Čtyřiadvacetihodinovku Le Mans, jejíž 83. ročník se letos jel, ovládly vozy Porsche 919 Hybrid. Teprve na třetím místě projela cílem značka Audi, obhajující loňské vítězství. Drama téměř do posledních okamžiků panovalo v kategorii LM GTE Am. Informuje server iMotorSport.cz.
Audi vyhrálo slavný 24 hodinový závod již třináctkrát. Letos však paní štěstěna není na straně automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku. Smůla tedy pokračuje i v neděli, kdy nejdříve musel vůz s číslem 7 R18 e-tron quattro pilotován Benoitem Treluyerem do boxů na výměnu oleje a záhy se mu znovu uvolnila část karosérie na pravé zadní části vozu, která už musela být spravována dříve. Francouz tedy musel ke svým mechanikům znovua posádce vozu číslo 7 se tak vidina vítězství zřejmě definitivně rozplynula.
I ve třídě LM P2 pokračovalo drama: vedoucí vozidlo týmu KCMG s vozem Oreca 05 – Nissan předvedlo nádherné hodiny na trati v podání Nicolase Lapierreho. Naštěstí měl Francouz vybudovaný takový náskok, že o své vedení nepřišel. Na další Lapierreho chybu čekal druhý tým v pořadí s číslem 26 G-Drive Racing a s vozem Ligier JS P2 – Nissan pilotovaný Rusem Rusinovem, Francouzem Julienem Canalem a Britem Samem Birdem.Snad nejlepší bitva na trati probíhala ve třídě LM GTE o třetí místo mezi vozem číslo 62 Scuderia Ferrari 458 Italia Corsa pilotovaného Townsendem Bellem naháněným vozem číslo 77 Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR Patrickem Longem. Jejich boj vyústil v kontakt a roztočení se na trati. Long se ale brzy do boje vrátil. Nakonec duel rozsekla penalizace Bella, který musel do boxů kvůli překročení rychlosti v Pit Lane. Toho Long řádně využil.Pedro Lamy vedl tuto třídu s vozem číslo 98 Aston Martin Racing Vantage V8. Vůz číslo 72 SMP Racing Ferrari 458 Italia Andrea Bertolini ho následoval a Long se pohyboval na třetím místě.
Finále
Dvakrát to v samotném závěru vypadalo, že situaci na okruhu zkomplikuje déšť, ale nakonec nic nezastavilo snahu posádky se startovním čílem 19, která po 395 kolech projela pod cílovou vlajkou. Zajímavé bezesporu je, že hned dva piloti z vítězné sestavy v tomto podniku debutovali: Australan Bamber a Němec Hülkenberg si vyzkoušeli nástrahy Le Mans poprvé. Co se týče vítězství, stanuli všichni na nejvyšším stupínku poprvé.
Obhájci triumfu nakonec skončili se ztrátou dvou kol až třetí. Sluší se poznamenat, že prvních osm značek v kategorii LMP1 absolvovalo závod na Michelinech, v LMP2 zase patřilo čelo vozům obouvajícím značku Dunlop.
Tvrdí se, že v poslední hodině závodu se vždy najde někdo, kdo prožije velké zklamání. Je to otázkou pro historiky a odborníky na 24 h Le Mans, ale jistě s nimi budou souhlasit zástupci týmu Aston Martin Racing, protože jejich vůz pilotovaný Kanaďanem Paulem Dalla Lanou (s nímž tvořili trio Pedro Lamy a Mathias Lauda), který strávil v čele většinu závodu, havaroval v místě Ford Chicane pouhých 45 minut před koncem závodu - a pochopitelně z vedoucí pozice! Tím se otevřela cesta na stupně vítězů mimo jiné pro hereckou hvězdu seriálu Chirurgové Patricka Dempseyho, jehož známe i z úspěšného filmu Mezi řádky. Stalo se tak v kategorii LM GTE Am.
Pro fanoušky formule 1 dodáváme, že v posádkách figurujících v první desítce jsme napočítali devět pilotů, kteří v minulosti okusili nebo ještě stále závodí v podnicích Grand Prix F1.
24 hodin Le Mans, konečné výsledky:
1. Porsche Team (Bamber, Tandy, Hülkenberg) - Porsche 919 hybrid 2. Porsche Team (Bernhard, Hartley, Webber) - Porsche 919 hybrid 3. Audi Sport Team Joest (Lotterer, Fässler, Tréluyer) - Audi R18 e-tron 4. Audi Sport Team Joest (Duval, di Grassi, Jarvis) - Audi R18 e-tron 5. Porsche Team (Lieb, Dumas, Jani) - Porsche 919 hybrid 6. Toyota Racing (Wurz, Sarrazin, Conway) - Toyota TS040 hybrid 7. Audi Sport Team Joest (Bonanomi, Albuquerque, Rast) Audi R18 e-tron 8. Toyota Racing (Davidson, Buemi, Nakajima) - Toyota TS040 hybrid 9. KCMG (Howson, Bradley, Lapierre) - Oreca 05 Nissan * 10. Jota Sport (Dolan, Turvey, Evans) - Gibson 015S Nissan *
* LMP2
Celkem bylo klasifikováno 37 posádek.
Související
Ferrari vyhrálo závod 24 hodin Le Mans 2023. Poprvé po 58 letech a s bývalou hvězdou F1
24 hodin Le Mans 2023: Ferrari se vrátilo po 50 letech a oba vozy odstartovaly z první řady
Aktuálně se děje
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
21. prosince 2024 18:50
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
Pokud budoucí americký prezident Donald Trump dokáže docílit vyřešení konfliktu na Ukrajině, mohl by dostat Nobelovu cenu míru. V komentáři pro server Foreign Affairs napsal americký politolog Michael McFaul.
Zdroj: Jakub Jurek