Milán - Po vyčerpávající analýze pneumatik používaných v Silverstonu Pirelli zjistilo, jaké byly příčiny tamních defektů. Šlo o kombinaci těchto faktorů:
1) Zadní pneumatiky byly nasazovány opačně – jinými slovy, pravé pneumatiky byly na inkriminovaných vozech prohozeny s levými. Pneumatiky, na kterých se letos závodí, mají asymetrickou strukturu, což znamená, že nejsou navrženy na to, aby mohly být zaměnitelné. Bočnice jsou vyvinuty tak, aby se vypořádaly se specifickou zátěží na vnitřní a vnější straně. Prohození pneu má tudíž dopad na to, jak se chovají v určitých situacích. Vnější část je uzpůsobena tak, aby odolávala velké zátěži generované při zatáčení. V Silverstonu jsou rychlé levotočivé zatáčky a některé obrubníky obzvláště agresivní.
2) Přílišné podhušťování pneumatik, respektive tlaky nižší než ty, které káže Pirelli. Nízký tlak v pneumatikách zapříčiňuje, že obutí je podrobováno větší zátěži.
3) Extrémní odklony kol.
4) Zvláště agresivní obrubníky v rychlých zatáčkách (např. zatáčka číslo 4, kde došlo k většině selhání – právě kvůli tomu docházelo k defektům na levých zadních pneumatikách).
Jediné problémy, které vyšly na světlo ještě před Silverstonem, byla delaminace, což je zcela odlišná záležitost. K zastavení oddělování běhounu přišlo Pirelli s řešením, podle kterého by týmy měly od Silverstonu dále používat pneumatiky testované v Kanadě. Tento návrh ovšem nebyl přijat, a tak Pirelli přišlo s novým řešením díky testům v laboratoři. Šlo o nový proces přilepení běhounu ke kostře pneumatiky. Problém delaminace tedy s incidenty, ke kterým docházelo ve Velké Británii, nijak nesouvisí.
Pirelli by k výsledkům analýzy rádo dodalo následující:
1) Prohazování pneumatik byla praktika, která byla podceňována všemi stranami. Na vině je zejména Pirelli, které tuto činnost nezakázalo.
2) Stejně tak podhušťování a extrémní úhly odklonů pneumatik, což jsou věci, nad kterými Pirelli nemá kontrolu, mohou být za určitých okolností nebezpečné. Vzhledem k tomu se Pirelli rozhodlo požádat FIA, aby se tyto aspekty staly předmětem budoucích přesných šetření. Pirelli rovněž požádalo, aby se dodržování správných praktik kontrolovalo přiděleným delegátem.
3) Pirelli by dále rádo zdůraznilo, že specifikace pneumatik pro sezonu 2013 v případě, že je používána správným způsobem, nijak nesnižuje bezpečnost a zcela vyhovuje všem bezpečnostním standardům požadovaným Mezinárodní automobilovou federací.
Logickým závěrem je, že tak složité a výkonné pneumatiky, jakými je verze pro rok 2013, by měly být regulovány a kontrolovány přímo společností Pirelli. Aby bylo možné zajistit optimální fungování pneumatik, potřebuje Pirelli od týmů v reálném čase získávat data o tlacích v pneumatikách, teplotách a úhlech odklonů kol. Zatímco se čeká na nové regule, které by Pirelli přístup k těmto datům umožnily, došlo ve spolupráci s FIA, FOM, týmy a jezdci k následujícím opatřením pro nadcházející závody:
1) Ve Velké ceně Německa o tomto víkendu budou používány pneumatiky, jež byly testovány v trénincích na Velkou cenu Kanady, a které se ukázaly být naprosto spolehlivé. Pro Nürburgring představují perfektní volbu. Pod běhouny na zadních pneumatikách bude ocel nahrazena kevlarem. Vzhledem k tomu, že tyto pneumatiky jsou rovněž asymetrické, bude striktně zakázáno jejich prohazování. Oproti tomu přední pneumatiky zůstanou nezměněny.
2) Počínaje Velkou cenou Maďarska se bude závodit na nové specifikaci pneumatik. Ty budou mít symetrickou strukturu, což by mělo zaručit maximální bezpečnost i bez přístupu k datům, ačkoliv ta zůstávají klíčovým prvkem pro optimální fungování pneumatik pro sezonu 2013. Nový druh pneumatik bude kombinovat charakteristiky loňských pneumatik s výkonností současných směsí. Budou mít strukturu a konstrukci identickou s pneumatikami z roku 2012. To poskytne maximální výkonnost a bezpečnost. Směsi se budou shodovat se současným obutím, a tedy zaručí rychlejší časy a širší využití. Tato nová specifikace, kterou schválila FIA, se bude testovat v Silverstonu ve dnech 17. – 19. července. Týmy mohou využít své letošní vozy a závodní piloty, ač se původně jednalo o test mladých jezdců.
