Řím - Rakovina dělohy děsí ženy po celém světě. Podle studie financovaná Italskou nadací pro výzkum rakoviny (FIRC), kterou publikoval British Journal of Cancer, riziko nádoru může snížit středomořská dieta. A to až o 50 procent.
Tým italských vědců ve spolupráci s experty z Lausannské univerzity ve Švýcarsku na vzorku 5000 dobrovolnic zjišťoval souvislost mezi středomořskou stravou a rizikem vzniku rakoviny dělohy.
Vědci sledovali, do jaké míry se ženy stravují podle zásad středomořské diety, kolik snědí ovoce a zeleniny, cereálií a brambor, ryb a vícenenasycených mastných kyselin, typických pro tuto výživu, ale také méně zastoupených potravin, jako je maso, mléko, mléčné výrobky a alkohol.
Ženy, které se více stravovaly v souladu se středomořskou dietou, kdy konzumovaly sedm či více jejích charakteristických složek, vykazovaly snížení rizika vzniku rakoviny dělohy o 57 procent ve srovnání s těmi, které tuto dietu dodržovaly jen minimálně.
Čím více ženy jedly pokrmy typické pro středomořskou kuchyni, tím více byly chráněny před vznikem rakoviny dělohy. Podle expertů přispívá k protinádorovému účinku této stravy její vysoký obsah antioxidantů, vlákniny a vícenenasycených mastných kyselin.I když je rakovina dělohy převážně spojena s vysokou úrovní estrogenů a hlavním opatřením k její prevenci je snižování nadváhy, tento výzkum ukazuje, že také strava bohatá na ovoce a zeleninu, ryby, cereálie a vícenenasycené mastné kyseliny, a naopak chudá na maso a mléčné výrobky, může spolu s umírněnou konzumací alkoholu přispívat ke snížení rizika.
10. června 2026 20:20
Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách
Související
Mrazivá zpověď mladíka, jemuž se vrátila rakovina. Příběh zasáhl celé Česko
Rakovina prostaty Joea Bidena: Co znamená agresivní forma, jaké jsou příznaky a jaké existují možnosti léčby?
Aktuálně se děje
před 45 minutami
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
před 1 hodinou
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 2 hodinami
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 3 hodinami
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 4 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 4 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 5 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 6 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 7 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
včera
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
včera
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
včera
Musk se stane prvním dolarovým trilionářem na světě. SpaceX míří na burzu
Vesmírná a technologická společnost SpaceX získala od finančních institucí 75 miliard dolarů (zhruba 56 miliard liber) před svým pátečním vstupem na burzu. Očekává se, že půjde o historicky nejhodnotnější debut na akciovém trhu. V hlášení pro americkou Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC) firma uvedla, že prodala akcie v celkové hodnotě 75 miliard dolarů, přičemž cena za jednu akcii byla stanovena na 135 dolarů.
Zdroj: Libor Novák