Pravidelná dlouhodobá konzumace menšího množství alkoholu zvyšuje riziko rakoviny prsou. Vyplývá to z výsledku průzkumu, který zveřejnil Journal of American Medical Association (JAMA). Informuje server Medscape.
Menším množstvím alkoholu se přitom rozumí například 3 až 6 sklenic vína týdně, což zvyšuje riziko až o 15 %. Jestliže si ženy dopřejí až 12 sklenic, riziko je až o sedm procent vyšší. „Tyto údaje jsou z jisté části zkreslené. Jedno je však jisté. Konzumace alkoholu by měla být spíš příležitostnou záležitostí,“ míní doktor Chen. Nesmíme prý také zapomínat, že již mnoho jiných studií potvrdilo příznivé účinky vína na kardiovaskulární choroby.
Výsledky průzkumu nicméně ukázaly, že jisté množství alkoholu je přece jenom spojeno se zvýšeným rizikem onemocnění žen zákeřnou chorobou. Autoři zprávy se domnívají, že za všechno může vliv alkoholu na hladinu cirkulujícího estrogenu. „Střední úroveň spotřeby alkoholu zvýšilo hladinu pohlavních hormonů u premenopauzálních a postmenopauzálních žen.
Vědci nyní zkoumají, zda náhlé abstinování může navrátit původní stav organismu, resp. snížit riziko výskytu rakoviny prsou. Studie trvající celých 28 let se zúčastnilo 105 986 žen ve věkovém rozmezí 30 – 55 let, přičemž byly brány v úvahu nejrůznější faktory včetně stáří žen, jejich genetických predispozic, věku při prvním porodu, BMI a zlozvyků (např. kouření). Jednalo se o první experiment tohoto druhu.
10. června 2026 20:20
Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách
Související
Mrazivá zpověď mladíka, jemuž se vrátila rakovina. Příběh zasáhl celé Česko
Rakovina prostaty Joea Bidena: Co znamená agresivní forma, jaké jsou příznaky a jaké existují možnosti léčby?
Aktuálně se děje
před 13 minutami
Írán stále budí nejistotu. Teherán naznačil, jak to má s podpisem dohody
před 1 hodinou
Ebola se nadále šíří v Kongu. Úřady potvrdily nové případy i další úmrtí
před 1 hodinou
Mírovou dohodu s Íránem podepíšeme dnes, oznámil Trump
před 3 hodinami
Počasí bude příští týden tropické, potvrdili meteorologové
včera
Epsteinova oběť ve výpovědi zmínila Andrewa. Dostal ji do královského paláce
včera
Prodejny Penny ve čtvrtek zavřou dříve. Má to zajímavý důvod
včera
Norská princezna se zřejmě nevyhne transplantaci, naznačil to manžel
včera
ODS uspořádala ideovou konferenci. Bouřlivě se řešila otázka přijetí eura
včera
Mírová dohoda mezi USA a Íránem nikdy nebyla tak blízko, tvrdí Šaríf
včera
Stovkám tisíc řidičáků letos vyprší platnost. Výměna je oproti minulosti jednodušší
včera
Moravec trvá na neplatnosti doložky. ČT tvrdí, že uplatňuje sankce
včera
Britové při Trooping the Colour oslavili narozeniny krále. Letos mu bude 78 let
včera
Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou
včera
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
včera
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
včera
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
včera
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
včera
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
včera
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
včera
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
Mírová dohoda, která by ukončila boje v Íránu, je blízko a počítá s opětovným otevřením Hormuzského průlivu, potvrdil jeden z íránských představitelů. Informovala o tom BBC. V Teheránu ale stále nepanuje shoda na tom, zda dohodu přijmout.
Zdroj: Lucie Podzimková