Děti, které se narodily císařským řezem, mají ve střevech jiné bakterie než miminka, která přišla na svět přirozenou cestou. Vyplývá to z rozsáhlé studie, během níž vědci zkoumali stolici malých dětí. Závěry této studie přinášejí nové poznatky o vývoji lidského imunitního systému, napsala agentura Reuters.
Děti po vaginálním porodu mají většinu střevních bakterií od svých matek, zatímco děti po císařském řezu mají ve střevech bakterie spojované spíše s nemocničním prostředím. Zatím není jasné, jaké dopady na budoucí zdraví dětí tyto poznatky mají, uvádějí autoři studie. Není ale vyloučené, že v budoucnu by mohl pro miminka po císařském řezu vzniknout ten správný bakteriální "koktejl", který by pro ně znamenal dobrý start ve vztahu se světem mikrobů.
"První týdny života jsou kritickým obdobím vývoje imunitního systému dítěte, ale stále o tom víme jen málo," řekl podle Reuters profesor Peter Brocklehurst z univerzity v Birminghamu, který je jedním z vedoucích zatím nejrozsáhlejší studie zaměřené na střevní mikroflóru miminek. Vědecký tým o výsledcích své studie informoval v časopise Nature. "Musíme tyto děti sledovat, až budou vyrůstat, abychom viděli, zda rozdíly ve střevní mikroflóře vedly k nějakým zdravotním problémům," dodal.
Střevní mikroflóra je komplexní ekosystém milionů mikroorganismů žijících v trávicí soustavě člověka; podle vědců hraje důležitou roli při vývoji imunitního systému.
Výsledky dřívějších výzkumů naznačily, že když nejsou lidé v rané fázi života vystaveni určitým mikrobům, jsou náchylnější k autoimunním onemocněním, jako je astma, alergie a cukrovka.
V nynějším výzkumu vědci z londýnské univerzity UCL, Wellcome Sanger Institute a Birminghamské univerzity "četli" DNA obsaženou ve více než 1600 vzorcích střevních bakterií, které pocházely od 175 matek a téměř šesti stovek miminek. Na základě vzorků odebraných, když byly dětem čtyři, sedm a 21 dnů, výzkumníci zjistili výrazné rozdíly ve složení střevní mikroflóry kojenců po vaginálním porodu a po císařském řezu.
"Co mě zaskočilo i vystrašilo, bylo množství bakterií spojovaných se zdravotnickými zařízeními," řekl britské BBC o střevní mikroflóře dětí narozených císařským řezem Trevor Lawley z Wellcome Sanger Institute. "Může to být celkem 30 procent," uvedl.
Bakterie, které ženy "předaly" svým dětem, pocházely z kontaktu miminka s matčinými výkaly během porodu. Autoři studie proto odrazují ženy, které rodily císařským řezem, aby novorozence potíraly poševním sekretem. To dosud některé matky dělají, aby jim předaly ty správné bakterie. Alison Wrightová, místopředsedkyně britského sdružení gynekologů a porodníků říká, že nové poznatky by těhotné neměly odradit od porodu císařským řezem. "V mnoha případech jde o zákrok, který zachraňuje život, a může být správnou volbou," připomíná.
Související
Drama se šťastným koncem. Těhotné ženě se zastavilo srdce, přežila ona i dítě
Policie vyšetřuje porod dvanáctileté dívky ve Varech. Otcem dítěte má být její bratr
Aktuálně se děje
před 39 minutami
Vraťte se do reality, vzkázal Írán Trumpovi po slovech o ovládnutí Hormuzského průlivu
před 1 hodinou
Ukrajina podnikla jeden z největších letošních útoků na Rusko
před 3 hodinami
Další země svádí boj s plameny. Belgii zasáhl největší požár v moderní historii země
před 4 hodinami
Rusko buduje vlastní variantu Starlinku. Rychleji, než se předpokládalo
před 5 hodinami
Flamingo v akci: Ukrajina poprvé udeřila v ruském vnitrozemí střelami vlastní výroby
před 7 hodinami
Počasí příští týden: Po krátkém ochlazení se vrátí tropy
včera
Maďarsko začalo potápět lodě na Dunaji, aby udrželo v chodu jedinou jadernou elektrárnu
včera
Vývoj umělé inteligence vstupuje do nové fáze. Lidé začínají vytvářet své digitální dvojníky
včera
Zákaz sociálních sítí pro děti ve Francii neprošel. Nejvyšší soud zákon zrušil
včera
Po silném zemětřesení zasáhlo Indonésii 230 dalších otřesů. Počet mrtvých roste
včera
Ukrajina dokončuje vývoj první balistické rakety. Bude sloužit jako základ evropského protiruského štítu
včera
Ruská armáda utrpěla v červenci jedny z nejvyšších ztrát od začátku invaze, Ukrajina hlásí úspěšnou protiofenzívu
včera
Španělsko a Maroko se bojí další migrační vlny. Výrazně posilují bezpečnost na hranicích
včera
Rusko vydalo zatykač na Conora Kennedyho, syna ministra zdravotnictví USA
včera
Chorvatsko pohltily rozsáhlé lesní požáry
včera
Pět let od návratu Tálibánu k moci: Afghánistán se hroutí, lidem hrozí hladomor
včera
Indonésii zasáhlo silné zemětřesení, nejméně pět mrtvých
včera
Trump: V nejbližší době prohlásím Hormuzský průliv za území Spojených států
včera
Předpověď počasí na příští týden slibuje déšť. Meteorologové ale mírní očekávání
14. srpna 2026 22:01
Sucho v Evropě způsobuje i fenomén, který experti pozorují už desítky let
Česko i další evropské státy trápí sucho. K dlouhodobým příčinám tohoto stavu ale nepatří jen nárůst teploty vlivem klimatické změny. Autoři zajímavé studie poukázali na to, že důležitou roli hraje změna, která není úplnou novinkou. Upozornil na to Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).
Zdroj: Jan Hrabě