Praha - Modely koncernu Volkswagen, patřící do nižší střední třídy, prochází již nějakou dobu postupnými modernizacemi. První bylo Audi A3 a přes Seat Leon se kolotoč dostal až ke Škodě Octavia a Volkswagenu Golf. A zatímco Němec vizuálně příliš změn nedostane, u tuzemského zástupce přichází ke slovu úplná změna identity.
Třetí vydání Octavie se na trhu pohybuje již třetím rokem, stále si ale udržuje pozici bestselleru značky u nás i v zahraničí. Přesto si designéři řekli, že je potřeba udělat radikální řez, který se určitě nebude líbit každému. Stačí si vzpomenout na facelift druhé generace, označovaný škarohlídy za čínský. To v tomto případě nehrozí, naopak nevyhnutelná je záměna s Mercedesem. Octavia se nově pochlubí dvojitými předními světly po vzoru generace s kódovým označením W212.
Ve spodní části nechybí proužek LED diod pro denní svícení, mezi příplatky se poprvé objeví také technologie full-LED. Po vzoru Superbu došlo k úpravě masky chladiče, naopak nasávací otvor v předním nárazníku připomíná Kodiaq. Vzadu je změn o poznání méně, skupinové svítilny si zachovávají tvar písmene C, mají však novou LED diodovou optiku. Měnil se rovněž design litých 16- až 18palcových kol.
Dominantou kabiny se u nejvyšších stupňů výbavy stane 9,2palcový dotykový displej ve skleněném designu s dotykovými tlačítky, patřící multimediálního systému Columbus s navigací. Ten dostane rovněž LTE připojení k internetu, WiFi hotspot nebo specifické aplikace. Podporována budou rozharní Apple CarPlay, Android Auto i MirrorLink, po vzoru Kodiaqu dojde na služby Škoda Connect. Nižší linie se pak mohou těšit na obrazovky s menší úhlopříčkou, náležící systémům Swing, Bolero nebo Amundsen. Spolu s větší obrazovkou jdou ruku v ruce kvalitnější plasty a přepracovaná středová konzole se zredukovaným počtem tlačítek.
Dojde i na upravený volant (volitelně s vyhříváním) a přepracovaný přístrojový panel, vše ve stylu Kodiaqu a Superbu, respektive bezdrátovou nabíječku a ambientní osvětlení v deseti barvách. Ač se to zdá téměř nemožné, bude uvnitř ještě více místa. Pro nohy zadních cestujících přibylo 73 milimetrů! Kufr liftbacku pak v základu pojme 590 litrů, kombi s možností elektrického víka je o 20 litrů objemnější. A když už je řeč o praktičnosti, na zadní straně předních sedadel s objeví sklápěcí stolky, držáky nápojů usnadní otevírání PET lahví a v kufru kombi bude vyjímatelná baterka.
Pod kapotou se alespoň na začátku prodeje nedají očekávat žádné změny, vše tedy odstartuje u dvanáctistovky TSI o výkonu 63 kW (84 k) a skončí u 1.8 TSI o výkonu 132 kW (180 k). Chybět nebude pochopitelně litrový tříválec TSI o výkonu 85 kW (116 k). Naftová paleta, tvořená 1.6 a 2.0 TDI, sahá od 66 kW (90 k) až po 135 kW (184 k). Zachována zůstane i verze 1.4 TSI G-TEC na CNG o výkonu 81 kW (110 k). Až na 1.2 TSI a základní 1.6 TDI je všechny jednotky možné zkombinovat s manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou. 1.8 TSI a 2.0 TDI pak k tomu přidávají ještě možnost připlatit si za pohon všech kol (TDI o výkonu 184 koní jej má standardně).
Novinkou jsou adaptivní tlumiče s režimy Normal, Comfort a Sport. Další změny se objeví v paletě bezpečnostních asistentů, nově obsahující třeba přednárazový systém s detekcí chodců, nouzové volání v případě nehody, sledování mrtvého úhlu, asistent pro jízdu s přívěsem, varování při opuštění jízdního pruhu nebo monitorování dopravy za vozidlem při couvání. Vítaným zdokonalením prošel i parkovací asistent.
Související
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Škoda představila čtvrtou generaci vlajkové lodi Superb. Na jejím vývoji se podílela umělá inteligence
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Islámský stát je prakticky mrtvý. ISIS-K ale zůstává hrozbou
před 1 hodinou
Co vše se od letoška mění? Rostou důchody i minimální mzda
před 2 hodinami
Pět mrtvých kvůli pyrotechnice z Česka a Polska. Německu dochází trpělivost
před 3 hodinami
V 91 letech zemřel Dušan Holý, uznávaný profesor, zpěvák, etnolog a muzikolog
před 5 hodinami
Před 40 lety došlo k největší průmyslové havárii v historii. Spor o Bhópálskou katastrofu opět ožívá
před 6 hodinami
Kojenecké ústavy definitivně skončily. Stát je ke konci roku zavřel
před 7 hodinami
Střelba v New Yorku: Před nočním klubem bylo zraněno 10 lidí
před 8 hodinami
Pokud stát nedokáže zaručit bezpečnost letů, měl by uzavřít své nebe pro civilní dopravu, míní expert
před 8 hodinami
Trump po útoku v New Orleans: Vidíte, že jsem měl pravdu
před 9 hodinami
Helena Zeťová podle kriminalistů zřejmě nespáchala sebevraždu
před 9 hodinami
Británie chce po brexitu obnovit vztahy s EU
před 10 hodinami
Rok 2024 v kostce: Česká politická scéna balancuje mezi populismem a ztrátou důstojnosti
před 10 hodinami
Moldavsko čelí po utáhnutí kohoutků plynu z Ruska energetické krizi
před 11 hodinami
Před Trumpovým hotelem v Las Vegas vybuchl Muskův cybertruck
před 12 hodinami
Válka na Ukrajině se stává pro Kyjev stále těžší. S Putinem ale nechce jednat, dokud za ni Rusko nezaplatí
před 14 hodinami
Předpověď počasí na příští týden: Teploty se rapidně propadnou
včera
Bývalý fotbalista Luděk Mikloško oznámil, že má rakovinu. Chemoterapii ale podstupovat nehodlá
včera
Oštěpařka Ogrodníková přerušuje kariéru. Oznámila, že čeká dítě
včera
Problém pro Barcelonu. Do silvestrovské půlnoci nezaregistrovala mistra Evropy Olma
včera
Terorista z New Orleans byl armádní veterán. U sebe měl vlajku Islámského státu
Muž podezřelý ze smrtícího útoku v New Orleans, při kterém zemřelo 10 lidí a 30 dalších bylo zraněno, byl identifikován jako 42letý Shamsud-Din Jabbar z Texasu. FBI potvrdila, že tento muž byl veteránem americké armády a pravděpodobně byl čestně propuštěn ze služby.
Zdroj: Libor Novák