Sex, spánek, energie... To vše může změnit jeden měsíc bez alkoholu. Výzvy k Dry January (suchý leden) následuje od roku 2013 mnoho Britů. Spočívá v tom, že se během prvního měsíce v roce nevypije ani kapka alkoholu. O tom, jaké jsou příznivé účinky této abstinence, napsal francouzský deník Le Figaro.
Dry January v Británii, Tournée Minérale v Belgii... Tyto dvě akce, které se konají v lednu a v únoru, mají společné to, že se celý měsíc nepije alkohol. Ve smartphonu si můžeme nastavit aplikaci, na níž se dočteme, co dělat, objevíme recepty na mocktails (koktejly bez alkoholu), a můžeme se tak připojit k několika milionům Britů, kteří se akce každoročně účastní. Že tato iniciativa stojí za to, potvrzuje studie Sussexské univerzity. "Jeden měsíc stačí, abychom viděli příznivé účinky na fyziologii a na zdraví," uvádí Mickaël Naassila, prezident Francouzské společnosti pro léčbu alkoholismu.
Studie zdůrazňuje, že po měsíci abstinence člověk získá lepší kontrolu nad svou konzumací alkoholu, pocítí příliv energie a zlepší se mu kvalita spánku. Z hlediska kvality života pozorujeme globální pozitivní efekt, jestliže pijeme méně. Když zredukujeme konzumaci alkoholu nebo ho vůbec přestaneme pít, má to rovněž pozitivní vliv na krevní tlak a na sexuální funkci.
Podle britské studie pozoroval více než každý druhý účastník po měsíci abstinence zlepšení kvality pokožky a váhový úbytek. Dermatoložka Elisabeth Berrissoulová vysvětluje, že alkoholické nápoje působí jako diuretikum, a mohou tak přispět k matnému vzhledu pleti, k vráskám kolem očí a ke snížení elasticity pokožky.
Alkoholické nápoje rovněž obsahují kalorie, a to sedm kalorií na gram alkoholu. Pokud je konzumujeme, zvyšuje se glykémie a produkce inzulínu. Jestliže pijeme alkohol trvale, může to přispět k rozvoji rezistence vůči inzulínu. To je jeden z rizikových faktorů steatózy, poškození tkáně jater, které vede k jejich ztučnění.
Zkrátka každé popíjení alkoholu představuje zdravotní riziko. Ať už jsme malí nebo velcí pijáci, je vždy lépe spotřebu alkoholu snížit. Kampaň jako je britský suchý leden nás vede k tomu, abychom přemýšleli o tom, že pití alkoholu není normální. Je třeba o tom uvažovat, jako jsme uvažovali o kouření, neboť jakékoli pití není bez rizika pro zdraví.
Mickaël Naassila zdůrazňuje, že suchý leden, který se každoročně opakuje, nemůže být neužitečný. Podle francouzské Agentury pro veřejné zdraví a francouzského Národního institutu proti rakovině se doporučuje, aby muži a ženy nepili více než dvě sklenky vína denně a ne více než deset sklenek za týden.
Související
Záchytka jako český vynález. První protialkoholní stanice se otevřela před 75 lety
Trump slíbil zrušení cel na whiskey. Zásluhy připsal králi Karlovi
Aktuálně se děje
před 40 minutami
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
před 1 hodinou
Soud opět zasáhl proti Trumpovi. Zrušil poplatek 100 000 dolarů za žádost o víza
před 2 hodinami
Výhled počasí na měsíc. Teploty budou jiné, než bývá zvykem
včera
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
včera
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
včera
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
včera
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
včera
Konec jedné kapitoly. Exprezidenta Čaputová oznámila rozchod
včera
Taxikář střílel v Poleradech. Pro raněného letěl vrtulník, případ řeší policie
včera
Medardovské počasí dorazí se zpožděním, potvrdili meteorologové
včera
Kuba je na suchu. Ropná blokáda USA nechala zemi v kritickém stavu
včera
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
včera
Počet mrtvých po zemětřesení na Filipínách překročil tři desítky
včera
Trump vyzval Írán a Izrael k okamžitému zastavení palby. Ukončili jsme operaci, reagoval Teherán
včera
Obama byl zděšen, Washington měl Londýn za neschopný. Nová kniha odhaluje, jak USA reagovaly na brexit
včera
EU slaví, Rusko zuří. V Arménii zvítězila ve volbách vládnoucí proevropská strana
včera
Pavel z jednání vlády po pár minutách odešel. Povede delegaci na OSN
včera
Si Ťin-pching dorazil na návštěvu Severní Koreje. Experti vysvětlují, proč přiletěl za Kimem
včera
Zelenskyj se sešel s evropskými lídry. Definovali pět základních podmínek pro příměří
včera
Netanjahu Trumpa neposlechl. Izraelská armáda zahájila bombardování Íránu
Izraelská armáda provedla letecké údery v západní a centrální části Íránu poté, co Teherán odpálil rakety směřující na severní Izrael. Jde o vůbec první přímý střet na vlastních územích obou států od chvíle, kdy před dvěma měsíci vstoupilo v platnost příměří. Teherán navíc pohrozil, že nynější útoky jsou pouze začátkem celého týdne nepřetržitých vojenských operací.
Zdroj: Libor Novák