Šéf motorsportu Pirelli:
Paul Hembery: „To, co se stalo v Silverstonu, bylo naprosto nečekané a bylo to poprvé, co se Pirelli za více než sto let v motoristickém sportu přihodilo. Tyto incidenty, které nás nesmírně zarmucují, jen potvrzují urgentnost změn, které jsme už dříve navrhovali – dojde k nim tento pátek v trénincích na Velkou cenu Německa. S povděkem kvitujeme vůli FIA, FOM, týmů a jezdců rychle jednat a nalézt řešení. Obzvláště zimní testování pořádané FIA, které by mohlo být vhodnější pro vývoj pneumatik, a možnost testování v průběhu sezony jsou věci, které významně vylepší standardy bezpečnosti a funkčnosti. Rádi bychom zdůraznili fakt, že letošní pneumatiky jsou při správném zacházení naprosto bezpečné. To, k čemu došlo v Silverstonu, nás nicméně donutilo požadovat přístup k datům v reálném čase, abychom se mohli ujistit, že je s pneumatikami zacházeno korektní způsobem. Současné pneumatiky byly vyrobeny s požadavkem na extrémní výkonnost, která snížila v průměru časy na kolo o více než dvě vteřiny. Zatímco budeme čekat na nová pravidla, představíme pneumatiky, se kterými se snáze zachází."
V souvislosti s výše zmíněnými informacemi Paul Hembery dodává následující:
„Oproti dojmům, které někteří lidé získali, bych chtěl zdůraznit kolaboraci a podporu, jaké se nám dostává ze strany týmů, pilotů, FIA a FOM. V žádném případě nechceme na nikoho útočit, ani nechceme nikoho poškozovat. Svou zodpovědnost si uvědomujeme. Potřebujeme však spolupráci všech k tomu, abychom měli plnou kontrolu nad stěžejními elementy. Dostává se nám velké podpory ode všech zainteresovaných stran, za což jsme velice vděční."
Související
Šok v Red Bullu: Christian Horner po dvou dekádách končí na pozici šéfa
OBRAZEM: Velká cena Rakouska F1 zachycena objektivem našeho fotoreportéra
Aktuálně se děje
před 53 minutami
Zelenskyj míří do Británie, sejde se s předními evropskými lídry
před 1 hodinou
Jsem zklamaný, Zelenskyj si mírový návrh dosud nepřečetl, prohlásil Trump
před 3 hodinami
Počasí se příští víkend ochladí. Teploty místy klesnou téměř k nule
včera
Rusko při poškození rampy v Bajkonuru přišlo o možnost vysílat lidi do vesmíru
včera
Tajemné historické adventní postavy: Děti neděsil jen čert, ale i ženy s velkými noži
včera
FAČR mluví už jen o dvou jménech v souvislosti s novým koučem národního týmu
včera
Turek pondělní schůzku s prezidentem Pavlem zrušil
včera
USA už neoznačují Rusko za hrozbu. Kreml se raduje
včera
Většina Čechů Turka za ministra nechce, ukázal nový průzkum
včera
Zelenskyj válku prodlužuje, Trump od ní může dát ruce pryč, prohlásil jeho syn
včera
Patrik Hezucký měl nádor, který metastázoval do jater, prozradila jeho manželka
včera
Putin systematicky ničí svou vlastní zemi. Trumpovu dohodu měl přijmout, píše zahraniční tisk
včera
Kvůli Turkovi na mě budou tlačit statisíce lidí. Za Pavlem v pondělí možná nedorazí, tvrdí Macinka
včera
Sesadili jsme prezidenta, oznámili vojáci v Beninu. Armáda pokus o převrat zmařila
včera
Napětí eskaluje. Čínské stíhačky namířily na japonská letadla radar navádějící střely
včera
Elon Musk vyzval ke zrušení EU. Za obří pokutu pohrozil odvetou
včera
Tragédie v nočním klubu v Goa: Při požáru zemřelo nejméně 25 lidí včetně turistů
včera
Mírové rozhovory o Ukrajině v Miami po třech dnech skončily. Nevyřešily prakticky nic
včera
Počasí překvapí: Výrazně se oteplí, naměříme až 14 stupňů
6. prosince 2025 21:55
OBRAZEM: Lidé před budovou Evropy 2 v Praze vytvořili pietní místo pro Patrika Hezuckého
Moderátor Patrik Hezucký se nezapomenutelně zapsal do srdcí obrovského množství lidí. Poté co se v pátek rozšířila zpráva o jeho úmrtí ve věku 55 let, začali se lidé okamžitě vydávat k sídlu rádia Evropa 2 v Praze, kde po dlouhá léta působil. Na tomto místě spontánně vzniklo improvizované pietní místo.
Zdroj: Libor Novák