Vědci zjistili, že oblíbené energetické nápoje, které jsou – jak známo - plné kofeinu a cukru, mohou způsobit zužování cév. Jejich požívání tak může způsobit vážné zdravotní problémy.
Podle vědců stačí vypít jednu a a půl velké plechovky energetického nápoje, aby se průtok krve u mladých lidí snížil na polovinu. Vyplývá to z nové studie, ze které cituje The Mirror.
Experti zjistili, že nápoje, které jsou plné kofeinu a cukru a které jsou stále oblíbenější už i mezi malými dětmi – mohou způsobit zužování cév. Zúžení určitých cév a tepen v průběhu času může vést až k mrtvici.
Do studie se zapojilo 44 studentů-nekuřáků kolem věku 20 let. Lékaři vyšetřili jejich cévy, nechali je vypít jednu a půl plechovky (o objemu 500 ml, celkem tedy 750 ml) energetického nápoje. Poté je opět vyšetřili.
Zpočátku byla dilatace (rozšíření) cévy v průměru 5,1%. Při druhém měření ale klesla na 2,8%. Vedoucí výzkumný pracovník Dr. John Higgins z University of Texas Health Science Center v Houstonu říká, že tento výsledek naznačuje „akutní zhoršení cévní funkce“.
Výrobci ale opakovaně tvrdí, že nápoje byly po celém světě úřady uznány jako bezpečné.
Hlavním efektem energetického nápoje jsou stimulační dopady účinné látky na centrální nervovou soustavu, které vedou ke zvýšení pozornosti a nárůstu mentální a fyzické výkonnosti. Nápoje byly už dříve spojovány se zdravotními problémy souvisejícími se srdcem. Kofein v nápojích může způsobit kontrakci stěn cév.
Zdravotní rizika plynou hlavně z obsahu kofeinu a cukru. Kofein způsobuje dehydrataci, po odeznění účinku psychický a fyzický útlum, vysoké dávky narušují koncentraci. Tyto nápoje bývají často kombinovány s alkoholem. Taková kombinace je ještě nebezpečnější než samotný alkohol. To lze částečně vysvětlovat skutečností, že kombinace energetických nápojů s alkoholem snižuje subjektivní pocit opilosti. Dalším důležitým faktorem je skutečnost, že budivý efekt kofeinu oddálí ospalost při intoxikaci alkoholem. To prodlužuje dobu pití alkoholu.
Související
Vojtěch prosazuje omezení dostupnosti energetických nápojů
U nikotinu či energetických nápojů se málo mluví o vlivu na děti, varují experti
Energetické nápoje , lékaři , cévy , zdraví
Aktuálně se děje
před 52 minutami
Stíhačka NATO sestřelila dron nad Rumunskem, zřejmě byl ruský
před 2 hodinami
Netanjahuovo odmítnutí nevadí. Hamás zahájil jednání o mírovém plánu pro Pásmo Gazy
před 3 hodinami
Vraťte se do reality, vzkázal Írán Trumpovi po slovech o ovládnutí Hormuzského průlivu
před 4 hodinami
Ukrajina podnikla jeden z největších letošních útoků na Rusko
před 5 hodinami
Další země svádí boj s plameny. Belgii zasáhl největší požár v moderní historii země
před 7 hodinami
Rusko buduje vlastní variantu Starlinku. Rychleji, než se předpokládalo
před 8 hodinami
Flamingo v akci: Ukrajina poprvé udeřila v ruském vnitrozemí střelami vlastní výroby
před 9 hodinami
Počasí příští týden: Po krátkém ochlazení se vrátí tropy
včera
Maďarsko začalo potápět lodě na Dunaji, aby udrželo v chodu jedinou jadernou elektrárnu
včera
Vývoj umělé inteligence vstupuje do nové fáze. Lidé začínají vytvářet své digitální dvojníky
včera
Zákaz sociálních sítí pro děti ve Francii neprošel. Nejvyšší soud zákon zrušil
včera
Po silném zemětřesení zasáhlo Indonésii 230 dalších otřesů. Počet mrtvých roste
včera
Ukrajina dokončuje vývoj první balistické rakety. Bude sloužit jako základ evropského protiruského štítu
včera
Ruská armáda utrpěla v červenci jedny z nejvyšších ztrát od začátku invaze, Ukrajina hlásí úspěšnou protiofenzívu
včera
Španělsko a Maroko se bojí další migrační vlny. Výrazně posilují bezpečnost na hranicích
včera
Rusko vydalo zatykač na Conora Kennedyho, syna ministra zdravotnictví USA
včera
Chorvatsko pohltily rozsáhlé lesní požáry
včera
Pět let od návratu Tálibánu k moci: Afghánistán se hroutí, lidem hrozí hladomor
včera
Indonésii zasáhlo silné zemětřesení, nejméně pět mrtvých
včera
Trump: V nejbližší době prohlásím Hormuzský průliv za území Spojených států
Americký prezident Donald Trump pohrozil, že v nejbližší době prohlásí Hormuzský průliv za území Spojených států amerických. K tomuto prohlášení došlo v době, kdy se jeho administrativa potýká s komplikovaným ukončením válečného konfliktu s Íránem. Zda myslel šéf Bílého domu svá slova zcela vážně a zda představují nový oficiální směr americké zahraniční politiky, však v tuto chvíli zůstává nejasné.
Zdroj: Libor Novák