Londýn – Ročně je rakovina prsu diagnostikována více než 55 tisícům žen ve Velké Británii. Vědci provedli rozsáhlou studii, která naznačuje, že stravou lze snížit riziko smrtelné formy rakoviny prsu o 40 procent. Informuje o tom deník The Independent.
Vědci po dobu 20 let sledovali celkem 62 tisíc žen a studovali, jak strava ovlivňuje riziko vzniku rakoviny prsu. U těch, které přijímaly nejvíce takzvané středomořské stravy bohaté na rostlinné bílkoviny, ryby a olivový olej, byla o 40 procent menší pravděpodobnost rozvoje ER negativních nádorů prsu, tvrdí teď vědci.
Tato forma nádorů není podle deníku stimulována pomocí pohlavního hormonu estrogenu a je často velmi obtížné je léčit. Častěji také vedou k úmrtí pacienta. V Británii je rakovina prsu každý rok rakovina diagnostikována asi 55 tisícům žen, 30 procent z nich má právě ER-negativní rakovinu. Asi 11400 žen každý rok v Británii rakovině prsu podlehne.
Typická středomořská strava obsahuje vysoký příjem bílkovin rostlinného původu jako jsou ořechy, čočka a fazole, celozrnné výrobky, ryby a „zdravé“ tuky, jako je olivový olej. Naopak malý je příjem potravin z rafinovaného obilí, jako je bílý chléb a bílá rýže, červeného masa a sladkostí.
Profesor Piet van den Brandt z Maastrichtské univerzity v Nizozemsku, který studii zveřejněnou v časopise International Journal of Cancer vedl, řekl: „Náš výzkum může pomoci objasnit jaké stravovací mohou zvyklosti mít vliv na riziko vzniku rakoviny.“
„Objevili jsme silnou vazbu mezi středomořskou stravou a nižším rizikem tohoto druhu rakoviny prsu mezi ženami po menopauze - a to i mimo středomořskou populaci,“ vysvětluje lékař. „Tento typ rakoviny prsu má obvykle horší prognózu než jiné typy rakoviny prsu.“
Vědci přitom ze studie vyřadili alkohol, které obvykle tvoří součást tradiční středomořské stravy, protože jeho souvislost s rakovinu prsu je již známa. Předchozí výzkumy ukázaly, že téměř 12 tisícům případů rakoviny prsu by ve Velké Británii mohlo být každý rok zabráněno, pokud by lidé přestali konzumovat alkohol, připomíná deník.
„Tato důležitá studie prokázala, že určitý dietní vzor - konkrétně středomořská strava - by mohl pomoci snížit riziko rakoviny prsu, zvláště podtypu s horší prognózu,“ uvedl doktor Panagiota Mitrou, zástupce charity Cancer World Research Fund, která nový výzkum financovala.
Vědci doufají, že díky výsledkům bude možné zaměřovat více pozornosti na prevenci rakoviny prsu.
V Česku je rakovina prsu ročně diagnostikována několika tisícům žen. Například v roce 2013 byla rakovina prsu odhalena podle serveru Mamo.cz u 7140 žen, 1845 žen na rakovinu prsu v tomto roce zemřelo.
Související
Mrazivá zpověď mladíka, jemuž se vrátila rakovina. Příběh zasáhl celé Česko
Rakovina prostaty Joea Bidena: Co znamená agresivní forma, jaké jsou příznaky a jaké existují možnosti léčby?
rakovina , ženy , potraviny jídlo
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Netanjahu v kleštích. Izraelci požadují masivní údery na Libanon, tím by naštval Trumpa
před 1 hodinou
Zelenskyj je přesvědčen, že NATO Ukrajinu potřebuje
před 2 hodinami
Izraelská armáda nařídila evakuaci pátého největšího města Libanonu
před 3 hodinami
Uživatelé v EU mají smůlu. Apple jim přepracovanou Siri s umělou inteligencí nedodá
před 4 hodinami
Trumpa na zápase NBA vypískali. Během utkání usnul
před 4 hodinami
Izrael bez obvinění už 500 dní vězní významného lékaře. Přemístil ho na samotku, kde si ani nelehne
před 5 hodinami
Na frontě se mu nedaří, ve světě čelí rostoucí izolaci. Zelenskyj popsal bezútěšnou pozici Ruska
před 6 hodinami
Trump: K podpisu mírové dohody s Íránem dojde do tří dnů
před 7 hodinami
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
před 8 hodinami
Soud opět zasáhl proti Trumpovi. Zrušil poplatek 100 000 dolarů za žádost o víza
před 9 hodinami
Výhled počasí na měsíc. Teploty budou jiné, než bývá zvykem
včera
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
včera
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
včera
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
včera
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
včera
Konec jedné kapitoly. Exprezidenta Čaputová oznámila rozchod
včera
Taxikář střílel v Poleradech. Pro raněného letěl vrtulník, případ řeší policie
včera
Medardovské počasí dorazí se zpožděním, potvrdili meteorologové
včera
Kuba je na suchu. Ropná blokáda USA nechala zemi v kritickém stavu
včera
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
Evropská komise intenzivně připravuje nová opatření na podporu unijního chemického průmyslu, který se kvůli masivnímu přílivu levného čínského dovozu ocitl na pokraji kolapsu. Tímto problémem se budou unijní lídři podrobně zabývat na nadcházejícím summitu ve dnech 18. až 19. června. Evropští výrobci chemikálií však důrazně varují, že bruselský aparát postupuje příliš pomalu a tvorba ochranných mechanismů může trvat měsíce či roky, které domácí průmysl k dispozici nemá. Podle vyjádření zástupců sektoru celý obor v Evropě krvácí a současný stav označují za průmyslovou sebevraždu.
Zdroj: Libor Novák