Seat Leon Cupra: 280 koní a samosvorný diferenciál

Praha - Seat odtajnil podobu nejvýkonnější verze modelu Leon. S tradičním štítkem Cupra se koncernový sourozenec Golfu GTI a Octavie RS bude nabízet ve tří a pětidveřové variantě. Světová premiéra proběhne v březnu na ženevském autosalonu.

Nová CUPRA, nabízející výkon až 206 kW/280 k, nejenže je jednoznačně vrcholným modelem velmi úspěšné rodiny Leon, ale také nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem SEAT. A nejrychlejším – pohon a podvozek modelu Leon CUPRA zaručují nejvyšší úroveň radosti z precizní jízdy. Nová CUPRA poskytuje díky své rozsáhlé výbavě a excelentní kvalitě výjimečně dobrý poměr cena/výkon. Leon CUPRA bude hned od začátku nabízen s pětidveřovou karoserií nebo jako třídveřové sportovní kupé Leon SC CUPRA.

„Nový Leon CUPRA posunuje značku SEAT o další velký skok dopředu. CUPRA je kultivovaným vysokovýkonným vozem, který kombinuje expresivní dynamiku s uklidňujícím komfortem při cestování na dlouhé vzdálenosti a přesvědčivou atmosférou vysoké kvality," říká Jürgen Stackmann, generální ředitel společnosti SEAT S.A. „Radost z jízdy a skvělý design patří k základní výbavě všech modelů Leon, ale nová CUPRA dává najevo know-how značky SEAT ve zcela nové dimenzi. Jsme hrdí na tuto novou ikonu značky a nepochybujeme o jejím úspěchu."

Koncentrovaný soubor technicky vyspělých komponentů v novém modelu CUPRA zaručuje enormní výkony. Nejdůležitějším z nich je zcela nový motor 2.0 TSI s dvojitým vstřikováním a proměnným časováním ventilů. V závislosti na verzi poskytuje nejvyšší výkon 195 kW/265 k nebo 206 kW/280 k. Adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), uzávěrka diferenciálu přední nápravy, progresivní řízení, volič jízdních režimů CUPRA Drive Profile a standardně dodávané přední světlomety LED jsou dalšími příklady nejmodernějších technologií.

„Nová CUPRA je pravý SEAT – emoce a výkony, design a dynamika se úžasným způsobem snoubí v jedinečném automobilu, který poskytuje s každým ujetým kilometrem nefalšovanou radost z jízdy. Nejmodernější technika se projevuje enormní precizností, a také přesvědčivou hospodárností," zdůrazňuje Dr. Matthias Rabe, viceprezident společnosti SEAT S.A. zodpovědný za výzkum a vývoj. „Nová CUPRA je sportovním vozem pro každý den – jako doma se cítí jak na závodním okruhu, tak i na dlouhých cestách."

S novým modelem Leon CUPRA pokračuje úspěšný příběh na ještě vyšší úrovni. První generace byla uvedena na trh v roce 1996 s Ibizou a od té doby se dynamické modely CUPRA staly ikonami značky SEAT. Nyní je CUPRA poprvé k dispozici i jako třídveřový Leon SC.

Pohon – nejvyšší úroveň výkonu je samozřejmostí

CUPRA je symbolem síly, výkonu, dynamiky – a nový Leon CUPRA všechny tyto přísliby dokonale naplňuje. CUPRA 280 s převodovkou DSG, dodávanou na přání, „vystřelí" jako vrcholný model značky z nuly na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy, resp. za 5,8 sekundy s mechanickou převodovkou (Leon SC). Elektronicky omezená nejvyšší rychlost 250 km/h je samozřejmostí. Maximální točivý moment 350 N.m v širokém rozpětí otáček od 1750 do 5300 min-1 zaručuje pozoruhodnou hnací sílu v každé situaci. A CUPRA s výkonem 195 kW/265 k a maximálním točivým momentem 350 N.m je jen o zlomek sekundy pomalejší. Akcelerace vyžaduje v tomto případě 5,9 sekundy s mechanickou převodovkou, resp. 5,8 sekundy s DSG (Leon SC).

