Praha - Pohodlí, hodně místa pro cestující i zavazadla a praktické využití pro řemeslníky. To jsou vozy MPV, které jsou mezi čím dál více oblíbené.
Zejména pro početné rodiny je vůz kategorie MPV nejrozumnějším řešením, jak přepravit všechny osoby v přijatelném komfortu a ještě s dostatkem místa pro zavazadla. Právě MPV na rozdíl od stále oblíbenějších SUV poskytují mnohem větší vnitřní prostor a více místa pro zavazadla. Často jsou MPV vybavena i třetí řadou sedadel, takže se do auta vejde až sedm cestujících.
"Velikou výhodou pro kupující je široká nabídka různých značek a modelů na trhu ojetin v mnoha cenových kategoriích," říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Vybere si ten, kdo hledá levné auto v kategorii do 100 000 korun, lze ale samozřejmě koupit i poměrně mladé a luxusně vybavené auto s cenovkou přes 300 000 korun. Záleží na rozpočtu a preferencích.
Jenže jak takové MPV správně koupit? Především si stanovte kritéria, co od auta vlastně chcete. Pokud jezdíte převážně sami, počítejte s tím, že budete vozit jen vzduch a že MPV mají kvůli své vyšší stavbě a zhoršené aerodynamice o trochu větší spotřebu paliva než například srovnatelné kombi.
Kdo jezdí spíše jen ve čtyřech nebo maximálně na krátké trase v pěti lidech, ten si vybere mezi běžnými vozy kategorie kombi. MPV má skutečně smysl pro toho, kdo potřebuje více prostoru a případně sedm míst k sezení.
Spousta zákazníků automaticky vybírá MPV s turbodieselem, což má samozřejmě plno logických vysvětlení. Ovšem ne vždy to bývá optimální koupě, protože servis starších turbodieselů se může nepěkně prodražit. "Mezi nejčastější poruchy turbodieselů patří závady turbodmychadel, vstřikování a dvouhmotových setrvačníků," připomíná Svoboda. Poslední dobou se množí případy vadných filtrů pevných částic a EGR ventilů, což jsou nedílné součásti většiny moderních dieselů.
Kdo především popojíždí po kratších trasách, pohybuje se hlavně v okolí města a často zhasíná a startuje studený motor, ten by měl zvážit MPV s benzínovým motorem, případně s některým z alternativních pohonů, například s LPG. Některá MPV se již z výroby prodávají v úpravě na CNG, což je stále žádanější alternativní palivo s ještě nižšími provozními náklady než u dieselu.
"Příliš si nevšímejte najetých kilometrů, důležitý by měl být především celkový stav auta, stav interiéru a kondice podvozku," radí Svoboda. Právě interiér bývá v některých případech dost opotřebovaný, zejména pokud se vzadu vozí hlavně děti.
Většina MPV má také variabilní zadní sedadla, se kterými se dá různě manipulovat a dají se sklápět nebo i úplně vyndat. Dobře zkontrolujte celý mechanismus, zda funguje a dá se snadno obsluhovat. Pokud někdo používá své MPV jako náklaďák na přepravu stavebního materiálu, snadno se choulostivý mechanismus sedaček zanese prachem, nečistotami a poškodí se.
Při výběru ojetého MPV postupujte s rozvahou. Seznamte se se situací na trhu, prohlédněte si několik aut různých značek a pokud si nejste jistí, obraťte se na prověřeného prodejce ojetých vozů, který má k dispozici trvalou nabídku kvalitních aut a s výběrem vám poradí.
Související
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák