Nedostatek polovodičů, který už více než rok po celém světě ovlivňuje řadu odvětví, trápí zejména automobilky. Ne všechny ale stejně. Projevuje se sice na všech kontinentech, v některých asijských zemích jsou ale dopady méně citelné.
Například japonská automobilka Toyota má jen minimální problémy a podobně jihokorejský Hyundai čelí krizi lépe než například skupina Volkswagen včetně automobilky Škoda. Ukazují to výrobní plány jednotlivých firem.
Toyota patří k těm automobilkám, kterých se až do léta problémy s nedostatkem čipů téměř nedotkly. Toyota začala dodávky komponentů lépe plánovat už asi před deseti lety, kdy havárie v japonské jaderné elektrárně Fukušima v roce 2011 způsobila širší potíže se zásobováním. Tehdy si Toyota uvědomila, že nedostatek čipů nelze vyřešit v krátké době, a proto si začala u těchto komponentů vytvářet vysoké zásoby. A to se nyní ukazuje jako strategie, která funguje.
Mnoho firem v této branži používá systém just-in-time. To znamená, že komponenty od dodavatelů objednávají tak, aby se čas dodání zhruba kryl s časem montáže vozidla. Automobilka tak má čipy a další součásti k dispozici ve chvíli, kdy je skutečně potřebuje, takže si nemusí pronajímat velké a mnohdy i drahé sklady.
Nedostatek polovodičů se loni začal objevovat po silném růstu poptávky po elektronice. Lidé, kteří kvůli uzávěrám zavedeným ve snaze zpomalit šíření nového koronaviru byli nuceni trávit prakticky celý volný čas doma, začali nakupovat nejrůznější elektroniku. Továrny na mikročipy jely na plné kapacity a když nemohly vyrábět více, začaly upřednostňovat výrobce elektroniky před automobilkami.
Od léta se ale mnohé změnilo. Toyota tento týden oznámila, že kvůli nedostatku čipů snižuje plánovanou celosvětovou produkci na listopad až o 15 procent, což je zhruba 150.000 vozů. Celoroční plán ale nemění a nadále očekává, že vyrobí kolem devíti milionů aut. Nedostatek čipů donutil na přelomu srpna a září zastavit výrobu i závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně.
Na začátku října přerušila výrobu ve svém závodě ve Vídni italsko-americká automobilka Stellantis, která letos vznikla spojením francouzské PSA a skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA). "Výroba se tam obnoví 2. ledna 2022," sdělil podnik. Stellantis ve Vídni zaměstnává kolem 460 lidí, kterým automobilka zkrátila pracovní dobu.
Německo, kde má automobilový průmysl velmi silné zastoupení, je nyní na začátku druhé vlny přerušování výroby v důsledku nedostatku čipů. Například Opel jednu ze svých továren otevře až v lednu, což pro něj znamená nejdelší takovou odstávku v historii. Přerušení činnosti ze stejného důvodu oznámily v Německu také automobilky Volkswagen, Ford, BMW a Daimler. Ze skupiny Volkswagen se omezení výroby nyní týká i české automobilky Škoda a španělské Seat, v obou případech se podle situace počítá s omezením výroby až do konce roku.
Relativně dobře krizi kolem čipů zvládá i jihokorejská automobilka Hyundai. Ta letos v některých továrnách také přerušila výrobu, její provozní ředitel José Muňoz ale novinářům asi před měsícem řekl, že situace už se zlepšuje. Nejhorší byly pro Hyundai měsíce srpen a září. "Výrobci čipů reagují opravdu velmi rychle," řekl a dodal, že například americký výrobce čipů Intel nyní investuje spousty peněz do rozšíření výrobních kapacit.
Spolu s Toyotou a Teslou patří Hyundai k hrstce automobilek, které navzdory nedostatku čipů dokázaly výrobu zvýšit, uvedla agentura Reuters. Hyundai se přesto rozhodl, že začne vyvíjet vlastní čipy, aby do budoucna snížil závislost na externích dodavatelích.
Související

Kolínská Toyota od středy zastaví kvůli nedostatku dílů výrobu na většinu února

Toyota je druhým rokem po sobě největším prodejcem aut na světě
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 1 hodinou

Mimořádná zpráva Turecko zasáhlo druhé zemětřesení. Ničivé otřesy způsobily katastrofální škody, počet mrtvých raketově roste
před 1 hodinou

Google zapojí do vyhledávání umělou inteligenci. Chatovacího robota zpřístupní veřejnosti
před 2 hodinami

Evropská unie po zemětřesení v Turecku a Sýrii aktivovala mechanismus krizové reakce
Aktualizováno před 3 hodinami

Čeští olympionici nepodporují účast Rusů a Bělorusů na olympijských hrách v Paříži
před 3 hodinami

Rusové ovládli východní část Bachmutu, připouští Ukrajinci
před 3 hodinami

Zelenskyj možná opět opustí Ukrajinu, mluví se o jeho účasti na summitu EU
Aktualizováno před 3 hodinami

Francouzská důchodová reforma se dostala na bouřlivé plénum Národního shromáždění
před 4 hodinami

Zeman je na Slovensku, ve Vysokých Tatrách se sešel s Čaputovou
před 4 hodinami

Očkování z dětství proti záškrtu nechrání celoživotně, upozornili odborníci
před 4 hodinami

Zeman potvrdil, že už nejmenuje nového předsedu Ústavního soudu
před 5 hodinami

Lipavský chce v Severní Makedonii potvrdit evropskou perspektivu země
Aktualizováno před 5 hodinami

Zemřel komunistický premiér a ministr Lubomír Štrougal, bylo mu 98 let
před 5 hodinami

Letadlo, které v lednu havarovalo v Nepálu, mělo v závěru letu potíže s motory
před 5 hodinami

O trojici Čechů nemá velvyslanectví v Turecku žádné zprávy
před 5 hodinami

Světová letecká doprava už se zotavila na 68,5 procenta úrovně před pandemií
před 6 hodinami

Důchody jinak: Navyšování věku odchodu do penze v EU? Česko by nebylo výjimkou
Aktualizováno před 6 hodinami

Fiala: Ambasáda v Ankaře nyní pomáhá skupině asi šesti Čechů
před 6 hodinami

USA chystají clo 200 procent na ruský hliník, píše Bloomberg
před 6 hodinami

Lipavský si vytyčil cíle pro letošek. Ekonomickou diplomacii a aktualizaci systému Drozd
před 6 hodinami
Čína se přiznala i k balónu nad Latinskou Amerikou
Čína dnes přiznala, že balón, který byl pozorován nad Latinskou Amerikou a Karibikem, je její - stejně jako balón sestřelený v sobotu Spojenými státy. Peking dodal, že se balón do oblasti dostal nedopatřením a jeho využití je civilní, informovala britská stanice BBC. Létající objekt podobný balónu objevila ve svém vzdušném prostoru v pátek Kolumbie.
Zdroj: ČTK