Milovníci slaniny by si měli dát pozor. Její každodenní požírání zvyšuje riziko rakoviny tlustého střeva. Tvrdí to studie uskutečněná Oxford University, vzniklá za podpory Cancer Research UK. Zprávu přinesla stanice BBC.
Výzkumníci analyzovali data skoro půl miliónu lidí, uvedených v studii UK Biobank, největší britské biobanky. V průběhu šesti let výzkumu nalezli 2 609 lidí, kterým se rozvinula rakovina tlustého střeva.
Studie zjistila, že snědením tří plátků slaniny namísto jedné se riziko rakoviny zvyšuje o 20%. U 40 z 10 000 lidí, kteří jedli 21gramů červeného a průmyslově zpracovaného masa denně, byla zjištěna rakovina tlustého střeva. V případě těch, kteří jedli 76 gramů těchto druhů mas každý den, to bylo 48 osob na 10 000 lidí.
Podle britské National Health Service (NHS) je 76 gramů rudého masa je ekvivalentní 227 gramům steakové svíčkové. Plátek slaniny nebo plátek šunky je ekvivalent 23 gramům zpracovaného masa. Podle Cancer Research UK 5 400 případů z 41 804 případů rakoviny střev by mohlo být zabráněno, kdyby lidé nejedli vůbec průmyslově zpracovávané maso.
Cancel Research UK nicméně přiznává, že mnohem větší hrozbou, co se týče rizika vytvoření rakoviny, je kouření, které způsobuje 54 000 případů rakoviny ročně. Zdravotnické organizace přesto doporučují lidem, aby jedli méně červeného masa. Např. britské ministerstvo zdravotnictví doporučuje, aby každý, kdo jí 90g červeného a zpracovaného masa denně snížil tuto dávku na 70g.
Neznamená to nicméně se zcela vzdát červeného masa. Podle NHS výhody červeného masa je vysoký obsah železa a bílkovin. Lidé jej tedy mohou jíst a být zdraví, je však nutné se vyvarovat potencionálních rizik.
U průmyslově zpracovávaného masa existují značné nevýhody. Toto maso, zahrnující párky, slaninu, salám, je kouřením či přidáním soli a konzervačních látek upraveno tak, aby byla prodloužena jeho trvanlivost nebo zvýrazněna jeho chuť . Chemikálie, které jej upravují, dle odborníků zvyšují riziko rakoviny. Karcinogenní chemikálie může též zvyšovat vysokoteplotní vaření.
Podle profesora Gunthera Kuhnleho z University of Reading, je studie velmi dobře zpracovanou analýzou souvislosti mezi příjmem masa a rakovinou tlustého střeva. Její výsledky potvrzují dřívější výzkumy, podle kterých riziko zvýšení rakoviny roste o dalších 20% na 50gramů zvýšení příjmu červeného a průmyslově zpracovávaného masa.
Kuhnle zdůrazňuje další poznatek studie, podle něhož zvýšená spotřeba vlákniny má mnohem větší přínos na zdraví člověka a zamezuje riziku výskytu rakoviny tlustého střeva. Právě nedostatek vlákniny je jeden z klíčových faktorů, spolu s věkem, genetikou, nečinností a vysokou konzumací alkoholu, co zvyšuje riziko výskytu rakoviny tlustého střeva.
Rakovina tlustého střeva je na druhém místě žebříčku nejčastějších nádorových onemocnění v České republice. Každý rok této nemoci podlehnou zhruba čtyři tisíce Čechů. Choroba postihuje zvláště věkovou skupinu osob v rozmezí 63 až 77 let.
Související
Mrazivá zpověď mladíka, jemuž se vrátila rakovina. Příběh zasáhl celé Česko
Rakovina prostaty Joea Bidena: Co znamená agresivní forma, jaké jsou příznaky a jaké existují možnosti léčby?
Aktuálně se děje
včera
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
včera
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
včera
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
včera
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
včera
Konec jedné kapitoly. Exprezidenta Čaputová oznámila rozchod
včera
Taxikář střílel v Poleradech. Pro raněného letěl vrtulník, případ řeší policie
včera
Medardovské počasí dorazí se zpožděním, potvrdili meteorologové
včera
Kuba je na suchu. Ropná blokáda USA nechala zemi v kritickém stavu
včera
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
včera
Počet mrtvých po zemětřesení na Filipínách překročil tři desítky
včera
Trump vyzval Írán a Izrael k okamžitému zastavení palby. Ukončili jsme operaci, reagoval Teherán
včera
Obama byl zděšen, Washington měl Londýn za neschopný. Nová kniha odhaluje, jak USA reagovaly na brexit
včera
EU slaví, Rusko zuří. V Arménii zvítězila ve volbách vládnoucí proevropská strana
včera
Pavel z jednání vlády po pár minutách odešel. Povede delegaci na OSN
včera
Si Ťin-pching dorazil na návštěvu Severní Koreje. Experti vysvětlují, proč přiletěl za Kimem
včera
Zelenskyj se sešel s evropskými lídry. Definovali pět základních podmínek pro příměří
včera
Netanjahu Trumpa neposlechl. Izraelská armáda zahájila bombardování Íránu
včera
Filipíny zasáhlo silné zemětřesení. Počet mrtvých roste
včera
Počasí se příští víkend ochladí, mohou se objevit deště i bouřky
7. června 2026 21:44
Arménci dali Rusku košem. Ve volbách jasně vyhrává strana premiéra Pašinjana, ukazují odhady i první výsledky
V arménských parlamentních volbách přesvědčivě vede vládnoucí strana Občanská smlouva současného premiéra Nikola Pašinjana. Podle prvních odhadů výsledků zveřejněných bezprostředně po uzavření volebních místností získalo premiérovo uskupení 56,7 procenta hlasů. Hlavní opoziční blok Silné Arménie vedený rusko-arménským oligarchou Samvelem Karapetjanem výrazně zaostal, když podle těchto prognóz obdržel pouhých 17,5 procenta hlasů. Oficiální předběžné výsledky plánuje Ústřední volební komise zveřejnit v pondělí.
Zdroj: Libor Novák