Chtějí Zemi otestovat mimozemšťané? Tajemný asteroid ve tvaru doutníku může být sonda, tvrdí vědci

V naší sluneční soustavě se pohybuje tajemný vesmírný objekt označovaný jako Oumuamua. Asteroid ve tvaru doutníku byl poprvé pozorován v říjnu roku 2017. První známý mezihvězdný objekt procházející naší sluneční soustavou může podle vědců být gigantická mimozemská solární loď, která byla vyslána, aby hledala známky života. To alespoň tvrdí nová vědecká studie.

Astronomové z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA) se na tajemný asteroid Oumuamua zaměřili poté, co se ukázalo, že neočekávaně zrychluje. NASA totiž už dříve uvedla, že asteroid „neočekávaně zvyšuje rychlost a mění trajektorii, zatímco prochází skrze naši sluneční soustavu“.

Vědci nyní dospěli k závěru, že asteroid „může být plavidlo umělého původu", které využívá sluneční záření, aby se samo mohlo pohybovat dopředu. „Vzhledem k umělému původu je jednou z možností, že Oumuamua je loď poháněná světlem, která se pohybuje mezihvězdným prostorem jako součást pokročilého technologického zařízení,“ uvádějí autoři studie.

„Další alternativou může být exotický scénář, že Oumuamua může být plně operační sonda vyslaná úmyslně cizí civilizací k planetě Zemi,“ píší vědci.

Profesor Abraham Loeb, který napsal studii ve spolupráci se Shmuelem Bialym, řekl pro server Universe Today: „Oumuamua by mohla být aktivním kusem cizí technologie, která má prozkoumat naši sluneční soustavu stejným způsobem, jakým doufáme, že my budeme moci zkoumat hvězdný systém Alpha Centauri pomocí projektu Starshot a podobných technologií.“

I sám profesor Stephen Hawking přitom před svou smrtí uvedl, že nejpravděpodobnějším tvarem mezihvězdné kosmické lodi bude „doutník nebo jehla", protože díky takovému tvaru bude „minimalizováno tření a poškození způsobené mezihvězdným plynem a prachem“.

Žádné UFO. Vědcům se podařilo objasnit záhadu tělesa Oumuamua

Vědcům se podařilo vysvětlit neočekávanou dráhu tajemného vesmírného tělesa nazvaného Oumuamua, které jako první objekt z cizího hvězdného systému proletělo v roce 2017 kolem Slunce. Ve studii zveřejněné v časopise Nature došli k závěru, že jeho pohyb ovlivnilo uvolňování molekul vodíku při průletu Sluneční soustavou. Zastánce teorie, podle které může být Oumuamua důkazem o existenci mimozemské civilizace, ale nová hypotéza nepřesvědčila, napsal deník The Times.
Oumuamua

Žádný důkaz o mimozemšťanech. Astrofyzik cupuje závěry jiného profesora

NÁZOR - V roce 2017 byl zaznamenán mimořádně neobvyklý objekt, který se pohyboval Sluneční soustavou, připomíná astrofyzik Simon Goodwin v komentáři pro server The Conversation. Profesor z Sheffieldské univerzity dodává, že malý, protáhlý objekt stovky metrů dlouhý a desítky metrů široký dostal havajské jméno ʻOumuamua, přičemž se pohyboval tak rychle, že dokázal uniknout sluneční gravitaci a odletěl do mezihvězdného prostoru.

Rusko, Kreml

Evropa se musí připravit na ruské sabotáže, varují tajné služby

Evropské tajné služby varují před ruskými sabotážemi napříč kontinentem, napsal prestižní deník Financial Times v neděli. Podle listu by mělo jít o žhářské útoky či akce namířené proti klíčové infrastruktuře. Moskva přitom nehodlá brát ohledy na případné oběti v řadách civilistů.

Volodymyr Zelenskyj

Ukrajinci poklekávají jedině k modlitbě, vzkázal Zelenskyj do Ruska

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v neděli na pravoslavné Velikonoce prohlásil, že Ukrajinci poklekávají jedině k modlitbě. V projevu vyzval spoluobčany, aby se modlili za sebe navzájem a za vojáky na frontě. Kyjev už déle než dva roky vzdoruje ruské agresi, jde o třetí velikonoční svátky během probíhající války.

Záchranáři v akci, ilustrační fotografie.

Na Nymbursku vjelo auto na chodník a srazilo několik chodců

V Kostelní Lhotě na Nymbursku došlo v neděli odpoledne k vážné nehodě. Řidič vjel se svým osobním autem na chodník, kde srazil čtyři osoby. Informace o charakteru zranění zatím nejsou známé, na místo však letěly dva záchranářské vrtulníky.

Bernard Hill jako Théoden v Pánovi prstenů.

Zemřel herec Bernard Hill, král Théoden z Pána prstenů

Velkou Británii dnes zasáhla smutná zpráva. Ve věku 79 let zemřel v neděli ráno herec Bernard Hill, který si zahrál ve dvou z těch vůbec nejúspěšnějších filmů světové kinematografie. O jeho úmrtí informovala stanice BBC.

Věra Jourová

EU se chystá sankcionovat Voice of Europe, prozradila Jourová

Evropská unie zahrne do připravovaného balíku sankcí i mediální platformu Voice of Europe, řekla eurokomisařka Věra Jourová v nedělním vydání diskuzního pořadu Otázky Václava Moravce. Česko ji na svůj národní sankční seznam zařadilo již na konci března.

Josef Středula

Odbory budou ještě během května protestovat proti vládním krokům

Odbory svolaly na úterý 21. května protest v Praze, oznámila Českomoravská konfederace odborových svazů (ČMKOS) na webu. Zástupci zaměstnanců se chtějí vymezit proti chystaným změnám v zákoníku práce či důchodech, například proti propuštění bez udání důvodu či prodlužování věku odchodu do penze.

Jan Lipavský

Lipavský potvrdil, že Česko odvolalo velvyslance z Ruska

Vláda odvolala velvyslance Vítězslava Pivoňku z Ruska, uvedl ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti) v nedělním vydání diskuzního pořadu Za pět minut dvanáct na televizi Nova. Šéf diplomacie zdůraznil, že Česko tak nebude nikdo reprezentovat na úterní inauguraci ruského prezidenta Vladimira Putina.

Zničená Ukrajina.

Ukrajině hrozí porážka kvůli váhající Evropě, tvrdí analýza z Německa

Rusko pod vedením Vladimira Putina sice ekonomicky i technicky oproti NATO ztrácí, přesto válku na Ukrajině vyhraje, domnívá se německý novinář Christoph von Marschall. Napsal to v analýze pro týdeník Focus a deník Tagesspiegel. Podle jeho názoru se může opakovat scénář z Afghánistánu, který západní spojenci v roce 2021 opustili a ponechali napospas Tálibánu.

Australská policie zastřelila 16letého chlapce. Pobodal muže v Perthu

Podle policie a premiéra Západní Austrálie byl šestnáctiletý radikalizovaný chlapec zastřelen policií poté, co v neděli na veřejnosti zaútočil nožem na jednu osobu. Tuto událost informovaly agentury AFP a Reuters.

Zdroj: Radek Novotný