Velké světové automobilky zvažují, jak zastavit Elona Muska a jeho Teslu

Velké světové automobilky zvažují, jak zastavit amerického podnikatele Elona Muska a jeho Teslu, která ovládla výrobu elektromobilů. Ve hře je budoucnost odvětví a žádný z tradičních výrobců aut se nehodlá smířit s tím, že ho Musk odsune na vedlejší kolej. Německý Volkswagen a japonská Toyota proto chystají investice až za 170 miliard dolarů (3,7 bilionu Kč), aby nezůstaly pozadu. Volkswagen přitom spoléhá i na výrobu v České republice.

Tesla, ilustrační foto

"Ten impozantní boj o to, kdo má pod kontrolou budoucnost výroby aut, teď bude mnohem zajímavější," očekává agentura Bloomberg.

Tesla, která je průkopníkem výroby elektromobilů a která v tomto odvětví udává tempo, ovládla už první etapu éry nového pohonu aut. Přilákala tak i pozornost investorů, a to svou vizí příští generace aut a tím, že se prosadila na novém trhu plně elektrických vozidel. Na opačném konci jsou titáni automobilového odvětví - Volkswagen a Toyota, dvě největší automobilky na světě. Každá loni prodala deset nebo 11 aut proti jednomu, které prodal Musk. Volkswagen i Toyota si dobře uvědomují, že éra vozidel na baterii je tady, a proto vymýšlejí strategii, jak zůstat ve hře.

V prosinci tito dva mistři masové výroby aut během pěti dnů nastínili plány, jak v příštích letech postupně investují 170 miliard USD, aby si udrželi pozice v odvětví, kterému kralovali desítky let. Jejich šéfové si uvědomují, že přechod od spalovacích motorů nebude postupný a řádně připravený. Právě naopak - mohl by být i dost nehezký. Něco jako když americká společnost Apple vtrhla na trh mobilní komunikace a rozdrtila finskou Nokii, která do té doby trhu mobilní komunikace s přehledem vládla.

Po roce mimořádně silného růstu, po kterém se Tesla stala zdaleka nejhodnotnější automobilkou všech dob, je otázkou za bilion dolarů to, zda Muskův náskok ve výrobě automobilů příští generace je tak nepřekonatelný, jak naznačuje tržní hodnota jeho firmy.

"Když se dvě největší automobilky na světě rozhodnou, že se teď vrhnou na výrobu elektromobilů, tak už tady není žádný prostor pro spekulace - hlavní proud bude zkrátka elektrický," poznamenal Andy Palmer, který v minulosti řídil britskou automobilku Aston Martin a který byl i ve vedení japonské automobilky Nissan. Palmerovi se někdy přezdívá duchovní otec elektromobility, protože v Nissanu stál u zrodu bateriového auta Leaf. "Očekávám, že přechod k elektrickým autům bude rychlejší, než si kdokoliv dokáže představit."

Způsoby, jakými se Volkswagen a Toyota rozhodly bránit své pozice, se nemohou lišit víc, než by člověk od hrdých titánů automobilového odvětví z Německa a Japonska očekával. Zatímco jeden se dal do pohybu a má Teslu přímo před sebou, ten druhý mohutně investuje do elektromobility, mezitím zvažuje strategii a čeká na příležitost, až první fáze revoluce v automobilovém sektoru ukáže, jak si kdo stojí.

To monstrum, které se zuřivě snaží si to s Muskem rozdat, je Volkswagen. Firma, která je tady více než 84 let a která se postupně rozrostla tak, že už má ve své stáji tucet automobilových značek, vyrábí zhruba ve 120 závodech po celém světě a zaměstnává více lidí, než kolik jich žije v Detroitu - centru amerického automobilového průmyslu. Skupina Volkswagen za rok inkasovala zhruba 280 miliard dolarů (6,1 bilionu Kč) z prodeje aut nejrůznějších modelů.

Za každý rok, co je Herbert Diess v čele Volkswagenu, oznámila tato automobilka bezkonkurenční rozpočet na elektromobilitu. Loni 9. prosince Diess představil svůj zatím největší plán - vynaložit v příštích pěti letech 89 miliard eur na elektromobily a vývoj příslušného softwaru. Právě Muska Diess často používá jako měřítko, a to do té míry, že sám přiznal, že některé kolegy ve vedení Volkswagenu už tím otravuje. V říjnu překvapivě vítal Muska jako hosta na konferenci, které se zúčastnilo na 200 vrcholových manažerů Volkswagenu.

"Naše transformace bude rychlá," řekl Diess už loni v březnu na podobné akci, jaké pořádá Tesla. "A bude větší, než co toto odvětví zažilo za posledních 100 let," dodal.

Loni od ledna do října Volkswagen dodal na trh asi 322.000 plně elektrických aut, což je o něco více než polovina z plánovaných 600.000. Analytici společnosti Sanford C. Bernstein & Co předpokládali, že Volkswagen jich za celý rok prodá asi 450.000. "Neznamená to konec světa, ale není to ani žádný důvod k oslavě," upozorňují.

Zdá se ale, že Diesse to nijak neznervózňuje. Architektura, kterou sdílejí vozy ID.3 a ID.4, podpoří do konce letošního roku celkem 27 různých elektromobilů. Volkswagen je bude vyrábět nejprve v pěti závodech - v Německu, Číně a v České republice - a později celkem v osmi. Výrobu zahájí ve dvou dalších závodech v Německu a v jednom ze svých závodů ve Spojených státech, a sice v Chattanooze v Tennessee.

Předpověď počasí na příští víkend: Oteplení z průběhu týdne by mělo vydržet

23.01.2022 06:30 Probíhající víkend ještě neskončil, díky meteorologům už ale mohou lidé vyhlížet i ten poslední…

Michaláková neuspěla u soudu pro lidská práva v kauze odebraných dětí

20.01.2022 14:58 Evropský soud pro lidská práva (ESLP) dnes rozhodl ve prospěch Norska v případu Češky Evy…

První sociální síť vznikla před tisíci lety v Africe, tvrdí vědkyně

22.01.2022 14:28 První sociální síť se neobjevila v éře internetu, ale mnohem dříve - přesněji před 50.000 lety na…

Britové obvinili Kreml ze snahy dosadit na Ukrajině proruského vůdce

23.01.2022 11:03 Britské ministerstvo zahraničí obvinilo Kreml ze snahy dosadit do vedení Ukrajiny proruského vůdce.…

Válek očekává vrchol omikronové vlny epidemie v příštím týdnu

23.01.2022 15:07 Epidemie covidu bude v příštím týdnu vrcholit, může být až 80.000 potvrzených nákaz denně. Počty…

Vodík a celoplošné zavedení benzinu E10. Jak se letos změní benzinky?

16.01.2022 09:51 V České republice v uplynulých měsících mírně ubylo veřejných čerpacích stanic. Aktuálně je jich…

Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035, tvrdí šéf podnikové…

12.01.2022 17:52 Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035. Portálu Seznám…

Ceny ojetých aut v Česku loni vzrostly o 14 procent, je jich málo

12.01.2022 13:38 Ceny ojetých aut inzerovaných na českém trhu loni vzrostly o 14,4 procenta na střední hodnotu 159…

Škoda Auto dodala loni celosvětově 878.200 vozů

11.01.2022 09:46 Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala v loňském roce celosvětově 878.200 vozů. Meziročně…

Ceny ojetých aut letos vzrostou až o 15 procent

04.01.2022 12:14 Ceny ojetých aut na českém trhu se letos mohou zvýšit až o 15 procent. Důvodem je zvýšená poptávka…

Prodej aut v Česku letos stoupne o 3,5 procenta na 210.000 vozů

22.12.2021 11:44 V Česku se za celý letošní rok prodá až 210.000 nových vozů, což je zhruba o 3,5 procenta více než…

Povinné ručení v listopadu v průměru zlevnilo o 54 Kč

21.12.2021 12:09 Průměrná cena povinného ručení v listopadu činila 6390 korun, což byl proti říjnu pokles o 54 korun…

Minimálně třetina ojetých osobních aut dovážených do ČR je po havárii

19.12.2021 09:38 Minimálně třetina ojetých osobních aut dovážených do ČR je po havárii nebo totální škodě. Celkově…

Související:

Právě se děje

reklama