Navzdory výše uvedenému je nový Leon CUPRA překvapivě hospodárný. Průměrná spotřeba paliva obou výkonových variant je pouhých 6,4 litru na 100 kilometrů s DSG (pětidveřový Leon: 6,6 l/100 km), resp. 6,6 litru na 100 kilometrů s mechanickou převodovkou. To odpovídá hodnotám emisí CO2 pouhých 149 g/km, resp. 154 g/km. A v porovnání s předchůdcem to znamená snížení emisí CO2 o 41 gramů na kilometr.

Komponenty motoru ze světa high-tech

Jednotka 2.0 TSI spontánně reaguje, jako skutečně sportovní motor, na každý pohyb pedálu plynu a lační po vysokých otáčkách – to vše za výrazného a kultivovaného zvukového doprovodu, který je zesilován a modulován generátorem zvuku. Zcela nová poháněcí jednotka s výjimečně rychle reagujícím turbodmychadlem překypuje prvky ze světa high-tech a pokrokovými technologiemi – například v systému dvojitého vstřikování je přímé vstřikování benzinu do válců doplněno při částečném zatížení nepřímým vstřikováním do sacího potrubí. Jeho optimální nastavení snižuje spotřebu paliva a emise pevných částic. Za všech okolností je zajištěno nejpříznivější plnění válců – vačkové hřídele jsou nastavitelné, otvírání výfukových ventilů kromě toho reguluje také systém variabilního zdvihu ventilů. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců a je součástí inteligentního řízení chladicí soustavy. Tření je minimalizováno novým druhem povrchové úpravy hliníkových pístů a ložisek. Soubor opatření pro zvýšení hospodárnosti modelu CUPRA zahrnuje rovněž systém start/stop a rekuperaci kinetické energie.

Podvozek – high-tech pro preciznost a dynamiku

CUPRA byla vždy synonymem vynikající dynamiky, precizní agility a úžasného sportovního charakteru. Nový Leon CUPRA přesto posouvá laťku o další velký kus výš – v každém ohledu. S adaptivní regulací podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), uzávěrkou diferenciálu přední nápravy a progresivním řízením v sériové výbavě dosahuje nový Leon CUPRA na závodní dráze výrazně rychlejších časů na kolo než jeho už tak pozoruhodný předchůdce. Zároveň je jízda mnohem komfortnější s překvapivě vysokou úrovní kultivovanosti dokonce i při dlouhém cestování po dálnici. Specifická vysokovýkonná brzdová soustava pro model CUPRA s červenými brzdovými třmeny zaručuje bezpečné a spolehlivé zpomalení.

Adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control)

Klíčovými předpoklady pro vysokou úroveň jízdní dynamiky jsou nízká hmotnost a tuhá struktura karoserie. Systematicky lehká konstrukce nové modelové řady Leon je patrná i u verze CUPRA. Navzdory výrazně rozšířené výbavě váží nová generace o 55 kilogramů méně než srovnatelný předchůdce. Nová generace adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), vyvinutá speciálně pro model CUPRA, je ještě citlivější a pohotovější. Během milisekund přizpůsobuje charakteristiku podvozku panujícím podmínkám. Vůz je také schopen adaptace podle různých preferencí řidiče – volič jízdních režimů CUPRA Drive Profile umožňuje rozsáhlou individualizaci jízdní charakteristiky.

Uzávěrka diferenciálu přední nápravy

Nová uzávěrka diferenciálu přední nápravy zlepšuje trakci a ovladatelnost tohoto vozu s pohonem předních kol. Systém používá elektronicky řízenou a hydraulicky ovládanou sadu lamel. Maximální svorný účinek je 1600 N.m a v extrémním případě může být 100 procent hnací síly přenášeno na jedno kolo. Uzávěrka diferenciálu je integrována do všech podvozkových systémů, včetně ESP a EDS. Zlepšuje nejen trakci, ale také eliminuje nežádoucí vliv hnací síly na řízení. Citlivé řízení systému nemá žádný negativní dopad na citlivost řízení a zpětnou vazbu.

Progresivní řízení

Sériová výbava rovněž zahrnuje progresivní řízení, které vylepšuje agilní chování nového modelu Leon CUPRA. Řidiče čeká zážitek z precizního a zároveň klidného řízení, s minimálními požadavky na otáčení volantem a přehmatávání, a to zejména při odbočování nebo parkování. Řízení v novém modelu Leon CUPRA pracuje s progresivním převodem na základě variabilního ozubení na hřebenové tyči.

Stabilizační systém ESP byl pro model CUPRA dále zdokonalen a umožňuje velmi sportovní styl řízení při plném zachování bezpečnostních funkcí. Pro extrémně dynamické využití, například na závodním okruhu, může být ESP deaktivováno ve dvou stupních – první stupeň deaktivuje protiprokluzový systém a uvede ESP do sportovního režimu, který umožňuje větší míru otáčení vozu kolem svislé osy. Druhý stupeň ESP kompletně deaktivuje.

CUPRA Drive Profile

Volič jízdních režimů CUPRA Drive Profile umožňuje přizpůsobovat charakteristiku nového modelu Leon CUPRA individuálním preferencím řidiče ve velmi širokém rozsahu. Inženýři v Martorellu se samozřejmě soustředili nejen na režimy Comfort a Sport, ale i na režim CUPRA. V tomto nastavení je reakce motoru na pohyby pedálu plynu mimořádně citlivá, zatímco DSG pracuje v nejsportovnějším režimu řazení a zvukový generátor podporuje plný zvukový projev přeplňovaného motoru. Také adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), progresivní řízení a uzávěrka diferenciálu přední nápravy pracují ve velmi sportovním nastavení.

Design – emocionální a působivý

Emocionální design patří mezi silné stránky modelové řady Leon. Pro nový Leon CUPRA byl ještě zdokonalen. Nová příď s velkými otvory pro přívod vzduchu a předními světlomety LED přispívá k působivému vzhledu, což platí i pro zadní nárazník s náznakem difuzoru a dvěma oválnými koncovkami výfukové soustavy. Kola z lehké slitiny mají exkluzivní design CUPRA, zatímco červené brzdové třmeny a tmavě tónovaná skla bočních a zadních oken umocňují individualitu tohoto modelu.

V interiéru přitahuje pozornost sportovní volant CUPRA s jedinečným designem a pádly pro manuální řazení v kombinaci s na přání dodávanou převodovkou DSG. Nepřehlédnutelná jsou rovněž vynikající sportovní sedadla čalouněná tmavě šedou Alcantarou a ozdobená bílým štepováním. K dispozici je také černé celokožené čalounění, opět doplněné bílým štepováním. Velmi dobré vedení nabízejí na přání dodávaná skořepinová sedadla. Pedály a ozdobné lišty na bočních prazích jsou vyrobeny z hliníku.

CUPRA 280 se vizuálně odlišuje svými jedinečnými 19" koly, lakovanými s titanovým odstínem, dále aerodynamickým paketem se zadním střešním spoilerem, nápisem CUPRA na brzdových třmenech a černými kryty vnějších zpětných zrcátek. Ozdobné prvky v interiéru této vrcholné sportovní varianty jsou černé s hlubokým leskem (alternativně klasické chromované).

Výbava – exkluzivní a individuální

Leon CUPRA potvrzuje své postavení vrcholného modelu v nabídce značky SEAT rovněž progresivním řízením, adaptivní regulací podvozku, uzávěrkou diferenciálu na přední nápravě, voličem jízdních režimů CUPRA Drive Profile, vysokovýkonnou brzdovou soustavou a 18" koly (CUPRA 280: 19" kola).

Sériová výbava obsahuje také přední a zadní světlomety LED. Přední světlomety LED nabízejí kromě osobitého designu mnoho dalších předností – vozovku před vozem osvětlují světlem s barevnou teplotou 5300 kelvinů, která se velmi blíží dennímu světlu. Výsledkem je velmi malá únava očí při jízdě za tmy. Co se týče hospodárnosti, spotřebovávají diody LED minimální množství energie – například tlumená světla odebírají pouhých 20 W na každé straně.

Nad rámec rozsáhlé základní výbavy modelu Leon FR zahrnuje sériová vnitřní výbava modelu Leon CUPRA špičkové provedení sportovních sedadel čalouněných Alcantarou, volant CUPRA a Media System Plus s barevným dotykovým displejem s úhlopříčkou 5,8". Výjimečným prvkem v interiéru modelu CUPRA je dekorační osvětlení. Diody LED ve výplních dveří zdůrazňují kontury vnitřního designu a dodávají prostoru pro cestující prémiovou atmosféru. Dekorační osvětlení zároveň umožňuje cestujícím lepší orientaci a umocňuje pocit prostornosti. Prostřednictvím voliče jízdních režimů CUPRA Drive Profile lze přizpůsobit barvu diod LED – v režimu CUPRA září červeně, ve standardním nastavení bíle.

