Porazíme covid-19 vitamíny? Vědci z Velké Británie rozjeli nový výzkum

V současné době vědci z Velké Británie studují vitamín D jako potenciálního pomocníka v boji proti covid-19. Naléhavost k přezkoumání jeho účinku se ukázala poté, co vzrostlo znepokojení s nepřiměřeným počtem úmrtí černochů a v asijských a etnických menšinových skupinách.

The Guardian uvádí, že 94 % všech lékařů, kteří onemocnění covid-19 podlehli patří do skupiny tzv. BAME (černošská, asijská a menšinová etnika). Rostoucí znepokojení, proč se úmrtí na covid-19 týká převážně skupiny BAME zapříčinili naléhavost v oblasti výzkumu vitamínu D a jeho potenciálního snížení rizika spojené s covid-19.

Tento výzkum minulý měsíc zahájil Vědecký poradní výbor pro výživu (SACN) a sesbírané důkazy budou brány v úvahu u konkrétních skupin, včetně skupiny BAME, ale i podle věku.  S podporou Public Health England (PHE) se paralelně provádí přezkum důkazů o vitamínu D a covid-19 Národním institutem pro zdraví (Nice). Obě studie nebyli ještě posouzeny, ale očekává se, že budou příští týden zveřejněny.

„Vitamín D by mohl být považován za klíčový lék, který pomáhá tělu zvládat virové respirační infekce,“ řekl Adrian Martineau, imunolog a odborník na respirační onemocnění v Londýně a dodal, že nové výzkumy mohou otázku úmrtnosti zdravotnického personálu ze skupiny BAME zodpovědět.

Martineau zahajuje národní studii s dobrovolníky od 16 let, která se bude zaměřovat na nedostatek vitamínu D v těle a současně shromažďovat informace o rizikových faktorech covid-19. „Neexistují žádné klinické pokusy s vitamínem D, které jsou dány do souvislosti s možným snížením rizika covid-19 kdekoliv na světě, ale podle mých znalostí a klinických důkazů je užití vitamínu D ke snížení rizika covid-19 smíšené,“ konstatoval imunolog.

Domněnka vědců z Velké Británie, že vitamín D je právě viníkem vysoké úmrtnosti skupin BAME je díky melaninu. Melanin je hnědý až černý pigment, který pokožku chrání před poškozením sluncem. Ale čím vyšší hladina melaninu je v pokožce, tím se hůř vstřebává vitamín D a způsobuje oslabení imunitního systému. Ačkoliv PHE uvedla, že zjištěné závěry potenciálně snižují riziko covid-19, neexistují dostatečné důkazy, které by toto tvrzení podpořilo.

Obavy z nedostatku slunečního světla díky karanténě vedlo vládu Velké Británie, aby od dubna doporučila všem užívat vitamín D denně a od 3. června vláda ve Skotsku užívání vitamínu D doporučila konkrétně lidem ze skupiny BAME. Dobrovolnická organizace Frontline Immune Support Team rozdává imunitní podpůrné balíčky zdravotníkům zdarma. V současné době je rozdáno přes 750 balíčku, které obsahují vitamín C, vitamín D a zinek.

Guardian uvádí, že nemocnice v Singapuru dává svým pacientům s onemocnění covid-19 na d 50 let směs vitamínů D, hořčíků a B12 rutinně a dodává, že konkrétně Singapur byla jedna z mála oblastí, kde byl virus zřídka smrtící.

Související

Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)

Pacienti s covidem-19 mají velmi málo vitaminu D. Lékaři zvedají varovný prst

Pacienti s covidem-19 mají podle zjištění plzeňské fakultní nemocnice nízké hladiny vitaminu D. Někdy jsou to až extrémně nízké hodnoty. V tiskové zprávě to uvedl primář oddělení imunochemické diagnostiky Fakultní nemocnice v Plzni Ondřej Topolčan. Vitamin D přirozeně vyrábí lidská kůže díky UV záření ze slunce, v zimě jsou dobrým zdrojem ryby. Podle dřívějších studií chybí zhruba polovině populace.

Více souvisejících

vitamín D Velká Británie výzkum Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)

Aktuálně se děje

včera

včera

Estadio Azteca je jedním ze stadionů, kde se odehraje letošní MS.

Fotbalové MS plné nových pravidel. Jaké novinky týmy i fanoušky čekají?

O blížícím se fotbalovém mistrovství světa, které vypukne již ve čtvrtek 11. června večer a které poprvé v historii budou spolupořádat tři země – konkrétně USA, Kanada a Mexiko, se v mnoha ohledech může směle mluvit o mistrovství, jaké fotbalový fanoušek dosud nezažil. Nejen rekordním počtem účastníků, kterých bude poprvé až 48, ale také třeba i kvůli změnám pravidel, stejně jako postupového klíče.

včera

včera

včera

Ilustrační foto

Obavy vědců se naplnily. El Niño je tady, může dosáhnout historické síly a působit miliardové škody

V Tichém oceánu se oficiálně zformoval klimatický jev El Niño a podle předpovědí meteorologů by mohl dosáhnout historické síly. Tento přirozený oteplovací cyklus, který v tichomořské oblasti blízko rovníku ovlivňuje celosvětové počasí, podle odborníků ještě více zvýší teplotu planety již tak zatížené znečištěním z fosilních paliv a pravděpodobně vyvolá extrémní projevy počasí po celém světě. 

včera

včera

Ilustrační foto

Polsko spustí unikátní program. Statisícům lidí poskytne kurzy přežití

Polsko v rámci své snahy stát se klíčovou pevností NATO vůči Rusku spustilo rozsáhlý civilní program wGotowości neboli Připravenost, který učí dobrovolníky dovednostem potřebným pro přežití v dobách krize. Tato iniciativa představuje největší projekt dobrovolného obranného výcviku v polské historii a klade si za cíl propojit armádu s veřejností a psychologicky připravit společnost na případný válečný stav.

včera

Kaja Kallasová

Neřeší Ukrajinu, Írán ani Trumpa. Státy EU se bouří proti Kallasové

Francie, Německo a další členské státy Evropské unie intenzivně diskutují o zásadní reformě, či dokonce rozpuštění patnáct let staré Evropské služby pro vnější činnost (EEAS). Cílem plánovaných změn je zefektivnit reakci bloku na současné geopolitické krize. Podle informací deníku Financial Times zvažují unijní metropole omezení pravomocí šéfky unijní diplomacie Kaji Kallasové a přesun funkcí tohoto úřadu, disponujícího ročním rozpočtem ve výši jedné miliardy eur, zpět pod Evropskou komisi a jednotlivé členské státy.

včera

včera

Hormuzský průliv

Írán oznámil uzavření Hormuzského průlivu. Útoky USA zlikvidovaly příměří, tvrdí

Útoky Spojených států z posledních hodin podle íránského ministerstva zahraničí prakticky zlikvidovaly platnost dosavadního příměří. Teherán označil americké vojenské akce za nezákonné a kriminální, přičemž zdůraznil, že vedle zjevného porušení Charty OSN a základních pravidel mezinárodního práva ohledně národní suverenity tyto údery učinily dohodu o příměří z 8. dubna fakticky bezvýznamnou. 

včera

Elon Musk

Musk podnítil nepokoje v Belfastu. Odhalil slabinu sociálních sítí

Násilné nepokoje v Belfastu a dalších britských městech ukázaly rostoucí vliv sociálních sítí, s jejichž pomocí krajně pravicoví aktéři prosazují protipřistěhovaleckou agendu. Rozbuškou pro vlnu neklidu se stal pondělní útok nožem v Belfastu, ze kterého byl obviněn súdánský žadatel o azyl, jenž do Spojeného království dorazil v roce 2023. Incidentu okamžitě využili radikální aktivisté k mobilizaci svých stoupenců. Následující večer provázely pouliční střety, zapalování aut, domů i autobusů a také rasově motivované útoky na majetek, včetně napadení provozovny tureckého holičství.

včera

včera

včera

V Severním Irsku vypukly násilné protiimigrační protesty

Policie v Severním Irsku nasadila proti demonstrantům vodní děla

Policie v Severním Irsku nasadila vodní děla proti výtržníkům během druhé noci protiimigračních protestů. U kruhového objezdu Sandyknowes poblíž Newtownabbey, severně od Belfastu, tak rozehnala dav přibližně tří set lidí, kteří zapálili nákladní vůz a házeli cihly a zápalné lahve. Nepokoje byly hlášeny také z měst Derry a Coleraine, celkově však byly výtržnosti mírnější než v úterý, kdy davy útočily na etnické menšiny v reakci na pondělní útok nožem v severním Belfastu, který si vyžádal jednoho těžce zraněného muže.

včera

včera

včera

10. června 2026 21:57

Aleš Svoboda

Česká cesta do vesmíru míří k úspěchu. Svoboda by mohl letět na ISS

Premiér Andrej Babiš se společně s prvním místopředsedou vlády a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem, ministrem školství, mládeže a tělovýchovy Robertem Plagou a ministrem obrany Jaromírem Zůnou v pondělí v pražském Planetáriu zúčastnil tiskové konference k národnímu projektu Česká cesta do vesmíru. Konference představila aktuální kroky směřující k realizaci historicky první samostatné mise České republiky na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS).

10. června 2026 21:09

10. června 2026 20:20

Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách

Přesně před 485 lety, druhého červnového dne roku 1541, zachvátil Prahu požár, který se do dějin zapsal jako ten nejničivější na území hlavního města. Tato katastrofa výrazně ovlivnila další vývoj Prahy a místních obyvatel. Paradoxně díky ní se původně středověké město rychleji proměnilo v renesanční, a tedy moderní, centrum. 

Zdroj: Lucie Žáková

Další zprávy