily, že ruská střela země-vzduch skutečně způsobila středeční havárii letadla.

včera

včera

včera

včera

včera

dárky

Co s nevhodným vánočním dárkem? Lhůta pro vrácení se krátí

Vánoce jsou časem radosti, ale ne všechny dárky, které dostaneme, odpovídají našim představám. Nevhodné velikosti, duplikáty nebo prostě něco, co se nám nehodí – to vše může být důvodem k vrácení nebo výměně dárku. Pokud jste se ocitli v této situaci, nezoufejte. Většina obchodů má pro takové případy řešení.

včera

včera

včera

včera

25. prosince 2024 21:40

RECENZE: Čarovné jablko v souboji nových vánočních pohádek obstálo

Den po nové štědrovečerní pohádce Tři princezny nasadila Česká televize do vysílání další premiérovou pohádku Čarovné jablko, která vznikla ve spolupráci se sousedy ze Slovenska. Je o souboji dobra se zlem, jak jinak. Jak ale dopadl pomyslný souboj vánočních pohádek? 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy