Tuzemské autoservisy letos zdražily v průměru o devět procent. Vedle vyšší ceny náhradních dílů se do zdražení promítl také růst cen energií. Ceny dílů i prací rostou letos zhruba dvakrát rychleji než v předchozím roce. Uvedla to společnost Cebia, která se zabývá prověřováním vozidel.
"Ceny náhradních dílů rostou každoročně v souvislosti s novými modely uváděnými na trh a jejich lepší a modernější výbavou. Letos však zdražují mnohem více než v předchozích letech. Kromě ceny dílů rostou také hodinové sazby za práci, do kterých se mimo jiné promítá i růst cen energií," uvedl ředitel Cebie Martin Pajer.
Právě hodinové sazby rostou letos vůbec nejvíce, meziročně o deset až 15 procent. Lakovací materiál zdražil v průměru o devět procent a ceny dílů o sedm procent. S vyššími cenami lze tradičně počítat ve velkých městech a zejména v Praze. S rostoucí inflací se navíc dá očekávat, že dojde ještě k dalšímu zdražení. Většina autoservisů je přitom zcela vytížená a nemá o zakázky nouzi.
Z hlediska budoucích nákladů na údržbu a opravu vozidla je důležité vědět, zda vozidlo nemá stočený tachometr. Ten nejen, že vůz prodraží v průměru o 20 procent hned při koupi, ale zhruba stejnou částku si vozidlo vyžádá v následujících letech na údržbu spojenou s vyšším kilometrovým nájezdem. Dalším problémem mohou být i poškození a havárie a kvalita následné opravy.
"Pokud je oprava provedena kvalitně, nemusí havárie představovat žádné větší riziko z hlediska dodatečných nákladů. Problémem ale je, že o většině poškozeních a haváriích se kupující nedozví. Přes 99 procent ojetých aut nabízených na velkých inzertních portálech se prodává jako nehavarované," dodal Pajer.
Pozor by si lidé podle něj měli dávat i na ojeté vozy dovezené ze zahraničí. Každé páté má totiž zfalšovaný původ. Rovněž každé páté dovezené auto je po velké havárii a často se lze setkat i se stočenými tachometry.
Související
Kvalita prací v autoservisech se loni zhoršila napříč celým Českem
Kolik stojí běžné servisní úkony na autě?
Aktuálně se děje
před 2 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě