V boji proti vysoké hladině cholesterolu záleží i na času, kdy jíme. Jestliže přesuneme 100 kilokalorií z pozdních večerních hodin na dobu oběda, "zlý" cholesterol se sníží. A když kalorie pocházejí z tuků, pokles je ještě výraznější, píše italský deník Corriere della Sera.
Jestliže se hovoří o cholesterolu, obvykle se vypočítávají jídla, jimž je třeba se vyhnout, jen vzácně se mluví o těch, která hrají pozitivní úlohu, a téměř nikdy se nemluví o době konzumace. Nicméně i to hraje svou roli, což potvrzuje studie z Tchaj-wanu publikovaná nedávno na stránkách internetového časopisu Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases.
Při tomto výzkumu vědci hodnotili konzumaci potravin a úroveň tuků v krvi u více než 1200 dospělých osob. Propočítali, že díky přesunu konzumace 100 kilokalorií z pozdního večera na hodinu oběda, LDL cholesterol (zlý) se snížil, byť ne o mnoho. Ale když oněch 100 kilokalorií pocházelo výhradně z tuků, redukce cholesterolu byla výraznější.
"Tato studie potvrzuje dřívější pozorování," říká Massimo Federici, ředitel Centra pro výzkum aterosklerózy na římské poliklinice Tor Vergata. "Ostatně produkce cholesterolu má tendenci růst v noci a vždy ve stejném čase. U zvířat bylo pozorováno, že absorpce cholesterolu z potravin je v noci vyšší," dodává.
Také pokud jde o dietu, jsou tu kromě známých indikací nové prvky. Ve stravování je třeba dávat přednosti zelenině, ovoci, výrobkům z celozrnné mouky, luštěninám, zdravým zdrojům proteinů, jako je mléko a výrobky z něho s nízkým obsahem tuku, netučná drůbež, ryby a sušené ovoce. Naopak je nutno se především vyhýbat sladkostem, slazeným nápojům a červenému masu.
Potravinový model by měl být nejen přizpůsoben individuální kalorické potřebě a zdravotnímu stavu, ale také osobním preferencím. Nejde již o to předepsat dietu zaměřenou téměř výhradně na kontrolu tuků a cholesterolu, ale jde o zdravý model přizpůsobený požadavkům jedince. Konečně se klade důraz na správnou volbu potravin, které samy umožňují kontrolovat nasycené mastné a transmastné kyseliny a ponechávat prostor mononenasyceným a polynenasyceným mastným kyselinám počínaje olivovým olejem, ořechy, sušeným ovocem a konče rozpustnou vlákninou, zvláště ječmenem, ovsem, luštěninami, a pokrmům obsahujícím rostlinné steroly přítomné v obilovinách, rostlinných olejích či ovoci. Zajímavá je role fyzické aktivity aerobního typu. Stačí pětkrát týdně 30 minut a hladina cholesterolu se snižuje.
"Dnes se přikládá menší význam pouhým hodnotám cholesterolu, ale větší význam kardiovaskulárnímu riziku vůbec," uvádí Massimo Federici. "Hodnota LDL cholesterolu má být nižší, jestliže je toto riziko vysoké. Svou roli hraje i ´hodný´ cholesterol HDL. V každém případě jde především o změnu životního stylu. Kdo má kardiovaskulární choroby či aterosklerózu, měl by snížit LDL pomocí užívání statinů nejméně o 50 procent," uvádí Federici.
Související
Coca-Cola, Mondelēz, Danone, Ferrero a další firmy bojkotují snahy o potlačení obezity, varuje WHO
Tichý zabiják: Vědci popsali, jak ultrazpracované potraviny ničí tělo a radí, jak se jim vyhnout
Aktuálně se děje
před 17 minutami
AI bude řídit, lidé rozhodovat. NATO vybuduje na východě rozsáhlou dronovou síť
před 1 hodinou
Počty rekrutů jsou výrazně nižší, než ztráty na Ukrajině. Náborové příspěvky už nefungují, Rusko se bojí mobilizace
před 2 hodinami
USA povolí Turecku prodat své zbraně Ukrajině. Moskva se bouří, hrozí a chce vysvětlení
před 4 hodinami
Stíhačka NATO sestřelila dron nad Rumunskem, zřejmě byl ruský
před 5 hodinami
Netanjahuovo odmítnutí nevadí. Hamás zahájil jednání o mírovém plánu pro Pásmo Gazy
před 6 hodinami
Vraťte se do reality, vzkázal Írán Trumpovi po slovech o ovládnutí Hormuzského průlivu
před 7 hodinami
Ukrajina podnikla jeden z největších letošních útoků na Rusko
před 9 hodinami
Další země svádí boj s plameny. Belgii zasáhl největší požár v moderní historii země
před 10 hodinami
Rusko buduje vlastní variantu Starlinku. Rychleji, než se předpokládalo
před 11 hodinami
Flamingo v akci: Ukrajina poprvé udeřila v ruském vnitrozemí střelami vlastní výroby
před 12 hodinami
Počasí příští týden: Po krátkém ochlazení se vrátí tropy
včera
Maďarsko začalo potápět lodě na Dunaji, aby udrželo v chodu jedinou jadernou elektrárnu
včera
Vývoj umělé inteligence vstupuje do nové fáze. Lidé začínají vytvářet své digitální dvojníky
včera
Zákaz sociálních sítí pro děti ve Francii neprošel. Nejvyšší soud zákon zrušil
včera
Po silném zemětřesení zasáhlo Indonésii 230 dalších otřesů. Počet mrtvých roste
včera
Ukrajina dokončuje vývoj první balistické rakety. Bude sloužit jako základ evropského protiruského štítu
včera
Ruská armáda utrpěla v červenci jedny z nejvyšších ztrát od začátku invaze, Ukrajina hlásí úspěšnou protiofenzívu
včera
Španělsko a Maroko se bojí další migrační vlny. Výrazně posilují bezpečnost na hranicích
včera
Rusko vydalo zatykač na Conora Kennedyho, syna ministra zdravotnictví USA
včera
Chorvatsko pohltily rozsáhlé lesní požáry
Rozsáhlý lesní požár, který se během noci na pátek přehnal přes pobřežní oblasti Chorvatska, si vyžádal nejméně jednu lidskou oběť a přibližně čtyři desítky zraněných. Plameny zasáhly vyhledávané turistické lokality i přilehlá sídla v blízkosti Jadranského moře. Místní úřady i záchranné složky označují tuto živelní pohromu za jednu z nejničivějších v historii země.
Zdroj: Libor Novák