O tom, že energetické nápoje škodí zdraví, slyšel asi každý. Málokdo ale ví, jak moc nám může potí takových nápojů skutečně ublížit.
Učitel Dan Royals přiznal, že denně vypil asi šest energetických drinků, které obsahovaly asi 58 gramů cukru. Teď se ovšem rozhodl, že se svou závislostí skoncuje. Jeho jazyk se totiž doslova změnil k nepoznání.
„Kdo pije energetické nápoje? Kdo je na nich závislý? Podívejte se, co to udělá s vaším jazykem. A představte si, jak musí působit na vaše vnitřnosti,“ popsal Dan, který zveřejnil fotku toho, jak se na něm pití nezdravých nápojů podepsalo. Jeho jazyk se doslova loupe, kvůli chemikáliím na něm má puchýře a úplně prožraná místa.
„Až donedávna, než se to začalo projevovat, jsem pil minimálně 5-6 plechovek denně. Kvůli učení dětí jsem neměl dost energii. Každý den jsem si čistil zuby, ale pak jsem šel k lékaři - bum!“ popisuje návštěvu u odborníka.
„Zjistil jsem, že v těch nápojích jsou chemikálie, které vám doslova rozežerou jazyk...“ vysvětluje teď Royals. Dan sice přiznal, že je také kuřák, ale dodal, že jeho lékař mu potvrdil, že za stav jeho jazyka může závislost na energetických nápojích.
Odborníci opakovaně varují před nebezpečím pití většího množství energetických nápojů
Studie Světové zdravotnické organizace doslova uvádí: „Studie v USA ukázala, že zubní kazy mohou být způsobeny kyselým pH a vysokým obsahem cukru v energetických nápojích. Další studie ukázala, že pití energetických nápojů může způsobit erozi a odstranění ochranné vrstvy na zubech, což vede k zvýšené citlivosti zubů.“
Pití většího množství energetických nápojů ovšem také může způsobit předávkování kofeinem, diabetes typu 2, špatný stav chrupu, obezitu, potraty a nízkou porodní hmotnost a porod mrtvých plodů u těhotných žen či neurologické a kardiovaskulární problémy u dětí a dospívajících
V listopadu loňského roku studie ukázala, že jen jeden energetický nápoj stačí na to, aby způsobil srdeční problémy. Vědci z University of Texas zjistili, že nápoje zužují krevní cévy, což zvyšuje riziko srdečních infarktů a mrtvice během pouhých 90 minut po vypití nápoje.
Související
Vojtěch prosazuje omezení dostupnosti energetických nápojů
U nikotinu či energetických nápojů se málo mluví o vlivu na děti, varují experti
Aktuálně se děje
včera
Írán vypsal odměnu na hlavy amerických vojáků. Ženám vyplatí dvojnásobek
včera
Kyjev poslal drony na Rusko, Moskva zaútočila balistickými raketami. Počet mrtvých na obou stranách roste
včera
AI bude řídit, lidé rozhodovat. NATO vybuduje na východě rozsáhlou dronovou síť
včera
Počty rekrutů jsou výrazně nižší, než ztráty na Ukrajině. Náborové příspěvky už nefungují, Rusko se bojí mobilizace
včera
USA povolí Turecku prodat své zbraně Ukrajině. Moskva se bouří, hrozí a chce vysvětlení
včera
Stíhačka NATO sestřelila dron nad Rumunskem, zřejmě byl ruský
včera
Netanjahuovo odmítnutí nevadí. Hamás zahájil jednání o mírovém plánu pro Pásmo Gazy
včera
Vraťte se do reality, vzkázal Írán Trumpovi po slovech o ovládnutí Hormuzského průlivu
včera
Ukrajina podnikla jeden z největších letošních útoků na Rusko
včera
Další země svádí boj s plameny. Belgii zasáhl největší požár v moderní historii země
včera
Rusko buduje vlastní variantu Starlinku. Rychleji, než se předpokládalo
včera
Flamingo v akci: Ukrajina poprvé udeřila v ruském vnitrozemí střelami vlastní výroby
včera
Počasí příští týden: Po krátkém ochlazení se vrátí tropy
15. srpna 2026 21:59
Maďarsko začalo potápět lodě na Dunaji, aby udrželo v chodu jedinou jadernou elektrárnu
15. srpna 2026 20:46
Vývoj umělé inteligence vstupuje do nové fáze. Lidé začínají vytvářet své digitální dvojníky
15. srpna 2026 19:34
Zákaz sociálních sítí pro děti ve Francii neprošel. Nejvyšší soud zákon zrušil
15. srpna 2026 18:22
Po silném zemětřesení zasáhlo Indonésii 230 dalších otřesů. Počet mrtvých roste
15. srpna 2026 16:59
Ukrajina dokončuje vývoj první balistické rakety. Bude sloužit jako základ evropského protiruského štítu
15. srpna 2026 15:41
Ruská armáda utrpěla v červenci jedny z nejvyšších ztrát od začátku invaze, Ukrajina hlásí úspěšnou protiofenzívu
15. srpna 2026 14:33
Španělsko a Maroko se bojí další migrační vlny. Výrazně posilují bezpečnost na hranicích
Španělsko a Maroko výrazně posílily bezpečnostní opatření na hranicích španělské enklávy Ceuta v Severní Africe. K tomuto kroku úřady v Madridu a Rabatu přistoupily v reakci na masově šířené výzvy na sociálních sítích, které vyzývaly k nelegálnímu překročení hranic.
Zdroj: Libor Novák