Související

Škoda Fabia III: Příď zřetelně interpretuje hlavní prvky nového designového jazyka značky Škoda, jako jsou charakteristická geometrie masky chladiče, krystalická grafika světel nebo logo s okřídleným šípem na prominentním výběžku kapoty, které tvoří výchozí bod výrazně horizontální orientace přídě.

Riziková situace ve Škoda Auto? Výroba Fabie a Superbu ohrožena, tvrdí odbory

Podle odborů automobilky Škoda Auto se spekuluje o tom, že část výroby modelu Fabia by mohl kvůli nákladům získat Seat, který patří do koncernu Volkswagen, stejně jako Škoda. Jde o rizikovou situaci, podle odborářů záleží na tom, kdo převezme vedení Seatu, nynější šéf Luca de Meo totiž odchází, uvedl dnes týdeník Škodovácký odborář.

Více souvisejících

seat

Aktuálně se děje

před 34 minutami

Izraelské ozbrojené složky

Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause

V izraelském městě Haifa došlo během oslav Štědrého dne k incidentu, při kterém policie zatkla palestinského muže převlečeného za Santa Clause. Podle lidskoprávních organizací vtrhli policisté na vánoční večírek, akci předčasně ukončili a kromě muže v kostýmu zadrželi také dýdžeje a pouličního prodejce.  

před 1 hodinou

Anna Fernstädtová

Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám

Možná je to až příznačné, že nečekané a velké úspěchy českých zimních sportovců přišli na řadu v předvánočním čase. Dali tím tak českým fanouškům vánoční dárek a naději, že Zimních olympijských hrách v Miláně a Cortině d´Ampezzo, které se budou konat příští rok v únoru. Tím nejvýraznějším úspěchem posledních dní je ten ze strany alpského lyžaře Jana Zabystřana, který v pátek 19. prosince zaznamenal první výhru pro jakéhokoli mužského českého reprezentanta v super-G v rámci Světového poháru, když ve Val Gardeně jako devětadvacátý startující nečekaně celý závod vyhrál. Stoupající formu potvrzuje v těchto dnech i snowboardistka Zuzana Maděrová, která získala v paralelním slalomu v Davosu stříbro. Skeletonistka Anna Fernstädtová taktéž vybojovala v korytu v lotyšské Siguldě o posledním víkendu stříbro a v českých úspěších se neztratila ani skokanka na lyžích Anežka Indráčková, která parádí vstup do olympijské sezóny vylepšila rekordním skokem.

před 1 hodinou

Sivert Bakken

Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken

Zpráva jak z čistého nebe přišla jen den před Štědrým dnem z norského biatlonového týmu. V pouhých 27 letech totiž zemřel talentovaný biatlonový závodník Sivert Bakken a to navzdory tomu, že ještě v neděli závodil v rámci Světového poháru ve francouzském Annecy. Biatlonista, jenž v roce 2022 získal malý křišťálový glóbus, byl nalezen mrtvý v hotel v Itálii, kde byl s týmem na reprezentačním tréninkovém kempu.

před 1 hodinou

Jaromír Zůna

Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal

Ministr obrany Jaromír Zůna měl být pro SPD „nezávislým expertem“, místo toho se stal problémem. Svým jasným vymezením proti ruské agresi a podporou Ukrajiny připomněl, že obrana státu není prostor pro populismus. Reakce SPD je výmluvná – zákaz cesty na Ukrajinu, tlak na konec muniční iniciativy a převracení reality ve jménu falešného míru. Nyní ale jde jen o to, zda se Česko rozhodne být slabé, nebo odpovědné.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Karlos Vémola

Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby

Zápasník MMA Karlos Vémola jde do vazby. Poslal ho tam Obvodní soud pro Prahu 1, který ve čtvrtek vyhověl návrhu státního zástupce . Důvodem je obava z možného útěku, kterou soudce odůvodnil výší hrozícího trestu.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Jeffrey Epstein

Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina

Americké úřady oznámily nález více než milionu dodatečných dokumentů, které pravděpodobně souvisejí s vyšetřováním zesnulého sexuálního agresora Jeffreyho Epsteina. Federální prokuratura v New Yorku a FBI o tomto nečekaném objevu již informovaly ministerstvo spravedlnosti. Právní týmy nyní intenzivně pracují na revizi těchto materiálů, aby zajistily ochranu obětí prostřednictvím nezbytných úprav. Ministerstvo slíbilo, že k publikaci dojde v nejbližších týdnech, jakmile skončí proces anonymizace.

před 8 hodinami

Ruská armáda

Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena

Stín, který na Evropu vrhá Rusko, ji přinutil pohlédnout pravdě do očí. Riziko války je po desetiletích klidu opět reálnou hrozbou. Když se minulý měsíc sešla skupina bezpečnostních expertů v britském Whitehallu, aby zhodnotila připravenost Spojeného království a jeho spojenců, výsledek byl podle CNN značně znepokojivý. Shodli se, že Evropa na konflikt, který by mohl přijít v řádu několika let, připravena není.

před 9 hodinami

včera

Evropská unie

Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá

Evropská unie nehodlá ustoupit tlaku Spojených států a bude i nadále důsledně vymáhat svá pravidla pro fungování digitálních platforem. Současný eurokomisař pro vnitřní trh Stéphane Séjourné ve středu jasně prohlásil, že americké vízové sankce nemohou ovlivnit suverenitu evropských národů ani jejich demokraticky přijaté zákony. Reagoval tak na krok Washingtonu, který zakázal vstup do země osobám spojeným s prosazováním Aktu o digitálních službách (DSA).

včera

film Záhada strašidelného zámku

RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění

Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí. 

včera

stíhačka General Dynamics F-16 Fighting Falcon

Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem

Izraelské letectvo provedlo ve středu dopoledne sérii náletů na jihu Libanonu, které cílily na infrastrukturu hnutí Hizballáh. Útoky zasáhly oblasti v okolí Nabatíje, konkrétně údolí Houmin, Wadi Azza a Nimeiriya. Podle svědků se nad zasaženými místy i nad východním údolím Bikáa nadále pohybují izraelské bezpilotní letouny. Izraelská armáda v oficiálním prohlášení uvedla, že údery byly nezbytné kvůli přítomnosti vojenských zařízení, která porušují dohody o příměří.

včera

Volodymyr Zelenskyj

Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dal najevo novou ochotu ke kompromisům v klíčových bodech, které dosud brzdily mírový proces s Moskvou. Během úterního setkání s novináři detailně popsal dvacetibodový plán, který označil za základní politický dokument mezi Ukrajinou, Amerikou, Evropou a Ruskem. Podle jeho slov je nyní míč na straně Kremlu, od kterého Kyjev očekává vyjádření po středečním jednání amerických zástupců s ruskou stranou.

včera

Záchranná služba, ilustrační fotografie

Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty

Jihomoravští záchranáři čelí v posledních dnech extrémnímu náporu, který výrazně převyšuje běžný průměr. Zatímco standardně vyjíždějí k přibližně třem stovkám případů denně, v aktuálním období se počty výjezdů šplhají až ke čtyřem stovkám výjezdů za 24 hodin. Zdravotníci proto vydali naléhavou výzvu veřejnosti, aby lidé zvážili, zda je příjezd sanitky v jejich situaci skutečně nezbytný.

včera

Ruská armáda

Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí

Ukrajinští představitelé dnes oznámili, že během přeshraničního nájezdu na vesnici Hrabovske v Sumské oblasti odvlekly ruské invazní síly do Ruska 52 civilistů. Útok se odehrál v noci na sobotu, kdy do obce vtrhlo přibližně 100 ruských vojáků. Kromě civilního obyvatelstva bylo zajato také 13 ukrajinských vojáků, kteří v pohraniční oblasti působili.

včera

Emmanuel Macron

Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace

Vztahy mezi Evropou a Spojenými státy zažívají prudké ochlazení. Francouzský prezident Emmanuel Macron a zástupci Evropské unie ostře odsoudili rozhodnutí Washingtonu uvalit zákaz udělování víz pěti vlivným evropským osobnostem. Jde o lidi, kteří stojí v čele boje za regulaci amerických technologických gigantů a potírání dezinformací. Evropská strana mluví o „zastrašování a nátlaku“, zatímco USA argumentují bojem proti „mimosoudní cenzuře“.

včera

Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína

Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy