Praha - Moderní motor na naftu je velmi složitý a plno lidí se k němu neumí správně chovat. Životnost motoru si zkracují a brzy je čeká velmi drahý servis nebo rovnou výměna celého auta. Zvláště u ojetiny je pak takový motor velmi choulostivý.
Už dávno neplatí, že je naftový motor ta nezničitelná věc, která bude jezdit i na fritovací olej. To možná byla pravda v době litinových atmosférických komůrkových dieselů od Mercedesu, které byly konstrukčně velmi jednoduché a především těžké a bytelné.
Jenže tlak na snižování spotřeby a emisí, ale zároveň na rostoucí kultivovanost, výkon a dynamiku, nutí automobilky stavět stále složitější motory. A diesely jsou dnes snad nejkomplikovanější a tím pádem i nejrizikovější.
Překračují servisní intervaly
Plno lidí prostě lidově řečeno kašle na včasné výměny oleje, který je pro správné fungování moderního složitého vznětového motoru životně důležitý. Zaprvé se nechají nachytat automobilkou na prodloužený servisní interval výměny po dvou letech nebo 30 000 km. A za druhé překračují i tento interval. Přitom právě přeplňovaný motor ničí olej velmi rychle a často je výměna vhodná už po nějakých 10 až 15 000 km, aby měl motor zajištěné správné mazání hlavně při studených startech.
Nenechají motor ohřát ani vychladit
"Turbodiesel je velmi citlivý na provozní teplotu a potřebuje velmi pozvolné ohřívání," upozorňuje Tomáš Svoboda, ředitel služeb Autocentra ESA. Spousta lidí dělá prostě to, že si sednou do auta se studeným motorem a hned po rozjezdu začnou po motoru vyžadovat plný výkon. Ale pár metrů nestačí na důkladné prohřátí motoru.
Zatímco voda se ohřeje poměrně rychle, olej se ohřívá mnohem déle. Hlavně v zimě se diesel dostane na provozní teplotu až po nějakých patnácti dvaceti minutách opatrné jízdy. Kdo začne šlapat studenému motoru na krk, tomu v motoru pravděpodobně velmi brzy praskne vlivem teplotního namáhání hlava válců.
Motor si ale také potřebuje lidově řečeno sednout po delší jízdě vyšší rychlostí, třeba na dálnici. Důležité je totiž nechat teplotu různých částí motoru vyrovnat, takže po jízdě nechte motor chvíli běžet na volnoběh. Tím se dochladí zejména turbodmychadlo, ve kterém může během maximálního namáhání vzrůst teplota na více než 800°C.
Podtáčejí motor
Diesel také trpé na podtáčení, tedy jízdu v nesmyslně nízkých otáčkách. To silně namáhá nejen vnitřnosti motoru vlivem nadměrných vibrací, ale hlavně převodovku a dvouhmotový setrvačník. "Dvouhmoťák je na podtáčení velice choulostivý a pomalu se začíná považovat za velmi drahý spotřební materiál," doplňuje Svoboda.
Jezdí jenom po městě
Naftový motor se nehodí do města. Jeho konstrukce je vhodná především na ustrálenou jízdu pod částečným zatížením, nejlépe na dálnici. Svým založením je to spíše pracovní motor a neustálé rozjezdy a změny zatížení a provozních otáček mu nedělají dobře.
Nechají motor načipovat
Hodně majitelů dieselů se také nechalo zlákat vidinou relativně levného zvýšení výkonu pomocí chiptuningu. Neodborné úpravy motor prostě zničily, protože původní jednotka není na tak velkou změnu stavěna. I citlivé zásahy mohou motor a hlavně jeho periferie nevratně poškodit. "Většinou to odnese spojka a dvouhmotový setrvačník, majitelé načipovaných čtyřkolek si i koledují o poruchu rozvodovky. Na vyšší výkon také nejsou dimenzované brzdy a chlazení auta," upozorňuje Svoboda.
Tankují nekvalitní palivo
Pár ušetřených korun na litru paliva se opravdu nemusí vyplatit, pokud tankujete naftu pochybné kvality z neprověřeného zdroje. Dnes už sice člověk nemůže věřit ani zavedeným čerpacím stanicím, ale ty musí splňovat aspoň nějakou normu, takže je u nich riziko natankování nekvalitního paliva mnohem menší.
Moderní turbodiesely si také moc nerozumí s vysokým podílem biosložky v palivu, takže není od věci, zejména do výkonnějších motorů, doplňovat aditivum, které chrání hlavně palivový systém se vstřikovači. Výměna vadných vstřikovačů totiž může stát desítky tisíc korun.
Související
Ojeté auto stojí nejčastěji 200 tisíc. Bazary registrují rekordy, Škoda ztratila odchodem z Ruska
Vozy MPV jsou stále populárnější. Jak je dobře a výhodně koupit?
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Polsko je rovněž terčem ruských kybernetických útoků, potvrdila Varšava
před 1 hodinou
Důvody, proč je pro Ukrajinu tak těžké úplně zničit Kerčský most
před 1 hodinou
NATO cvičí poblíž ruských hranic. Připravují se na válku, soptí Kreml
před 2 hodinami
Požár v Tlumačově zaměstnal hasiče. Dva se zranili
Aktualizováno před 2 hodinami
Maradonova smrt a nová fakta. Zvrat ve vyšetřování záhadného úmrtí legendy
před 2 hodinami
Rusko vydalo zatykač na Volodymyra Zelenského
před 3 hodinami
U Masarykova nádraží nejezdí tramvaje. Úpravy vedení linek budou platit až do léta
před 3 hodinami
Ukrajina odpálila na Krym rakety ATACMS. Americká munice už pomáhá
před 3 hodinami
Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti
před 4 hodinami
U Paříže se střílelo kvůli drogám. Jeden člověk je po smrti
před 4 hodinami
Pekarová Adamová ocenila Tulejovu reakci. Fiala čeká na další návrh TOP 09
před 5 hodinami
Ukrajina hlásí šest zraněných po nočních útocích. Sama útočila na Krymu
před 6 hodinami
Z posil z NHL už reprezentaci opustil Zadina, následoval ho i Kodýtek. Týmu bude pomáhat kouč Gross
před 7 hodinami
Hrůzný nález ostatků v Plzni. V řece plavala lidská hlava
před 7 hodinami
Tragická nehoda na D1. Havaroval tahač s tankem, zemřela jedna osoba
před 8 hodinami
USA nadále odrazují Izrael od postupu do Rafáhu. Z OSN zní hlasy o hladomoru
před 8 hodinami
Tři roky ve vězení hrozí muži, který způsobil zásah policie na gymnáziu v Litvínově
před 9 hodinami
Everest zřejmě přestane být tak dosažitelný, vyplývá z rozhodnutí soudu
před 10 hodinami
Ruská škola kritizovala válku na Ukrajině. Konec byl nevyhnutelný
před 11 hodinami
Teplé počasí vydrží i příští týden, mírně se ale ochladí
Ačkoliv teplé počasí vydrží i příští týden, mírně se ochladí. Podle ČHMÚ.cz teploty klesnou pod hranici 20 stupňů.
Zdroj: Libor Novák